صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و هفت - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و هفت - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۴

نیمی از برندگان «پن امه ریکا» در اعتراض به جنایات اسرائیل این مراسم را تحریم کردند

زلزله غزه در همایش امریکایی

وصال روحانی
روزنامه نگار

سازمان فرهنگی موسوم به «پن-‌امه‌ریکا» (Pen- America)، روز گذشته مراسم سالانه اهدای جوایز خود به بهترین نویسندگان را لغو کرد و این کار را به اجبار و به این دلیل انجام داد که بسیاری از نویسندگان و مترجمان کاندیدا شده برای دریافت این جوایز، در اعتراض به کشتارهای وسیع صورت گرفته توسط صهیونیست‌ها در جریان جنگ غزه، آثار اهدا شده خود را از کمیته بررسی‌کننده این آثار، پس گرفتند.
به گزارش «نیویورک پست» این مراسم که برای روز 9 اردیبهشت در شهر نیویورک در نظر گرفته شده بود، به کلی لغو شد ولی کمیته برگزاری این آیین ادعا کرد که آثار انصراف نداده ،مورد بررسی قرار خواهند گرفت و جوایز بهترین‌ها به آنها اهدا خواهد شد. این درحالی است که نزدیک به نیمی از آثار کاندیدا شده از سوی مؤلفان آنها از گردونه رقابت خارج شده‌اند و این امر مراسم امسال را کاملاً تشریفاتی و بی‌رونق کرده است. در نامه سرگشاده نویسندگان معترض به عملکرد «پن- امه‌ریکا» آمده است؛ اولاً واکنش این سازمان به نسل‌کشی بی‌شرمانه صهیونیست‌ها در باریکه غزه و کرانه باختری با تأخیری فراوان صورت پذیرفته است و وقتی هم که سرانجام بیانیه‌ای در این ارتباط صادر شد، فقط یک نوشته بی‌روح و فاقد هرگونه حس همبستگی و افسوس پیش‌روی مطالعه‌کنندگان قرار گرفت و جنایتکاران اسرائیلی به هیچ روی در این بیانیه مورد عقاب و خطاب قرار نگرفته‌اند.
این درحالی است که در پاکسازی قومی هولناکی که رژیم سفاک صهیونیست در هفت ماه اخیر در نوار غزه به اجرا درآورده، قریب به 36 هزار فلسطینی شهید و فزون‌تر از 85 هزار نفر مجروح شده‌اند.
 
بیانیه‌ای برای راضی نگه داشتن هر دو طیف
به گزارش «واشینگتن پست»، بعد از اقدام قاطع نویسنده‌های معترض به سهل‌انگاری‌های «پن- امه‌ریکا» و بایکوت شدن مراسم امسال این نهاد توسط آنها، «پن- امه‌ریکا» کوشید با انتشار بیانیه‌ای تازه هم دل معترضان را به دست آورد و هم مجدداً از نکوهش صریح قاتلان صهیونیست پرهیز کند. در این اطلاعیه، از سوی «کلاریس روساز شریف» مدیر بخش برنامه‌ریزی فرهنگی این سازمان آمده است: «ما بر وجدان‌های آگاه تمام اعضای این سازمان چه آنهایی که مراسم امسال را تحریم کردند و چه کسانی که در صحنه رقابت باقی ماندند، مهر تأیید می‌زنیم و مشکلی با این جهت‌گیری‌های متفاوت نداریم.
در همه حال وظیفه ما این است که در عین پاسداشت آزادی بیان و رعایت حق اظهار نظر برای تمامی نویسندگان، همچنان به تحلیل از هنرمندانی بپردازیم که کارهایشان سزاوار دریافت برترین جوایز امسال است.»
 
این‌گونه حمایت‌ها بی‌سابقه نیست
مخالفت اعضای «پن- امه‌ریکا» با بانیان فجایع غزه رویکرد تازه‌ای نیست و در فوریه 2024 (بهمن ماه 1402) نیز راندا جرار، نویسنده فلسطینی-امریکایی به این سبب که در یکی از مراسم این سازمان در شهر لس‌آنجلس و حین آیین روخوانی یک کتاب با در دست گرفتن یک بلندگو اقدام به بیان نام نویسندگان و شعرای جان‌باخته در غزه کرد، توسط نیروهای امنیتی از این محل اخراج شد و با چند هنرمند دیگر همسو با وی نیز برخوردی از همین دست صورت گرفت. این درحالی روی داد که به گزارش گاردین «ماییم بیالیک»، بازیگر سینما و تئاتر که از هواداران اسرائیل است و در مراسم مذکور حاضر بود، بدون هیچ دردسری تا پایان مراسم به راحتی در جای خود نشست.
جوایز سالانه «پن- امه‌ریکا» با مبالغ نقدی متنوعی همراه است و این سازمان دیروز تأکید کرد، کاندیداهایی که انصراف نداده‌اند، در صورت پیروزی این مبالغ را دریافت خواهند کرد. این درحالی است که بانیان اولیه این نهاد از طرفداران سرسخت فلسطین و حامی حقوق آنها بوده‌اند.
در همین ارتباط گفته می‌شود که به موازات آرمان‌های مرحوم جین اشتاین که از بنیانگذاران «پن- امه‌ریکا» بوده، 75 هزار دلار از پاداش‌های اهدا نشده و روی دست مانده به حساب اعانات کودکان فلسطین واریز خواهد شد.
31 از 61
روز گذشته دیلی تلگراف نیز به موضوع تحریم مراسم سالانه «پن- امه‌ریکا» پرداخت و متذکر شد که این رویداد به سبب بی‌تفاوت ماندن چشمگیر مدیران این سازمان به فجایع غزه صورت پذیرفته است. به نوشته این روزنامه، امسال 61 نویسنده و مترجم نامزد دریافت جوایز «پن اواردز» شده بودند که 31 نفر از آنها در اعتراض به جنایات عظیم صهیونیست‌ها پس از وقوع «طوفان‌الاقصی» آثار اهدایی خود را کنار کشیدند و از حضور در این رقابت انصراف دادند.
بیشترین انصراف‌ها در بخش کلیدی موسوم به «پن- جین اشتاین‌بوک» مشاهده شده که 9 کاندیدا از 10 فرد نامزد شده، انصراف خود را اعلام کرده و ضربه سنگینی را به نهاد مجری این مراسم وارد ساختند. سوزان وسل مدیر اجرایی «پن- امه‌ریکا»، روز چهارشنبه (5 اردیبهشت) در مقام عکس‌العمل نسبت به واقعه انصراف نویسندگان معترض گفت: «همگان از وقوع این اتفاق متأسف‌اند زیرا اجازه نداد گرامیداشت سزاوارانه‌ای از آثار برتر ادبی سال صورت گیرد و کارهای فراوانی که در این راه انجام پذیرفته بود، ثمر بدهد. البته ما هیچ اعتراضی را به تحریم‌کنندگان مجاز نمی‌شمریم و حق هرگونه اظهار نظری را برای تمام آنها قائلیم.»
 
وقت بیداری غافلان رسیده است
دیروز همچنین دختران جین اشتاین و کاترینا وندن هیوول ادیتور و ناشر امریکایی و بیل کلگ مشاور و مدیر برنامه چند نویسنده مجرب کاندیدا شده، بیانیه‌ای را در ارتباط با واقعه تحریم مراسم «پن- امه‌ریکا» منتشر کردند و مدیران این سازمان را به سبب بی‌کفایتی‌شان در تأدیب کلامی خاطیان صهیونیستی نکوهش کردند. در قسمتی از این بیانیه آمده است: «جای تأسف عمیق دارد که نهادی مرتکب قصوری عظیم در محکوم کردن رژیم جعلی تل‌آویو و صهیونیست‌های کودک‌کش شده است که بانیان آن از حامیان همیشگی فلسطین و آرمان‌های برحق این ملت بوده‌اند. به احترام حقوق آنها باید به پا خاست و بدون هیچ ملاحظه‌ای مجریان این نسل‌کشی فاجعه‌آور را محکوم کرد. اقدام نویسندگان کنار کشیده از مراسم امسال «پن- امه‌ریکا»، قدمی در همین راه است و به همین سبب باید گرامی داشته شود و خط مشی تازه برای مدیران فعلی و محافظه‌کار این سازمان باشد. وقت بیداری هرچه سریع‌تر این غافلان رسیده است.»

جستجو
آرشیو تاریخی