دست برتر حزب‌الله در اطلاعات- عملیات

 امیر فرشباف/ مقاومت اسلامی لبنان شامگاه یکشنبه یک فروند پهپاد اسرائیلی «هرمس 450» را در «العیشیه» سرنگون کرد. به گزارش شبکه المیادین، حزب الله تأیید کرد که این عملیات در حمایت از مردم ثابت‌قدم فلسطین در نوار غزه انجام شد. در بیانیه مقاومت لبنان آمده است: «مجاهدین مقاومت اسلامی در حمایت از مردم و مقاومت دلیرانه فلسطین، ساعت 22:50 روز یکشنبه یک فروند پهپاد دشمن را در حریم هوایی منطقه «العیشیه» در جنوب لبنان سرنگون کردند.»
پس از تکمیل اطلاعات و احراز هویت و مشخصات پهپاد اسقاط شده، حزب‌الله در بیانیه‌ای تکمیلی اعلام کرد که این پرنده از نوع «هرمس‌450» بوده است. تقریباً همزمان با این عملیات، نیروهای حزب‌الله در پاسخ به حملات هوایی رژیم صهیونیستی به روستاهایی در جنوب لبنان و کشتار غیرنظامیان در شهرک «کفرکلا»، دو ساختمان مورد استفاده نظامیان اشغالگر در منطقه اشغالی «المطله» را با سلاح‌های مناسب هدف قرار دادند.
پس از اعلام این عملیات، هاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله تأکید کرد که سلاح‌هایی که حزب‌الله در اختیار دارد، برای نمایش نیست، بلکه اسلحه و تجهیزات محور مقاومت برای جبهه جنگ و دفاع از مظلومان فلسطین و غزه است.
گفتنی است چند روز قبل هم مقاومت لبنان موفق شد یک پهپاد پیشرفته دیگر ارتش صهیونیست به نام «هرمس 900» را سرنگون کند که نسخه ارتقایافته هرمس 450 است.
با اینکه عملیات یکشنبه شب حزب‌الله، نخستین حمله موفق به پهپادهای صهیونیستی نبود، ولی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و محافل صهیونیستی داشت و برای چندمین بار فرماندهان نظامی اسرائیل به از بین رفتن برتری هوایی رژیم و قدرت و دقت موشک‌های زمین به هوای حزب‌الله اذعان کردند.
به گزارش المیادین، روزنامه اسرائیلی معاریو فاش کرد که تحقیقات درباره این حادثه در حال انجام است و خاطرنشان کرد: این پهپاد اسرائیلی که حزب‌الله امشب آن را سرنگون کرد، پنجمین مورد سرنگونی از زمان آغاز جنگ است.
همچنین خبرنگار نظامی وبسایت عبری «واللا» با اشاره به سرنگونی پهپاد اسرائیلی و موفقیت چشمگیر حزب‌الله در «الارمشه»، نسبت به از دست رفتن برتری هوایی رژیم در آسمان لبنان هشدار داد.
فایننشال تایمز نیز در گزارشی نوشت: حزب‌الله هفته گذشته از تاکتیک‌های جدیدی علیه اسرائیل استفاده کرد، اما هنوز از پیشرفته‌ترین توانمندی‌های موجود در زرادخانه‌اش رونمایی نکرده است.
صرفنظر از توانمندی موشکی حزب‌الله، موضوع دیگری که ناظران درباره آن متفقند، اشراف اطلاعاتی گسترده مقاومت لبنان است که هم تکرار عملیات‌های انهدام پهپادها و هم عملیات «الارمشه» مؤید آن هستند. روعی شارون، مفسر نظامی کانال «کان» در این زمینه اعتراف کرد که آنچه در «الارمشه» اتفاق افتاد یکی از حوادث سخت در مناطق مرزی است؛ زیرا حزب‌الله قبل از عملیات، از محل استقرار سربازان ذخیره اطلاع دقیق داشت.»
جستجو
آرشیو تاریخی