صفحات
شماره هشت هزار و نود و هفت - ۱۷ دی ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و نود و هفت - ۱۷ دی ۱۴۰۱ - صفحه ۱۲

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از اقدامات دولت سیزدهم برای تسهیل در فعالیت‌های صنعتی خبر داد

حمایت از کارخانه هایی که با ظرفیت زیر 50 درصد کار می‌کنند

در راستای حمایت از تولید و صنعت کشور، دولت سیزدهم اقدامات جدید را در دستور کار خود قرار داده است

گروه اقتصادی  / تسهیل سرمایه‌گذاری صنعتی در دستور کار وزارت صمت قرار گرفت؛ بر این اساس بنا شده شرایطی برای سرمایه‌گذاران صنعتی فراهم شود که با کمترین مشکل و دغدغه در شهرک‌های صنعتی فعالیت کنند و آنهایی هم که اکنون در شهرک‌های صنعتی فعال هستند با حمایت دولت از نظر تسهیلات، تأمین مواد اولیه و مشوق‌های صادراتی، کار خود را توسعه دهند و برای حضور در بازارهای صادراتی برنامه‌ریزی کنند.
به اذعان فعالان اقتصادی، وضعیت تولید کشور امیدوارکننده شده است و همین امر سبب شده تولیدکنندگان بیش از گذشته به فکر توسعه فعالیت‌های خود باشند. آمارها نیز حاکی از آن است که تولید کشور سال گذشته 3.5 درصد و امسال 4.9 درصد رشد داشته‌ است؛ همین‌طور آمار تولید شرکت‌های صنعتی و معدنی بورسی در آبان ماه امسال 6.5 درصد نسبت به آبان سال گذشته بیشتر بوده است.در این میان حدود ۵ ماه است که شرکت‌های صنعتی و معدنی بورسی که نیمی از تولید را عهده‌دار هستند رشد ۶ درصد و بیشتر را ثبت کرده‌اند.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به «ایران» گفت: برای تسهیل فعالیت سرمایه‌گذاران با هدف سرمایه‌گذاری و توسعه فعالیت‌های صنعتی در شهرک‌های صنعتی اقدامات متعددی انجام شده است، از این‌رو در آینده‌ای نزدیک شاهد رشد سرمایه‌گذاری و تقاضا در شهرک‌های صنعتی خواهیم بود.
علی رسولیان با تأکید بر اینکه یکی از موضوعاتی که می‌تواند تقاضا برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی را افزایش دهد، تکمیل زیرساخت‌ها و تأمین آب و برق است، تصریح کرد: سال 1400، در راستای توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد شرایط مناسب برای فعالان صنعتی، حدود 7 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفت اما برای آنکه شرایط بهبود بیشتری پیدا کند و همچنین بتوانیم کسری سال‌های گذشته را جبران کنیم به حداقل 15 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
بر اساس اطلاعات به دست آمده بیش از دو هزار و ۲۰۰ پروژه عمرانی در سطح نواحی صنعتی کشور در حال اجرا است و تا پایان سال نزدیک به ۸ هزار میلیارد تومان در این طرح‌ها سرمایه‌گذاری خواهد شد. از طرفی از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از ۸۶۰ واحد تولیدی تعطیل به چرخه تولید بازگشته است، همچنین از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۲۲۰۰ واحد تولیدی راکد که از ظرفیت‌های آنها هیچ استفاده‌ای نمی‌شد وارد چرخه تولید شده‌اند.
معاون وزیر صمت با تأکید بر اینکه افزایش ظرفیت تولید و حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط به صورت جدی در شهرک‌های صنعتی دنبال می‌شود، اظهارداشت: احیای واحدهای راکد یکی از برنامه‌های مهم دولت سیزدهم است که این امر با هدف افزایش ظرفیت تولید در دستور کار قرار دارد. در این طرح واحدهایی که زیر ۵۰ درصد فعالیت دارند تحت حمایت قرار خواهند گرفت.
او همچنین از آمادگی این سازمان برای تقویت تولید و ایجاد بستر‌های سرمایه‌گذاری در نقاط مختلف کشور خبر داد و افزود: در سال ۱۴۰۱ اقدامات بسیار خوبی در جهت تأمین زیرساخت‌ها و نیز کارگاه‌سازی در شهرک‌های صنعتی کشور برای حمایت از تولید برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی صورت گرفته است.
 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت احداث نخستین شهرک انرژی خورشیدی در قزوین را نمونه‌ای از این اقدامات برشمرد و افزود: در صورت استقبال سرمایه‌گذاران، آمادگی داریم در نقاط مختلف کشور شهرک‌های انرژی خورشیدی را ایجاد کنیم.
سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۹ شهرک و ۳۴۰ ناحیه صنعتی و ۵ منطقه ویژه اقتصادی در حال بهره‌برداری، ۸۵ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌افزاری، ۱۰۰ هزار و ۵۸ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۴۹ هزار و ۸۸۲ واحد صنعتی و سه هزار و ۲۷۰ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۹۸ هزار و ۵۹۵ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده‌اند.

۶ هزار هکتار زمین به شهرک‌های صنعتی اضافه می‌شود
رسولیان در مورد توسعه زمین‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی، اظهار کرد: سال گذشته ۷ هزار هکتار زمین به شهرک‌های صنعتی کشور اضافه شد که ۳ برابر سال قبل آن بود و طبق برنامه‌ریزی‌ها تا پایان امسال نیز ۶ هزار هکتار دیگر به وسعت آنها اضافه می‌شود.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در مورد تأمین آب و برق شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیز گفت: برآوردها حاکی از آن است که تأمین هر مگاوات برق برای شهرک‌های صنعتی کشور ۲.۵ میلیارد تومان و خرید هر یک مترمربع زمین صنعتی با نرم خدمات آن شامل برق و آب و گاز در شهرک‌های صنعتی ۷۷۰ هزار تومان هزینه دارد.
رسولیان افزود: هر هکتار زمین صنعتی نیازمند ۲۵۰ کیلووات برق و کمتر از ۲ میلیمتر آب و جاده و راه دسترسی است.

کسری ۳ هزار مگاوات برق در شهرک‌ها
او ادامه داد: اگرچه شاخص‌های تولید در سال گذشته نسبت به یک سال قبل از آن دو برابر توسعه داشته است اما هم‌اکنون شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور حداقل ۲ هزار و ۱۰۰ لیتر کسری آب و ۳ هزار مگاوات کسری برق دارند.سال گذشته در احداث ۶۶ پست برق با وزارت نیرو مشارکت ۳۰ درصدی داشتیم و امسال هم تاکنون ۳۰ پست برق را با این مدل مشارکتی احداث کرده‌ایم.
معاون وزیر صمت اظهار کرد: میزان آب در اختیار شهرک‌های صنعتی کشور ۱۸ هزار لیتر بر ثانیه است که از این میزان بخشی در فرایند تصفیه هدر می‌رود، اما ۴ چهار هزار لیتر بر ثانیه می‌تواند دوباره به چرخه استفاده بازگردد. همچنین ۲۵۰ تصفیه خانه فاضلاب در شهرک‌های صنعتی کشور وجود دارد و ۱۸ تصفیه‌خانه نیز در حال ساخت است.
به گفته او، ۱۸۰ هزار مترمکعب فاضلاب در این تصفیه خانه‌ها در شبانه‌روز تصفیه می‌شود که ۳۵ هزار مترمکعب از آن به صنعت بازمی‌گردد که البته ۱۵ هزار مترمکعب دیگر به این میزان اضافه خواهد شد.
رسولیان تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از معضلات آینده بخش صنعت کشور آب است، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از سال گذشته خرید پساب‌های شهری را برای صنایع آغاز کرده است.در این راستا تاکنون نزدیک به ۶۰ میلیون مترمکعب پساب در شهرهای مختلف توسط این سازمان خریداری شده که مقداری از آن نیز به صنایع اختصاص یافته است.


بــــرش
​​​​​​​سال گذشته ۷ هزار هکتار زمین به شهرک‌های صنعتی کشور اضافه شد که ۳ برابر سال قبل آن بود و طبق برنامه‌ریزی‌ها تا پایان امسال نیز ۶ هزار هکتار دیگر به وسعت آنها اضافه می‌شود
 در صورت استقبال سرمایه‌گذاران، در نقاط مختلف کشور شهرک‌های انرژی خورشیدی ایجاد خواهد شد
 اگرچه شاخص‌های تولید در سال گذشته نسبت به یک سال قبل از آن دو برابر توسعه داشته است اما هم‌اکنون شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور حداقل ۲ هزار و ۱۰۰ لیتر کسری آب و ۳ هزار مگاوات کسری برق دارند
 تولید کشور سال گذشته 3.5 درصد و امسال 4.9 درصد رشد داشته‌ است
جستجو
آرشیو تاریخی