صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و چهار - ۲۵ دی ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و چهار - ۲۵ دی ۱۴۰۱ - صفحه ۴

همزمان با اعتصاب در قدس، ایهود باراک فراخوان تظاهرات داد

خشم داخلی سرزمین های اشغالی از سیاست های افراطی

 حسین فاطمی/ هنوز یک ماه از عمر دولت جدید بنیامین نتانیاهو نگذشته، نخست‌وزیر با فشارهای رو به افزایش از سوی فلسطینیان و همچنین جریان اپوزیسیون صهیونیستی دست به گریبان است. در همین راستا در حالی که طی دو روز گذشته ساکنان قدس شرقی به همراه شماری از یهودیان چپگرا در اعتراض به دستور برچیدن پرچم فلسطینی‌ها در اماکن عمومی از سوی وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، تظاهرات کردند، ایهود باراک، نخست‌وزیر اسبق این رژیم نیز خواهان تظاهرات علیه دولت شد.
به گزارش وبگاه روزنامه القدس العربی، در واکنش به اقدامات تنش‌زای کابینه جدید رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها که آخرین آن، دستور ایتمار بن گویر مبنی بر برچیدن پرچم فلسطین از اماکن عمومی بود، روز جمعه (۱۳ ژانویه) شمار زیادی از مردم فلسطین با برگزاری تظاهرات در شهر قدس، پرچم فلسطین را برافراشتند. وبگاه این روزنامه، با انتشار تصاویر این تظاهرات نوشت، نکته قابل توجه در اعتراض مردم فلسطین، همراه بودن شماری از یهودیان چپگرا با فلسطینی‌ها بود. شماری از فعالان یهودی چپ‌گرا، در این تظاهرات حاضر شدند و به این تصمیم بن‌گویر اعتراض کردند.
بنا براین گزارش، محله الشیخ جراح در شهر قدس شرقی نیز روز گذشته شاهد تظاهرات گسترده فلسطینی‌ها و شماری از فعالان یهود بود. این محله در قدس شرقی چند سالی است، جمعه هر هفته با فراخوان فعالان فلسطینی و یهودی در اعتراض به صدور حکم‌های تخلیه منازل فلسطینی‌ها از سوی رژیم صهیونیستی، شاهد تظاهرات‌ مردمی است، اما دیروز شماری از یهودیان نیز در این تظاهرات شرکت کردند. در همین ارتباط گروه یهودی چپگرای موسوم به «الحریه للقدس» (آزادی برای قدس)، طی پستی در توئیتر در خصوص تظاهرات روز گذشته با اشاره به برافراشتن پرچم فلسطین در تظاهرات روز گذشته در الشیخ جراح نوشت: «آمدیم و همچنان دست‌هایمان را تکان می‌دهیم.» اما نتانیاهو فقط با چنین اعتراض‌هایی روبه‌رو نیست و شاهد موج اعتراض‌هایی است که از سوی بدنه سیاسی و نظامی این رژیم نیز علیه او وجود دارد. یکی از کسانی که در روزهای اخیر بارها اعتراض خود را به دولت افراطی نتانیاهو نشان داده، ایهود باراک، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی است که دیروز در جدیدترین اقدام خود، خواهان تظاهرات و نبرد در سراسر اراضی اشغالی برای سرنگونی دولت نتانیاهو شد. به گزارش خبرگزاری سما، ایهود باراک معتقد است، اختلاف موجود با دولت بنیامین نتانیاهو به مرحله جنگ می‌رسد و این یک هشدار واقعی است زیرا خطر در کمین است و در صورت سکوت اسرائیلی‌ها وقوع اتفاقات بد ادامه خواهد یافت، بنابراین شرایط ایجاب می‌کند، اسرائیلی‌ها با چشم باز عمل کنند و ببینند، کجای این نبرد ایستاده‌اند. او در یادداشتی که در روزنامه یدیعوت آحارونوت منتشر شد، نوشت: «آنچه امروز علیه حکومت کنونی انجام می‌دهیم مهمترین نبرد زندگی ماست و مقابله از طریق تظاهرات خیابانی، میادین، جاده‌ها، محل کار و دانشگاه خواهد بود.»
فراخوان ایهود باراک برای اعتراض در حالی داده شده است که فراخوان‌ها در اراضی اشغالی برای راه‌اندازی تظاهرات با هدف سرنگونی دولت کنونی نتانیاهو به دلیل غیرقانونی بودن اقدامات آن رو به افزایش است و موضوع جدید این است که این فراخوان‌ها خواستار مقابله با این دولت از طریق خیابان‌ها، میادین و جاده‌های عمومی تا محل کار هستند. باراک و کسانی که برای انجام تظاهرات فراخوان داده‌اند، بر این باورند که دولت نتانیاهو در راستای تحقق اراده ساکنان سرزمین‌های اشغالی گام برنمی‌دارد بلکه ائتلافی میان افراد فاسد و نژادپرست است‌ و از این رو تا زمان سرنگونی آن باید به مقابله پرداخت‌. در همین خصوص عصر دیروز قرار بود، صهیونیست‌ها علیه دولت جدید نتانیاهو و اقدامات آن در تل‌آویو تظاهرات کنند.
اوج‌گیری جنایت
فراخوان‌های اعتصاب و تظاهرات فلسطینیان در قدس، در حالی است که صبح دیروز سه جوان فلسطینی به نام‌های «عزالدین حمامره» و «امجد خلیلیه» و «یزن سامر الجعبری» به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست در شمال کرانه باختری به شهادت رسیدند. با شهادت این سه نفر مجموع شهدای فلسطینی در سال جدید میلادی به 12 نفر افزایش پیدا کرد.
جستجو
آرشیو تاریخی