بررسی آمار تولید و فروش شرکت‌های بورسی نشان داد

رشد بیش از 6.3 درصدی تولید صنعتی در آذرماه

شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در آذرماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶٫۳ درصد رشد کرد. بررسی رشد صنایع مختلف نشان می‌دهد که عملکرد تولیدی صنایع بزرگ در آذرماه تا حدود زیادی مشابه دو ماه ابتدایی پاییز بوده است. به‌گونه‌ای که در آذرماه نیز رشد شاخص تولید صنعت محصولات شیمیایی، نسبت به مدت مشابه سال قبل، منفی بوده است، اما رشد قابل توجه و بالای 27  درصد تولید در صنعت خودروسازی و قطعات باعث شد رشد شاخص تولید بخش صنعت در سطح بین ۶ تا ۷ درصد باقی بماند. در بین صنایع، بیشترین کاهش تولید مربوط به صنعت محصولات غذایی بوده است و بیشترین رشد مربوط به صنعت خودروسازی و قطعات و صنعت ماشین‌آلات و تجهیزات بوده است. بررسی ترکیب رشد شاخص تولید صنعتی نشان می‌دهد که رشد مثبت تولید در شرکت‌های بزرگ، واردات محور و تولیدکنندگان کالاهای نهایی (مصرفی و سرمایه‌ای) اتفاق افتاده است.
بررسی شاخص قیمت صنایع نیز نشان می‌دهد که رشد شاخص قیمت بخش صنعت از مردادماه روند نزولی داشته و از رشد حدود ۴۹ درصد در تیرماه به رشد ۳۷٫۲ درصد در آذرماه رسیده است. در چند ماه اخیر رشد شاخص قیمت در تمام صنایع به جز صنعت محصولات غذایی و صنعت محصولات دارویی روند نزولی داشته است.
در سه فصل تابستان، پاییز و زمستان سال ۱۴۰۰ روند رشد شاخص تولید صنعتی یک روند بدون نوسان در حول و حوش صفر بود.
اما بهار سال ۱۴۰۱ با رشد مثبت شاخص تولید صنعتی آغاز شد و رشد این شاخص در دو ماه اردیبهشت و خرداد روند صعودی داشت. این روند مثبت در ماه‌های تابستان نیز ادامه پیدا کرد و شاخص تولید صنعتی در ماه‌های تابستان ۱۴۰۱ بین ۵ تا ۷ درصد رشد کرد. شاخص تولید صنعتی در اولین ماه پاییز ۷٫۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرد که بیشترین نرخ رشد در یک سال اخیر بوده است. در آبان ماه رشد شاخص تولید صنعتی اندکی کاهش یافت و به ۶٫۵ درصد رسید و در آذرماه رشد این شاخص به ۶٫3 درصد رسید. بر اساس اعلام مرکز آمار ایران رشد شاخص تولید صنعتی تابستان ۱۴۰1 را ۵٫۲ درصد اعلام کرده است. رشد برآوردی شاخص تولید صنعتی بورسی شرکت‌های بورسی در ماه‌های تابستان با رشد اعلامی مرکز آمار ایران بسیار نزدیک است.

افزایش تولید در صنعت خودرو
رشد شاخص تولید صنعت خودروسازی و قطعات و صنعت ماشین‌آلات و تجهیزات در چند ماهه اخیر (نسبت به سال قبل) بیشتر از سایر صنایع بوده است. در آبان و آذر شاخص تولید خودرو سازی نسبت به سال قبل به ترتیب ۲۷٫8 درصد و ۲8٫۵ درصد رشد داشته که در چند سال اخیر بی‌سابقه است. در بین صنایع، صنایع غذایی بیشترین کاهش در تولید را در ماه‌های اخیر به خود اختصاص داده است.

جستجو
آرشیو تاریخی