صفحات
شماره هشت هزار و نود و هفت - ۱۷ دی ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و نود و هفت - ۱۷ دی ۱۴۰۱ - صفحه ۹

«ایران» گزارش می‌دهد

حمایت دولتی از کشاورزان با آغاز خرید توافقی برنج

خرید توافقی برنج در سالی که با افزایش تولید همراه بوده است می‌تواند بازار عرضه و تقاضای این محصول را بهبود بخشد

نفیسه امامی
خبرنگار
 
دولت به منظور خروج بازار برنج از رکود، با اعلام قیمت توافقی، خرید ۲ رقم برنج پرمحصول را از روزهای گذشته آغاز کرده است که این اقدام می‌تواند افزایش درآمد کشاورزان را بهبود بخشد. وزیر جهاد کشاورزی نیز با تأیید این اقدام وزارتخانه اعلام کرده است: «سازمان اتکا و بخش خصوصی خرید برنج از کشاورزان را به عهده گرفته‌اند.»
دولت با خرید توافقی برنج‌های ندا و شیرودی با توجه به افزایش تولید محصول در سال زراعی در جهت حمایت از کشاورزان گام برداشته است تا سیگنال مثبت این اقدام بر بازار عرضه و تقاضا تأثیر بگذارد. قیمت این ارقام که به نسبت برنج‌های خارجی از کیفیت بهتری برخوردار هستند با رضایت نسبی کشاورزان نیز همراه بوده است.
سازمان اتکا و تعاون روستایی استان مازندران خرید تا سقف ۵۰ هزار تن برنج پرمحصول ندا و شیرودی را آغاز کرده‌اند و کشاورزان و برنجکاران هم تمایل دارند محصول خود را بدون واسطه به دولت یا ارگان‌های کشاورزی معتبر بفروشند. در چنین شرایطی با صادرات و خرید شبکه‌ای آن‌ توسط سازمان تعاون روستایی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توان بخشی از مشکلات کشاورزان را حل کرد.
خرید توافقی 570 تن برنج 
طی 2 هفته
احمدعلی ایمانی، سرپرست تعاون روستایی استان مازندران در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به خرید برنج توسط تعاون روستایی گفت: خرید برنج ندا و شیرودی به نفع کشاورزان از دو هفته قبل آغاز شده است. برنج ندا با ۸ درصد شکستگی کیلویی 33 هزار تومان و برنج شیرودی با ۸ درصد شکستگی 41 هزار و 800 تومان از کشاورزان خریداری می‌شود. طبق قراردادی که میان سازمان تعاون روستایی و فروشگاه اتکا منعقد شده است برنج با 12 درصد شکستگی با یک درصد قیمت کمتر خریداری می‌شود.
وی اضافه کرد: شبکه تعاونی روستایی و در رأس آن اتحادیه تعاون روستایی شهرستان ساری با شرکت سهامی مزرعه نمونه وابسته به سازمان اتکا جهت خرید توافقی برنج پرمحصول قرارداد منعقد کرده و تاکنون 570 تن برنج ندا و شیرودی را خریداری کرده است.
ایمانی تصریح کرد: طبق توافق انجام گرفته ظرفیت خرید تا 50 هزار تن وجود دارد. این خرید توافقی است و نه خرید تضمینی و هر کجا این توانمندی وجود داشته باشد که کشاورزان این برنج را به فروش برسانند ما آن را خریداری می‌کنیم.
سرپرست تعاون روستایی استان مازندران درباره نحوه تسویه با برنجکاران گفت: هنوز مطالبات برنجکاران پرداخت نشده است اما هر زمان سازمان اتکا پول کشاورزان را پرداخت کند ما هم بلافاصله آن را تسویه می‌کنیم.
فرصت ممنوعیت واردات برنج برای کشاورزان
وزارت جهاد کشاورزی علاوه بر خرید توافقی با ممنوعیت واردات برنج از هند به دنبال حمایت از برنجکاران ایرانی نیز بوده است. اگرچه عدم پایبندی هند به تعهدات تجاری خود باعث بروز چنین ممنوعیتی شده و در حال حاضر این ممنوعیت برای تمام برنج‌های خارجی اعمال شده است.
تناقض بین آمار وزارت جهاد کشاورزی و واردکنندگان برنج سبب شده تا واردات برنج خارجی به‌طور کامل ممنوع شود، زیرا بر اساس آمار اعلامی وزارتخانه امسال بیش از ۱.۴ تن برنج وارد کشور شده در حالی که این آمار در اسناد بخش خصوصی یک میلیون تن آمده است. این ممنوعیت می‌تواند فرصتی برای برنجکاران ایرانی باشد تا با عرضه محصول خود، رکود فعلی بازار را به رونق تبدیل کنند.
ابراهیمی، عضو تعاونی شالیکوبی‌داران مازندران با اشاره به اینکه اطمینان کشاورز از خرید محصول توسط دولت یا سازمان‌ها باعث افزایش انگیزه برای تولید بیشتر می‌شود، به «ایران» گفت: خرید توافقی راهکار مناسبی برای افزایش تولید محصول توسط کشاورز است. 
اگر دولت ارزی را که به واردات اختصاص می‌دهد به برنجکاران بدهد و از آنها بخواهد که برنج مورد نیاز کشور را تأمین کنند، برنجکار نیز تولید خود را افزایش می‌دهد زیرا می‌داند محصول تولیدی روی دستش نمی‌ماند.
وی با اشاره به واردات برنج بیش از نیاز کشور، افزود: میزان نیاز کشور 2 میلیون و 600 هزار تن است که حدود 2 میلیون و 200 هزار تن آن در داخل تولید می‌شود و بقیه باید از خارج وارد شود، اما عده‌ای که منافع زیادی در واردات برنج دارند، سرانه مصرف را بالاتر اعلام می‌کنند و باعث واردات بیش از یک میلیون تنی برنج می‌شوند، در نتیجه بازار داخلی اشباع شده و تولیدکنندگان هم متضرر می‌شوند.
ابراهیمی تأکید کرد: اکنون برنج شیرودی از کشاورز در حدود 40 هزار تومان خریداری می‌شود و بعد از بسته‌بندی و اضافه شدن هزینه‌های حمل و نقل به قیمت کیلویی 48 هزار تومان در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد. 
در شرایطی که برنج خارجی که دارای کیفیت به‌روز شده تولید نیست، در همین محدوده قیمت به فروش می‌رسد و با ذائقه ایرانی هم سازگار نیست.
جستجو
آرشیو تاریخی