صفحات
شماره هشت هزار و نود و هفت - ۱۷ دی ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و نود و هفت - ۱۷ دی ۱۴۰۱ - صفحه ۱۸

گزارش

سامانه جدید بارشی اواسط هفته از راه می‌رسد 
بارش برف و باران در 26 استان 


گروه ایران زمین – بارش برف و باران که در شامگاه پنجشنبه گذشته (15‌دی) به‌اوج خود رسیده بود 26 استان را تحت تأثیر قرار داد. برف زمستانی حتی در شهر حاشیه کویر سمنان هم پس از نزدیک به ۱۰ سال بارید و برای ساعاتی این شهر را سفیدپوش کرد. بارش برف در برخی مناطق کوهستانی مانند گله بادوش الیگودرز لرستان و ارتفاعات سنقروکلیایی کرمانشاه از 50 سانتیمتر گذشت و موجب قطع ده‌ها راه روستایی شد.
کلانشهرها از جمله تهران نیز در روز‌های پایانی هفته شاهد برف و باران بودند اما این بارش‌ها هم نتوانست آسمان آلوده پایتخت را پاکیزه کند و روز جمعه هوای تهران همچنان برای گروه‌های حساس ناسالم بود ولی موجب امیدواری مردم برای کاهش آلودگی شد.
بارش‌ها امروز شنبه نیز در برخی استان‌ها از جمله هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان و گیلان ادامه دارد اما سازمان هواشناسی می‌گوید که سامانه بارشی اصلی از روز دوشنبه هفته جاری بار دیگر بسیاری از استان‌ها را فرا می‌گیرد.
«صادق ضیاییان» مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: در ادامه بارش برف و باران در پایان هفته گذشته، بارش‌ها دیروز جمعه به‌صورت پراکنده در استان‌های بوشهر، فارس، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، البرز، تهران، خراسان شمالی و خراسان رضوی ادامه داشت.
امروز شنبه نیز شاهد بارش‌هایی در هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان بودیم اما از روز دوشنبه یک سامانه اصلی بارشی از شمال غرب و جنوب غرب به کشور وارد می‌شود که موجب بارش‌هایی در اغلب استان‌ها خواهد شد.
در همین حال محمد سبزه‌زاری مدیرکل هواشناسی خوزستان به «ایران» گفت: هرچند در این چند روزه، ما برای خوزستان انتظار بارش‌های بیشتر از این داشتیم باز هم بارش‌ها مناسب بود.
به‌گفته وی در شرق استان خوزستان ایستگاه‌های هواشناسی بارش بالای 50 میلیمتر را ثبت کردند و در پل تنگ که در نزدیکی مرز لرستان است 91 میلیمتر بارش ثبت شد.
بارش‌ها در کرمان به‌حدی بود که به گفته محمد سلیمانی مدیرکل شرکت برق شمال کرمان در غروب روز پنجشنبه برق بخش‌هایی از شهر کرمان قطع شد. برف زمستانی در برخی شهر‌ها مانند تبریز و همدان نیز موجب تعطیلی فعالیت‌های ورزشی شد.
در همین حال بارش برف سنگین موجب مسدودی موقت برخی گردنه‌ها مانند گله بادوش لرستان شد. غلامعباس بهرامی‌نیا مدیرکل راهداری و ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هم به «ایران» گفت: عمده بارش‌ها در این چند روزه به شکل باران و بیشتر در استان‌هایی مانند خوزستان غرب فارس، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر بود.
وی افزود: در جاده‌های اصلی برون‌استانی بیشترین برف مربوط به آزادراه تبریز -زنجان بود که موجب لغزندگی و کندی ترافیک شد.
بارش در دیگر استان‌ها نیز در ارتفاعات به شکل برف بود و به‌دنبال بارش‌های اخیر، ده‌ها راه روستایی در استان‌های غربی به‌صورت مقطعی مسدود شد و به‌دلیل اینکه راه‌های اصلی مشکل خاصی نداشتند بازگشایی راه‌های روستایی در اولویت قرار گرفت.
وی از رانندگان خواست در این روزها بویژه از اواسط هفته جاری هنگام سفر حتماً ماشین‌های خود را به تجهیزات ایمنی و زنجیرچرخ مجهز کنند.



راه‌اندازی نخستین خط کشتیرانی کانتینری  از بندر بوشهر به امارات 

بوشهر - مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر از راه‌اندازی نخستین خط کشتیرانی کانتینری از بندر بوشهر به بندر جبل علی امارات متحده عربی خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این خط دریایی زمینه صادرات و واردات محصولات افزایش می‌یابد. به گزارش تسنیم، محمد شکیبی‌نسب با اشاره به توسعه طرح‌های بندری در استان اظهار داشت: طرح توسعه بندر بوشهر به سبب محدودیت اراضی در این بندر در مجتمع بندری نگین در حال اجرا است که خوشبختانه با حمایت سازمان بنادر و دریانوردی، تأسیسات زیربنایی این مجتمع بیش از 91 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی جاده و پل دسترسی به جزیره و بندر نگین را از جمله تأسیسات زیربنایی دانست و تصریح کرد: با برنامه‌ریزی تا سال آینده این تأسیسات به اتمام می‌رسد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر فراهم کردن بستر برای جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر نگین را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در حال حاضر چهار شرکت نفتی متقاضی سرمایه‌گذاری در مجتمع بندری نگین بوشهر هستند که مقدمات اولیه آن فراهم شده است.
شکیبی‌نسب از افزایش تخلیه و بارگیری کالا در بندر بوشهر خبر داد و بیان کرد: در هشت ماه امسال میزان تخلیه و بارگیری کالا روند مطلوبی داشته و در بندر بوشهر تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری 56 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.
وی یکی از مطالبات مهم بازرگانان و صادرکنندگان محصولات را ایجاد خط کشتیرانی از بندر بوشهر دانست و بیان کرد: با توجه به اینکه میگوی تولیدی استان بوشهر از دیگر بنادر کشور صادر می‌شد برای تحقق مطالبات بازرگانان زمینه صادرات آبزیان از بندر بوشهر فراهم شده است.
جستجو
آرشیو تاریخی