وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم بازگشایی نمایشگاه کتاب تهران خبر داد

افتتاح بزرگ‌ترین کتابخانه منطقه در ایران

شعار این دوره نمایشگاه: «بخوانیم و بسازیم»

مریم شهبازی
خبرنگار

برپایی آیین افتتاحیه سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران با ارائه خبرهای خوبی برای دوستداران فرهنگ و هنر همراه شد.
به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای گسترش عدالت فرهنگی در سراسر کشورمان، بزودی شاهد افتتاح بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی منطقه در یکی از بزرگ‌ترین شهرهای کشور خواهیم بود.
صدور مجوز نشر 120 هزار کتاب در سال گذشته
به گزارش «ایران» مراسم افتتاحیه سی‌پنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران، با بازگشایی درهای مصلای امام خمینی(ره) به روی عموم مردم و اهالی کتاب برگزار شد. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همین مناسبت در این مراسم که عصر دیروز برگزار شد گفت: «بنای دولت مردمی و انقلابی، تمرکز جدی بر توسعه فعالیت‌های فرهنگ و هنری است. بر همین اساس این روزها پررونق‌ترین دوره فرهنگ و هنر را در کشورمان تجربه می‌کنیم.»
اسماعیلی با برشمردن مصادیقی در تشریح بیشتر گفته خود تصریح کرد: «سال گذشته مجوز نشر بیش از 120 هزار کتاب منتشر شد؛ رقمی که در مقایسه با همه سال‌هایی که پشت سرگذاشته‌ایم بسیار قابل توجه به شمار می‌آید.
مردم ما نشان داده‌اند حتی در شرایطی که حذف کتاب در سبدخرید خانواده‌ها به سبب برخی مشکلات اقتصادی طبیعی به نظر می‌رسد اما آنان همچنان کتاب را رها نکرده‌اند.»

تلاش برای توسعه فناوری تولید کاغذ بدون چوب
وی ادامه داد: «در شرایطی که به سبب مشکلات اقتصادی انتظار می‌رود شاهد کاهش توجه‌های مردمی به کتاب باشیم اما در سال‌های اخیر میزان سرانه مطالعه رو به افزایش بوده است.
سال به سال نیز بر این اعداد افزود می‌شود که این سبب خرسندی بسیار است.
از سوی دیگر فضای کتابخانه‌ای نیز به فصل پرافتخاری رسیده، آنچنان که طی ماه‌های آینده شاهد افتتاح بزرگ‌ترین کتابخانه‌ منطقه در یکی از شهرهای مرکزی ایران خواهیم بود.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش، به ارائه آماری درخصوص تولید کاغذ نیز پرداخت.
به گفته اسماعیلی تولید کاغذی که در ابتدای دولت سیزدهم با 5 هزارتن آغاز شده در سال گذشته به بالای 80 هزار تن رسید؛ آنچنان که سال 1402 شاهد خودکفایی در انتشار کتاب‌های درسی، با انتشار 150 میلیون جلد کتاب بودیم.
البته اینها‌ تنها اتفاق خوبی نبود که اسماعیلی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب از آنها سخن گفت، قرار شده با توسعه فناوری تولید کاغذ، تا چندی دیگر شاهد افزایش قابل توجه تولید کاغذ بدون نیاز به چوب باشیم. اتفاقی که تحقق آن را می‌توان تحولی مهم در راستای حفظ محیط زیست دانست.

جدیت دولت برای افزایش چتر حمایتی از کتابخوانان
اسماعیلی ضمن تشکر از همه نهادها و ارگان‌هایی که در برپایی این دوره از نمایشگاه سهیم هستند ادامه داد: «دولت و رئیس‌جمهور بنا بر افزایش چترحمایتی از مخاطبان کتاب دارند، به همین خاطر در کنار یارانه‌ای که در این دوره به دانشجویان، طلاب و همچنین اساتید دانشگاه اختصاص پیدا کرده، بحث اختصاص یارانه کتاب برای همه کارکنان دولت را به تصویب رساندیم.
تحقق این اتفاق نیز سبب تقویب جدی چرخه اقتصادی کتاب می‌شود.»
آن‌طور که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد، اقدامات حمایتی دولت در زمینه فرهنگ و هنر تنها به موارد یاد شده محدود نبوده و برنامه‌ریزی‌هایی جدی برای سال‌جاری نیز در نظر گرفته شده است. اسماعیلی امکان خرید علاقه‌مندان از بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران را گامی مهم برای توزیع عادلانه‌تر امکانات فرهنگی در سطح کل کشور دانست. تداوم امکان ارسال رایگان کتاب‌های خریداری شده به خانه‌های مردم نیز اتفاق دیگری است که در نتیجه تداوم یارانه این بخش شاهد آن خواهیم بود.

همگرایی اهالی کتاب زیر سایه جمهوری اسلامی ایران
یاسراحمدوند، رئیس سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز یکی از سخنرانان این مراسم بود، وی ضمن خیرمقدم به همه میهمان‌های حاضر در مراسم افتتاحیه گفت: «در برگزاری سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب به همت دست‌اندرکاران اجرایی تلاش شده تا شاهد تجلی همگرایی‌ همه دیدگاه‌ها و افکار زیر سقف نظام جمهوری اسلامی ایران باشیم
 از همین بابت روز ابتدایی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شاهد استقبال پرشور مردم کشورمان هستیم.»
به گفته احمدوند در سی‌وپنجمین دوره از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شاهد حضور ۲ هزار و ۷۰۰ ناشر داخلی در دو بخش مجازی و فیزیکی و شرکت حدود 100 ناشر خارجی هستیم.
وی ادامه داد: «در فضای مساعدی برای خانواده‌ها، امکان بهره‌مندی از برنامه‌های مختلف فرهنگی در نقاط مختلفی از مصلی تدارک دیده شده است. امسال برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران از 150 هزار متر مربع فضای نمایشگاهی استفاده شده که این میزان در کل جهان کم‌نظیر است.»

تلاش برای برقراری وحدت کلمه میان ناشران
حجــــــت‌الاســــلام والمســـلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی، آخرین سخنران این مراسم افتتاحیه بود که گفت: «به عنوان عضو کوچکی از اهالی قلم از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین معاونان ایشان، بخصوص معاون فرهنگی که برپایی این نمایشگاه را برعهده داشته قدردانی و تشکر ویژه می‌کنم. این همه تلاش برای برقراری وحدت کلمه میان ناشران، با برپایی نمایشگاهی در این وسعت تلاش بسیار مهمی است.» وی درباره اقداماتی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال انجام است نیز تصریح کرد: «ما نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای تهیه و تصویب اسنادی می‌کوشیم که تسهیلگری در فعالیت‌های فرهنگی را سبب شوند.» حجت‌الاسلام خسروپناه ادامه داد: «هرکجای جهان تمدنی شکل گرفته، از تمدن چین و تمدن یونان باستان و همچنین تمدن ایران گرفته تا تمدن اسلامی، در همه آن‌ها، کتاب یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عوامل در شکل‌گیری و ساخت آن تمدن‌ها بوده است.
بنابراین باید بدانیم که هرکجا کتاب رونق داشته باشد؛ آنجا تمدن نیز شکل می‌گیرد. ما کشورهای اسلامی نیز اگر دغدغه ساخت تمدن اسلامی را داریم باید بهای بیشتری برای کتاب و گسترش کتابخوانی قائل شویم.»
پایان بخش این مراسم، تقدیر از پیشکسوتان عرصه نشر بود. قاسم فروغی، مدیر مجتمع فرهنگی عاشورا، علی حسین‌سازمند مدیر انتشارات دانژه، محمد مجری سازان طوسی مدیر انتشارات سازکار و همچنین علی‌اکبر تورانیان نیز به نیابت از فرزند درگذشته‌اش، ناشرانی بودند که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از فعالیت‌های آنان در عرصه نشر تقدیر شد.
گفتنی است سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم»، از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در محل مصلای امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی میزبانی عموم علاقه‌مندان را از سراسر کشورمان برعهده دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی