بارزانی پس از بازگشت از سفر تهران، نسبت به خلع سلاح تروریست‌‌ها تأکید کرد

هشدار کم‌سابقه اقلیم کردستان به تجزیه‌طلبان

نچیروان بارزانی:گروه‌هایی که بخواهند روابط اقلیم و همسایگان را مختل کنند جایی در اقلیم نخواهند داشت

نچیروان بارزانی پس از سفر به تهران، با اعلام رضایت از دیدار و گفت‌و‌گو با مقامات عالیرتبه کشورمان به اقلیم کردستان بازگشت. این را می‌توان در اظهارات بارزانی در بدو ورود به اقلیم کردستان به وضوح مشاهده کرد. وی در اولین کنفرانس خبری بعد از سفر ایران، با اعلام رضایت از رایزنی‌های خود، بر لزوم خلع سلاح و برچیدن مقر گروهک‌های تجزیه‌طلب تأکید کرد. بارزانی همچنین هشدار داد که گروه‌هایی که از قانون سرپیچی کنند و بخواهند روابط اقلیم و همسایگان را مختل کنند جایی در اقلیم نخواهند داشت و باید خاک عراق را ترک کنند یا تن به قوانین اقلیم، دولت عراق و درخواست‌های سازمان ملل بدهند.

بارزانی: فصل جدیدی از روابط را آغاز کرده‌ایم
بارزانی در کنفرانس مطبوعاتی خود در تهران نیز با اشاره به دیدارهایش با مقامات کشورمان گفت: سفر ما و هیأتی که به تهران آمده‌ایم و همچنین سطح دیدارهایمان در تهران، همه حاکی از آن است که فصل جدیدی از روابط را آغاز کرده‌ایم. بارزانی با اشاره به هشدارهای ایران مبنی بر حضور و فعالیت گروهک‌های تجزیه‌طلب ضدایرانی در اقلیم کردستان عراق نیز تأکید کرد: اقلیم کردستان نمی‌تواند و نباید به منبع تهدید همسایگان خود تبدیل شود، باز هم می‌خواهم بگویم که ایران همسایه مهم ماست، نباید یک حزب مسلح با هر نام و عنوانی در اقلیم کردستان، از اقلیم کردستان وارد خاک ایران شود، عملیات نظامی انجام دهد و سپس به اقلیم کردستان بازگردد.

تغییر لحن اقلیم پس از اقدام ایران
اغلب کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که پاسخ مشروع و مستقیم ایران به صهیونیست‌ها، حاکی از تغییر رویکرد ایران نسبت به رژیم صهیونیستی بود. جمهوری اسلامی ایران توانست با انجام حمله گسترده موشکی و پهپادی به اسرائیل، ضمن اقتدارزدایی از رژیم صهیونیستی، بازدارندگی خود را بازتعریف و ارتقا بخشد. علاوه بر این، ایران توانسته ضمن نمایش اقتدار در منطقه، در نظم و مناسبات غرب آسیا نیز تحول ایجاد کند. تعریف مبدأ جدید برای نظم منطقه از سوی تهران باعث شده که کشورها، دولت‌ها و جریانات سیاسی فعال در غرب آسیا، به دنبال جایگاه خود در مناسبات جدید باشند. جایگاهی که به نظر می‌رسد معطوف به گفتمان امنیتی ایران مبنی بر نفی اسرائیل و هرگونه دخالت خارجی‌ها در منطقه است. سفر رئیس اقلیم کردستان عراق به تهران نیز نمونه روشنی از این تلاش‌ها است. سفر بارزانی به تهران، شرفیابی او به حضور رهبر انقلاب، رایزنی با رئیس جمهور، رئیس مجلس و فرمانده کل سپاه و تأکیدش بر لزوم افزایش تعاملات با تهران و خلع سلاح تروریست‌ها، حاوی یک پیام آشکار است: «رویکرد اقلیم کردستان نسبت به تهران تغییر کرده است». تعهد بارزانی برای جلوگیری از فعالیت گروه‌های ضدایرانی در خاک این منطقه نیز گواه اولیه بر این گزاره خواهد بود. این درحالی است که پیش از این اقلیم کردستان عراق به محلی برای سکونت و اقدامات ضدایرانی سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی در همکاری با تروریست‌ها شده بود.

جستجو
آرشیو تاریخی