از کشتن راننده آمبولانس تا حمله مرگبار به کمپ آوارگان نورشمس

تازه‌ترین جنایات نسل‌کش‌های اسرائیلی در کرانه باختری

وصال روحانی
روزنامه‌نگار

ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شده، قصد دارد درباره قتل یک عضو فلسطینی کادر پزشکی در کرانه باختری و در جریان جنگ جاری در سرزمین‌های اشغالی تحقیق کند، اما با این پرسش از سوی جامعه جهانی مواجه است که اگر سلامتی مردم و بیماران برای این رژیم واقعاً اهمیت دارد، چرا در جریان این جنگ بارها بیمارستان‌ها را به گلوله بسته و آمبولانس‌ها را هدف گرفته و پزشکان و بهیاران متعددی را از پای درآورده است.
به گزارش سایت شبکه خبری «بی‌بی‌سی»، وزارت بهداشت فلسطین خبر داده، محمد عواد‌الان 50‌ساله و راننده یکی از آمبولانس‌های صلیب سرخ زمانی به شهادت رسید که تعدادی از افراد مجروح شده توسط شهرک‌نشینان صهیونیست را برای درمان به سمت بیمارستان می‌برد. ستاد مرکزی ارتش رژیم صهیونیستی (IDF) ادعا کرد، در تضاد با گزارش‌های فوق هنوز دلایل و چگونگی قتل عواد الان مشخص نشده و به همین سبب هیأتی را مسئول تحقیق در این خصوص کرده است. در بیانیه دیگری که ارتش اسرائیل روز گذشته (دوشنبه 3 اردیبهشت) منتشر کرد، تصریح شده است، دو جوخه نظامی این رژیم و پلیس ویژه مرزی اسرائیل به منطقه «السویه» گسیل شده‌اند تا مناقشاتی را که بین فلسطینی‌ها و سربازان اسرائیلی برپا شده، مهار کنند. ارتش رژیم صهیونیستی اعتراف کرده که مرگ راننده آمبولانس صلیب سرخ در جریان همین تقابل شکل گرفته و برای از میان برداشتن هرگونه ابهامی، هیأتی تحقیقاتی مشغول بررسی این رویداد شده است. صلیب سرخ فلسطین اما تأکید کرد که عواد الان بدون هیچ تردیدی بر اثر تیراندازی مستقیم و بی‌رحمانه سربازان رژیم اشغالگر قدس جان باخته است. او در حالی دچار این سرنوشت شد که می‌کوشید افراد مجروح شده توسط شهرک‌نشینان اسرائیلی را هر چه سریع‌تر به نزدیک‌ترین بیمارستان در دسترس برساند.
 
تشدید تنش‌ها در کرانه غربی
چند سایت خبری عبری‌زبان هم دیروز اعلام کردند، تیراندازی به سمت آمبولانس مذکور توسط نیروی زمینی اسرائیل صورت گرفته و این ناقض خبر دیگری است که تصریح می‌کند، تیراندازان، برخی صهیونیست‌های شهرک‌نشین بوده‌اند که در کرانه باختری ساکن‌اند. با هر یک از دو نوع نگاه فوق شکی وجود ندارد که عواد الان به طور داوطلب به واحد آمبولانس صلیب سرخ فلسطین پیوسته بوده است. با اینکه باریکه غزه محل اصلی درگیری اسرائیل و فلسطین طی حدوداً 7 ماه سپری شده از «طوفان الاقصی» بوده، اما چند ماهی است که منازعات در کرانه باختری هم رو به فزونی دائمی دارد و آمار تلفات در این منطقه هم به طور محسوسی بالاتر رفته است.
به گزارش رویترز، حدود 700 هزار اسرائیلی در 160 شهرک غیرقانونی احداث شده در کرانه باختری زندگی می‌کنند و در کنار آنها کمپ‌های کوچک‌تری هم برای اسکان صهیونیست‌ها برپا شده است. درگیری‌ها بین این غاصبان و مردم فلسطین قبل از شروع جنگ جاری در غزه هم فراوان بود، اما پس از وقوع این رویداد، شدت محسوسی یافته و آمار شهدای این منطقه را به عدد 500 رسانده است.
دیروز در واقعه‌ای مجزا گزارش شد، در عملیات نظامی دیگری که ارتش متجاوز اسرائیل در کرانه باختری به اجرا درآورد، حداقل 14 فلسطینی شامل یک نوجوان جان خود را از دست دادند. به گزارش دیلی تلگراف، این واقعه در کمپ موسوم به نورشمس روی داد و اسرائیلی‌ها در بیانیه‌ای مدعی شدند که افراد جان باخته تروریست بوده و 8 نفر از آنها هم بازداشت شده‌اند.
 
آنها فقط تماشا می‌کنند
به گزارش واشنگتن پست، وزارتخانه مذکور هر دو واقعه بی‌رحمانه این چند روز را ادامه‌ای بر ددمنشی‌های بنیامین نتانیاهو و دار و دسته رادیکال او توصیف و یک بار دیگر از سازمان‌های ناظر بر صلح جهانی و مدیران ارشد سازمان ملل درخواست کرد به جنایات بی‌شمار صهیونیست‌ها هر چه سریع‌تر پایان بخشند. در اطلاعیه روز گذشته این وزارتخانه آمده است: «تیراندازی به سمت کادرهای درمانی، هدف گرفتن آمبولانس‌ها و ورود قهری به بیمارستان‌ها و حمل بی‌رحمانه بیماران بدحال به نقاطی نامعلوم، جنایاتی است که در سال‌های معاصر از کمتر رژیمی بجز دولت غیرقانونی اسرائیل سر زده و بارزترین مصداق جنایات جنگی و البته نسل‌کشی در وسیع‌ترین سطح است. با این اقدام‌های شریرانه، اسرائیلی‌ها بر هر قانون موجود در سلسله قواعد شورای امنیت خط بطلان کشیده و تلی از کشته‌ها را برجای نهاده‌اند و بدتر از همه اینکه سازمان‌های موظف به مهار این جنایات، نه اقدام مؤثری بلکه فقط تماشا و قطعنامه صادر می‌کنند؛ قطعنامه‌هایی که امریکا، شریک بزرگ اسرائیل دائماً آنها را وتو می‌کند و زمینه‌های استمرار این پاکسازی قومی را فراهم می‌آورد.»

جستجو
آرشیو تاریخی