صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و شش - ۲۷ دی ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و شش - ۲۷ دی ۱۴۰۱ - صفحه ۱۰

«ایران» از تداوم عرضه خودرو در بورس کالا گزارش می‌دهد

قیمت شکنی دنا پلاس در بورس کالا

دنا پلاس، 160 میلیون تومان پایین‌تر از بازار غیر رسمی فروخته شد یک کارشناس بازار: عرضه‌ها صددرصد موفق بود

گروه اقتصادی /  عرضه 10 هزار خودروی دنا پلاس پس از تأخیر یک روزه به دلیل تعطیلی ادارات تهران، از ساعت 9 صبح  دیروز ( دوشنبه) آغاز شد  و در حدود 17 هزار تقاضا برای این خودرو روی تابلوی معاملات به ثبت رسید.
در پایان معاملات دیروز 10 هزار خودروی دنا پلاس دستی سفید که از طرف شرکت ایران‌خودرو و در قیمت پایه 189 میلیون و 500 هزار تومان عرضه شده بود، با استقبال خوب متقاضیان روبه‌رو شد و این خودرو با افزایش صددرصدی، در محدوده عدد 380 میلیون و 800 هزار تومان کشف قیمت شد.
بر این اساس،  این خودرو با توجه به 13 درصد مالیات و عوارض و سایر هزینه‌های جانبی، در حدود 434 میلیون تومان برای خریداران تمام می‌شود که با توجه به میانگین 600 میلیون تومانی قیمت این خودرو در بازار غیر رسمی، در حدود 160 میلیون تومان پایین‌تر به دست مصرف کنندگان رسیده است.
گزارش‌های منتشرشده نشان می‌دهد، در نتیجه معامله ۱۰ هزار خودروی دناپلاس، مصرف‌کنندگان هزار و 800 میلیارد تومان و تولیدکننده هزار و 900 میلیارد تومان نسبت به دیگر روش‌های خرید و فروش خودرو در بازار منتفع شده‌اند.
 
دناپلاس بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا و در یک بستر شفاف کشف قیمت شد
از نظر کارشناسان بازار، عرضه دناپلاس در بورس کالا را می‌توان یک عرضه موفق ارزیابی کرد. در این عرضه، شرکت ایران خودرو با توجه به افزایش تعداد تقاضا، تعداد خودروهای عرضه شده خود را از 5 هزار به 10 هزار دستگاه افزایش داد تا کشف قیمت به صورت عادلانه صورت پذیرد.
در این خصوص محمدرضا اسلامی، کارشناس ارشد بازار سرمایه و بورس‌های کالایی، با اشاره به موفقیت صد درصدی عرضه دیروز دناپلاس در بورس کالا به خبرنگار روزنامه ایران گفت: معاملات دیروز خودروی دنا پلاس در یک بستر شفاف و عادلانه صورت پذیرفت و کشف قیمت این خودرو نیز از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا انجام پذیرفت.
اسلامی افزود: در این عرضه، شاهد یک حراج عادلانه از طرف شرکت ایران خودرو بودیم و این شرکت با توجه به افزایش تقاضای ثبت شده برای بازار روز دوشنبه، تعداد خودرو‌ها را به 10 هزار دستگاه افزایش داد.
وی ادامه داد: در پایان عرضه دیروز، در کنار افزایش قیمت نهایی نسبت به قیمت پایه، مصرف کننده نیز این خودرو را بیش از 160 میلیون تومان ارزان‌تر از بازار غیر رسمی خریداری کرد که این موضوع نشان می‌دهد یک عرضه کاملاً موفق را پشت سر گذاشته‌ایم.
این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سؤال که آیا تداوم عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند قیمت خودرو را بیش از این کاهش دهد، گفت:  هرچند که بورس کالا می‌تواند از  طریق  تنظیم‌گری و شفافیت بیشتر، به کاهش قیمت‌ها کمک کند، اما باید توجه داشت که قیمت خودرو از متغیر‌های دیگری  چون انتظارات، تغییرات نرخ ارز و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها تأثیر می‌پذیرد و برای جلوگیری از افزایش قیمت خودرو نیاز است اصلاحات اساسی در تمامی این متغیر‌ها صورت پذیرد. وی  در پایان یاد آور شد: هرچقدر میزان عرضه در بازار افزایش یابد، تنظیم بازار به صورت کارا تری صورت می‌پذیرد و با توجه به عرضه‌های موفق ایران خودرو، اگر دیگر خودروسازان کشور نیز در این مسیر گام بردارند، شاهد آن خواهیم بود که در کنار بهبود منافع تقاضاکنندگان، خودروسازان نیز از حضور در بازار منتفع خواهند شد.
 
ادامه کاهش قیمت 207 در بازار غیررسمی
خودروی 207، یکی از خودروهایی بود که در هفته‌های گذشته در چند نوبت روی  تابلوی بورس کالا رفت و خریداران توانستند در قیمت‌هایی پایین‌تر از قیمت‌های اعلامی در بازار غیر رسمی، این خودرو را خریداری کنند.
همچنین تداوم عرضه بورسی خودروی 207 در میانه دی ماه باعث شد تا عرضه خودرو در بازار غیر رسمی افزایش یابد و قیمت‌ها در این بازار روند نزولی پیدا کند. روندی که مشاهدات نشان می‌دهد تا روز دوشنبه گذشته نیز ادامه یافته و قیمت خودروی 207 دنده‌ای با حدود 1.74 درصد کاهش نسبت به 24 ساعت گذشته، به محدوده عدد 520 میلیون تومان رسیده است.
به گفته کارشناسان، کاهش قیمت ها در صورت تداوم عرضه‌های شفاف در بورس کالا و افزایش عرضه خودرو از طرف خودروسازان داخلی و خارجی بزودی شدت خواهد گرفت و می‌توان امیدوار بود با اشباع بازار طی ماه‌های آینده، قیمت‌ها به سطح منطقی خود وارد شوند.
پیش‌تر کارشناسان بازار اعلام کرده بودند، رقابتی‌تر شدن بازار نیازمند این خواهد بود که تمامی خودروها  با تعداد بالا به بورس کالا وارد شوند و از این طریق عرضه و تقاضا در بازار تراز شود.
با این حال  برخی از نهادها همچنان با عرضه خودرو و کشف قیمت آن در بورس کالا مخالفند و نقد‌هایی را به این فرایند وارد می‌دانند.
در این خصوص معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور گفته است: اگر کالایی به میزان نیاز جامعه وجود داشته باشد و انحصاری نباشد تا تولیدکننده با قیمت‌ها بازی کند و به عنوان مثال هر زمان خواست قیمت را افزایش و عرضه را کاهش دهد تا مشتری ناچار به خرید آن با قیمت بیشتری شود و از طرفی تولیدکننده دارای رقبایی در عرضه آن کالا یا مشابه آن باشد، طبیعی است عرضه کالا در بورس هم به نفع مصرف کننده است و هم شفافیت ایجاد می‌کند؛ اما زمانی که کالایی به میزان نیاز مردم تولید نمی‌شود و از طرفی تولید کننده منحصر بوده و رقبایی در عرضه کالا نداشته باشد، عرضه این کالا در بورس به نفع تولید کننده است؛ در واقع این مشتری نیست که قیمت را تعیین می‌کند بلکه تولیدکننده ، قیمت را مدیریت می‌کند زیرا با کاهش عرضه به‌راحتی می‌تواند قیمت‌ها را افزایش دهد و در مورد خودرو چنین وضعیتی وجود دارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی