صفحات
شماره هشت هزار و نود و هفت - ۱۷ دی ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و نود و هفت - ۱۷ دی ۱۴۰۱ - صفحه ۹

برای پایان دادن به تغییر کاربری اراضی و استفاده از تسهیلات دولتی صورت گرفت

رشد 4 برابری سند‌دار شدن اراضی کشاورزی در دولت سیزدهم

در دولت سیزدهم میزان سند‌دار شدن اراضی کشاورزی با رشدی 300 درصدی به 2 میلیون و 860 هزار هکتار رسیده است

امین محمودی
خبرنگار

​​​​​​​ سنددار شدن اراضی کشاورزی از جمله مهم‌ترین پیش‌نیازهای اقتصادی شدن، توسعه بخش کشاورزی، یکپارچگی اراضی و حفظ کاربری اراضی کشاورزی است.
تا قبل از شروع به کار دولت سیزدهم تنها 4 درصد از اراضی کشاورزی سنددار بودند و همین امر سبب شده بود که بسیاری از این اراضی مرغوب در شمال و جنوب کشورمان تغییر کاربری داده باشند.
به طوری که زمین‌های کشاورزی فراوانی که خاک حاصلخیز داشتند و سال‌ها محصولات اساسی کشاورزی از جمله برنج، گندم و کلزا در آنها کشت می‌شد اکنون جای خود را به شهرک‌های لوکس و ویلاهای گرانقیمت داده‌اند.
تغییر کاربری و کوچک شدن اراضی، بلای جان توسعه کشاورزی
این تغییر کاربری اراضی کشاورزی سبب کوچک شدن و پراکندگی این اراضی در کشور شده است به همین دلیل می‌توان گفت این امر خود یکی از موانع اصلی توسعه کشاورزی در کشور است که موجب تولید کم محصولات کشاورزی و عدم امکان استفاده از فناوری و امکانات نوین می‌شود. همچنین قطعه‌قطعه بودن اراضی کشاورزی یکی از دلایل اصلی پایین بودن سطح بهره‌وری و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی محسوب می‌شود، این در حالی است که یکی از دلایل توسعه کشاورزی در کشورهای غربی طویل بودن اراضی کشاورزی آنهاست.
جشن سنددار شدن همه اراضی کشاورزی در دولت سیزدهم
با این حال پس از روی کارآمدن این دولت، سید جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی وعده داد که تا سال 1404 تمامی این اراضی سنددار خواهند شد، با این حال آمارها حاکی از آن است که طی یکسال و نیم اخیر میزان سنددار شدن اراضی کشاورزی با رشد 4 برابری به 16 درصد رسیده است، از طرف دیگر می‌توان گفت در دولت سیزدهم میزان سنددار شدن اراضی کشاورزی با رشدی 300 درصدی به 2 میلیون و 860 هزار هکتار رسیده است.
کشاورزان در دریافت سند برای اراضی خود مشارکت کنند
سیدجواد ساداتی‌نژاد درباره اهمیت سنددار شدن اراضی کشاورزی گفت: سنددار شدن زمین‌های کشاورزی به اراضی هویت می‌بخشد و بخش قابل توجهی از مشکلات کشاورزان را در حوزه تأمین وثیقه‌های بانکی جهت دریافت تسهیلات نیز مرتفع می‌کند.
 وی با اشاره به ضرورت صیانت از اراضی کشاورزی در راستای حفظ امنیت غذایی، اظهار داشت: صدور اسناد تک‌برگی همچنین از تغییر غیرمجاز اراضی کشاورزی جلوگیری می‌کند. وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: تا پایان کار دولت سیزدهم تمامی اراضی کشاورزی کشور صاحب سند خواهند شد.
وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: 16 درصد اراضی کشاورزی کشور تاکنون سنددار شده‌اند و حدود ۷۰ درصد کار اراضی سنددار شده کشاورزی در کشور در دولت سیزدهم انجام شده است.
وی با بیان اینکه تا پایان دهه دوم دی‌ماه سال جاری برای 16 درصد (۲ میلیون و 86۰ هزار هکتار) از اراضی کشاورزی سند تک‌برگ صادر شده است، افزود: در بازه زمانی مذکور۳۰ درصد (۵ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار) از اراضی کشاورزی نیز رفع تداخل اراضی شده است.
وی به مشکل کشاورزان برای دریافت تسهیلات بانکی به دلیل نداشتن سند اشاره کرد و گفت: یکی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی صدور اسناد تک‌برگی برای اراضی کشاورزی است.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ضرورت حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی در راستای تأمین امنیت غذایی جامعه، تأکید کرد: تغییر کاربری‌های غیرمجاز یکی از مشکلاتی بوده که به دلیل فقدان اسناد اراضی کشاورزی در کشور حادث شده است. به گفته ساداتی‌نژاد، یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی برای اقتصادی کردن کشاورزی در کشور ضرورت دارد که لازمه آن نیز سنددار شدن اراضی کشاورزی است.
ساداتی‌نژاد گفت: جشن سنددار شدن تمامی اراضی کشاورزی روستاها و شهرهای کشور را در آینده نه چندان دور برنامه‌ریزی کرده‌ایم.
سنددار شدن اراضی کشاورزی طی یکسال اخیر پنج برابر شده است
حسن بابایی، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک نیز در همین خصوص اظهار کرد: صدور اسناد برای اراضی کشاورزی کشور به رقم ۲ میلیون و ۸۶۰ هزار هکتار رسیده که در مقایسه با دی ماه سال گذشته نشانگر رشد پنج برابری است.
وی اظهار داشت: با همکاری وزارت جهاد کشاورزی شاهد رشد شتابان صدور اسناد کشاورزی هستیم و امیدواریم این روند تداوم داشته باشد.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره ضرورت تسریع در صدور اسناد برای اراضی کشاورزی، گفت: تفسیر از برخی قوانین که مانع صدور اسناد می‌شود با توجه به سیاست‌های کلی برنامه پنج‌ساله توسعه و اسناد بالادستی قابل قبول نیست. وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری نیز بر اجرای قانون حدنگاری که سه سال از مهلت قانونی آن نیز پایان یافته است، تأکید داشته‌اند و باید هر چه زودتر این طرح را به سرانجام برسانیم.
وی اظهار داشت: امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۲ با پیشبرد مناسب طرح حدنگاری شاهد تحقق مدیریت هوشمند اراضی کشاورزی باشیم.
جستجو
آرشیو تاریخی