صفحات
شماره هشت هزار و نود و هفت - ۱۷ دی ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و نود و هفت - ۱۷ دی ۱۴۰۱ - صفحه ۱۲

اخبار

فروش ۱۳ هزار و ۲۵۰ دستگاه انواع خودرو در بورس کالا

هفته جاری بورس کالا میزبان ۱۳ هزار و ۲۵۰ دستگاه خودرو خواهد بود که شامل پژو ۲۰۷ اتوماتیک، پژو ۲۰۷ دستی، تارا دستی، شاهین، کارا دو کابین و فیدلیتی است.
به گزارش وزارت صمت، عرضه‌های هفته جاری، از فردا(۱۸ دی) ۴۰۰۰ دستگاه تارا دستی، ۴۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ دستی، ۲۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک و ۲۰۰۰ دستگاه شاهین روی تابلوی معاملات می‌رود. در روز سه‌شنبه ۲۰ دی نیز ۵۰۰ دستگاه کارا دو کابین و چهارشنبه ۲۱ دی ۷۵۰ دستگاه فیدلیتی ۷ نفره روی تابلو می‌رود.
ایران خودرو برای پژو ۲۰۷ دستی قیمت پایه ۱۸۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را اعلام کرده و برای پژو ۲۰۷ اتوماتیک قیمت پایه ۲۸۰ میلیون تومان و تارا دستی ۲۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را در نظر گرفته است. سایپا نیز شاهین را با قیمت ۳۰۴ میلیون تومان عرضه می‌کند. کارا دو کابین از سوی بهمن موتور با قیمت ۳۰۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و فیدلیتی ۷ نفره با قیمت ۷۷۲ میلیون تومان عرضه می‌شود. تاریخ تحویل محصولاتی که قرار است از سوی ایران خودرو در بورس عرضه شود ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ است و شاهین از سوی سایپا ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ به مشتریان تحویل داده می‌شود. بهمن موتور نیز کارا و فیدلیتی را ۱۴ اسفند به مشتریان خود تحویل می‌دهد. درصد پیش پرداخت در خودرو‌های تارا، پژو ۲۰۷ دستی و اتوماتیک و شاهین ۱۰۰ درصد، در فیدلیتی ۷ نفره ۵۰ درصد و در کارا دو کابین ۱۰ درصد است.


کاهش خام فروشی سنگ آهن در دولت سیزدهم

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت از موفقیت دولت سیزدهم در کاهش خام فروشی سنگ آهن خبر داد و گفت: صادرات سنگ آهن 41 درصد کاهش یافته است.
سیف‌الله امیری افزود: باوجود تولید ۵۲ میلیون تن سنگ آهن در ۶ ماهه ابتدای سال و رشد تولید، حدود ۵۳۳ هزار تن صادرات صورت گرفته است.درحالی که صادرات آن درمدت مشابه سال قبل ۹۰۷ هزار تن بوده است و این مسأله باتوجه به سیاست‌های پیش روی وزارت صمت در کاهش صادرات محصولات خام معدنی، موفقیتی در کاهش خام فروشی محسوب می‌شود.
او تصریح کرد: همه تلاش ما در دفتر صنایع معدنی جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده است و این سیاست وزارتخانه هم بوده و هست و قطعاً صادرات صنایع معدنی یکی از اهدافی است که در وزارت صمت دنبال می‌شود و دراین خصوص مانعی نداریم. امیری گفت: درصددیم بعد از تأمین نیاز داخل، صادرات رونق داشته باشد و مهم است که کارخانجات مواد اولیه را از بورس کالا بخرند و در این زمینه همه کارخانجات باید تولیدشان را در بورس کالا عرضه کنند.
به گفته او، سال ۹۴ حدود ۲۴ میلیون تن سنگ آهن صادر می‌شد که با برنامه‌ریزی، این رقم به ۱.۷ میلیون تن رسیده است و برنامه‌ریزی وزارتخانه به گونه‌ای بوده که با ورود ماشین‌آلات و قطعات و تجهیزات به کشور از خام فروشی جلوگیری کند.
او افزود: اکنون نیز شرایط پیش روی کشور به گونه‌ای است که قطعاً به ارز‌آوری برای کشور و صادرات کالا‌ها نیاز شدید داریم، ولی آنچه که مهم‌تر است حفظ واحد‌های تولیدی است و زمانی صادرات شیرین‌تر می‌شود که واحد‌ها مشکل تأمین مواد اولیه نداشته باشند.
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: براساس سند راهبردی چشم‌انداز افق ۱۴۰۴ کشور ظرفیت تولید فولاد باید به ۵۵ میلیون تن در سال برسد و بر همین اساس طرح جامع فولاد با همکاری نهاد‌های دولتی و غیردولتی سالیانه پایش می‌شود.
به گفته او، یکی از موارد مورد توجه در این طرح، توازن زنجیره ارزش از منظر مواد اولیه و امکان تأمین نیاز حلقه‌های زنجیره به مواداولیه از داخل است و همچنین بررسی و پایش زیرساخت‌های لازم برای تحقق این اهداف در افق ۱۴۰۴ مانند فولاد، راه آهن، جاده، بنادر تجاری و انرژی، بخشی دیگر از طرح جامع فولاد است.
امیری افزود: برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد که تا افق ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی شده باید زیرساخت‌ها و الزامات تحقق هدف مهیا باشد و مشکلات انرژی، قطع برق و گاز ممکن است خللی در راه رسیدن به هدف باشد. او اظهار داشت: براساس اهداف موجود در این بخش فولاد باید سالیانه تا ۳ میلیون تن افزایش تولید یابد، ولی مشکلات تأمین انرژی در این بخش باعث شده تولید به اهداف از پیش تعیین شده نرسد، ولی امیدواریم با برنامه‌ریزی وزارت نفت و وزارت نیرو بحث انرژی به شرایط پایدار برسد و تولید دوباره رونق یابد.


کمبود عرضه روغن موتور به‌زودی برطرف می‌شود

مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی پلیمری وزارت صمت گفت: هم‌اکنون روند تولید روغن موتور در حال بازگشت به روال عادی است و به‌زودی مشکل کمبود عرضه برطرف می‌شود.
محسن صفدری با بیان اینکه در سطح کشور چهار واحد اصلی تولیدکننده روغن موتور فعالیت دارد، گفت: علت کمبود عرضه روغن موتور در برخی استان‌ها کاهش تولید دو واحد تولیدکننده روغن موتور است. او بیان کرد: دو واحد اصلی تولید روغن موتور به دلیل برخی مشکلات فنی، تولیداتشان را در آذر ماه کاهش دادند و همین کمبود تولید و عرضه موجب افزایش قیمت روغن موتور در بازار شده است.


شفافیت و به‌روزرسانی اطلاعات معادن کشور

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اطلاعات ثبت شده از معادن کشور نیاز به شفاف‌سازی و به‌روز‌رسانی دارد. رضا محتشمی‌پور اظهارکرد: با شفافیت اطلاعات در ثبت ماشین‌آلات، فروش و استخراج مواد معدنی، بارنامه‌ها، اصلاح عیار پروانه و اخذ پروانه بهره‌برداری بخش اعظمی از مشکلات معادن در خصوص حقوق دولتی و تخصیص سوخت رفع خواهد شد.
او افزود: در خصوص تخصیص سوخت از سوی وزارت نفت باید اطلاعات ماشین‌آلات به‌طور کامل در سامانه کاداستر درج شود تا بتوان از وزارت نفت برای تخصیص سوخت اقدام کرد. مهدی حمیدی، سرپرست دفتر بهره‌برداری معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص نحوه محاسبه حقوق دولتی معادن گفت: ملاک تعیین حقوق دولتی ثبت ماشین‌آلات در سامانه است. او با بیان اینکه محاسبه حقوق دولتی به‌صورت الکترونیکی شده و از پایان دی‌ماه استعلام‌ها به‌صورت الکترونیکی خواهد بود، افزود: امسال برخلاف سال‌های گذشته، تخفیف حقوق دولتی نداریم و با شفافیت اطلاعات در ثبت ماشین‌آلات، فروش و استخراج مواد معدنی این امر دقیق‌تر خواهد شد.
جستجو
آرشیو تاریخی