حوادث جهان

قتل اینفلوئنسر عراقی با شلیک گلوله
اُم فهد، ستاره عراقی شبکه‌ اجتماعی «تیک‌تاک» روز جمعه به ضرب گلوله در بغداد، پایتخت این کشور کشته شد.
این اینفلوئنسر عراقی سال گذشته به اتهام انتشار ویدیوهای «خلاف‌عفت» به شش ماه زندان محکوم شد. دو مقام امنیتی عراق که نخواستند نامشان فاش شود گفته‌اند که‌ ام‌فهد در یکی از خیابان‌های بغداد به ضرب گلوله یک مرد موتورسوار به قتل رسید. این زن جوان در شبکه‌های اجتماعی «تیک‌تاک» و «اینستاگرام» صدها هزار دنبال‌کننده داشت.
او در بسیاری از ویدیوهایی که منتشر می‌کرد در حال رقص با ترانه‌های خواننده‌های عراقی بود.
مقام‌های عراق از کاربران اینترنتی خواسته‌اند تا با مراجعه به یک پلتفرم ویژه موارد «غیراخلاقی» در شبکه‌های اجتماعی را گزارش کنند. شماری از ستاره‌های شبکه‌های اجتماعی عراق از زمان معرفی این پلتفرم یا به زندان محکوم شده‌اند یا مجبور به عذرخواهی علنی بابت محتوای منتشرشده در حساب‌های خود شده‌اند.تاره فارس، یک مانکن و اینفلوئنسر عراقی دیگر پیش از این در سال ۲۰۱۸ به ضرب گلوله در بغداد کشته شده بود.
 
پلیس در تعقیب سلطان مواد‌مخدر اکوادور
سلطان مواد‌مخدر اکوادور که به جرم جنایت سرقت و قاچاق در زندان به سر می‌برد، چند ماه پیش از زندان فرار کرد و همچنان تحت تعقیب پلیس است.
به گزارش میرر، ۷ ژانویه امسال، مسئولان زندان گوایاکیل اکوادور در جریان فرار خوزه آدولفو ماسیاس ویلامار، معروف به «فیتو» سلطان شرور مواد‌مخدر اکوادور قرار گرفتند. فیتو به جرم قاچاق مواد‌مخدر، سرقت، جنایت، حمل سلاح مسلحانه و قتل در زندان بود.این فرار در جریان شورش دریک‌سری زندان‌های اکوادور آغاز شد. بررسی دوربین‌های نظارتی زندان نشان داد که زندانیان چاقوهایی بر گردن نگهبانان گذاشته بودند و به مسئولان زندان می‌گفتند که به دنبال فیتو نروند و حتی ارتش نیز وارد زندان نشود، چراکه حتماً قتل‌عام بزرگی صورت خواهد گرفت.
فرار فیتو به‌عنوان سردسته جنایتکار و خطرناک آکوادور موج هراس بزرگی را در کشور به راه انداخت. این تعقیب و گریز، بدون یافتن اثری از فیتو هنوز ادامه دارد.
فیتو رهبر یک گروه هولناک به نام «لوس چونروس» است که با کارتل سینالوآ درمکزیک ارتباط داشت.این دومین باری است که فیتو فرار می‌کند، فرار قبلی او در سال ۲۰۱۳ انجام شد و از زندان فوق‌امنیتی لاروکا فرار کرد و ۱۰ ماه متواری بود.

گردباد شدید در «نبراسکا»
وقوع گردباد شدید در ایالت «نبراسکا»ی امریکا منجر به وارد شدن خسارات گسترده به صدها خانه شد.
به گزارش آسوشیتدپرس، تاکنون چندین مصدوم در نتیجه حوادث مرتبط با وقوع گردباد به مراکز درمانی منتقل شده اما هنوز تلفاتی به ثبت نرسیده است.این گردباد که با بارش سنگین تگرگ نیز همراه بوده، زمین‌های کشاورزی را تحت تأثیر قرار داده و منجر به ریزش کامل یک ساختمان شده است.تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که گردباد، خسارات گسترده‌ای را در مناطق مسکونی برجای گذاشته است.
 
زلزله بزرگی ژاپن را لرزاند
زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۶.۹ ریشتر جزایر «اوگاساوارا» در ژاپن را لرزاند.
به گزارش شینهوا، سازمان هواشناسی ژاپن اعلام کرد زمین لرزه‌ای با قدرت اولیه ۶.۹ ریشتر شنبه جزایر اوگاساوارا در این کشور را لرزاند.
این زمین لرزه در مرکز توکیو نیز احساس شده و هیچ هشدار سونامی در پی آن صادر نشده است.
 گزارشی در مورد خسارات و تلفات ناشی از این حادثه منتشر نشده است.
 
تولید الماس در 150 دقیقه
دانشمندان به تازگی روش جدیدی را برای ساخت الماس کشف کردند که در چهارچوب آن، ترکیبی از فلزات مایع می‌تواند یک الماس مصنوعی را در عرض چند دقیقه بدون نیاز به فشاری عظیم تولید کند.
البته برای این کار، هنوز به یک دمای بالای ۱۰۲۵ درجه سانتیگراد نیاز است تا یک قطعه الماس در ۱۵۰ دقیقه تشکیل شود. این معادل فشاری است که ما در سطح دریا احساس می‌کنیم و ده‌ها هزار بار کمتر از فشاری است که معمولاً برای تولید الماس نیاز است.
تیم سازنده این الماس جدید، پژوهشگران مؤسسه علوم پایه در کره جنوبی هستند که امیدوارند با این شیوه بتوانند انقلابی در تولید الماس‌های مصنوعی ایجاد کنند.
پژوهشگران این تیم در مقاله‌ای درباره روش جدید نوشتند: «ما روشی برای تولید الماس در فشار ۱ اتمسفر و در دمای متوسط، با استفاده از آلیاژ فلزهای مایع کشف کردیم.»آنها در این روش از مخلوط دقیقی از فلزات مایع گالیم، آهن، نیکل و سیلیکون استفاده کردند و یک سیستم خلأ در داخل یک محفظه گرافیتی ساختند تا فلز را در حالی که در معرض ترکیبی از متان و هیدروژن قرار می‌گرفت، به سرعت گرم و سپس خنک کنند.
این کار باعث شد تا اتم‌های کربن متان در سراسر فلز ذوب شده پخش شوند و به عنوان دانه الماس عمل کنند. تنها پس از ۱۵ دقیقه، قطعات کوچکی از کریستال‌های الماس از فلز مایع جدا و نمایان شدند و پس از گذشت مدت دو ساعت و نیم نیز یک لایه پیوسته الماس شکل گرفت. اگر این تکنیک بتواند همچنان توسعه یابد، فرایند ساخت الماس بسیار سریع‌تر و آسان‌تر خواهد شد.

تهیه‌کننده معروف دوباره محاکمه می‌شود
دادگاه تجدیدنظر نیویورک حکم محکومیت «هاروی واینستین» تهیه‌کننده بزرگ سینمای هالیوود را که در سال ۲۰۲۰ به جرم تجاوز جنسی محکوم و زندانی شده بود لغو کرد و دستور به تشکیل مجدد دادگاه داد.
قضات دادگاه تجدیدنظر معتقدند فرایند دادگاه بدوی واینستین به شکلی بوده که او از محاکمه عادلانه محروم مانده است و به همین علت دادگاه باید دوباره تشکیل شود.
به گزارش بی‌بی‌سی، اتهام‌های متعدد تجاوز و سوءاستفاده جنسی علیه «هاروی واینستین» که از سوی برخی از شناخته شده‌ترین زنان سینمای هالیوود مطرح شده بود، جرقه جنبش (MeToo#) را زد که علاوه بر امریکا به سایر نقاط جهان هم گسترش یافت.
اکنون دادگاه تجدیدنظر می‌گوید در دادگاه بدوی دادستان‌ها شاهدانی را به دادگاه احضار کرده‌اند که اتهام‌های آنها در شکواییه اصلی علیه «هاروی واینستین» نبوده و به این دلیل فرصت دادرسی منصفانه به متهم داده نشده است.
با این حال، تا زمان برگزاری دادگاه جدید، این تهیه‌کننده سابق هالیوود در زندان باقی خواهد ماند چرا که او اکنون به علت محکومیت به جرم تجاوز در یک دادگاه دیگر در لس‌آنجلس در زندان است.
اتهام‌های گسترده تجاوز جنسی علیه «هاروی واینستین» از سال ۲۰۱۷ علنی شد و تا زمان محکومیت او در سال ۲۰۲۰ حدود ۸۰ زن این غول تهیه‌کنندگی در صنعت سینما را به سوء رفتار جنسی طی چند دهه متهم کردند.

جستجو
آرشیو تاریخی