صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و پنج - ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و پنج - ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۱

اخبار

انعکاس دستاوردهای‌دانش‌بنیان دستگاه‌ها توسط معاونت علمی
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور آمادگی این معاونت را در انعکاس دستاوردهای امیدآفرین دانش‌بنیان توسط دستگاه‌های اجرایی اعلام کرد و گفت:‌ تمام وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها، سهم قابل توجه و نقش عملیاتی و میدانی در توسعه علم و فناوری کشور دارند. به گزارش ایرنا، بیست و پنجمین نشست شورای هماهنگی روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی با حضور سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت به میزبانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در خانه نوآوری و فناوری ایران برگزار شد. روح‌الله دهقانی فیروزآبادی هم‌افزایی و هم‌دلی تمامی دستگاه‌های اجرایی در انعکاس و بازتاب امیدآفرینانه‌ دستاوردهای دانش‌بنیان کشور را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: سهم مستقیم معاونت علمی ریاست جمهوری در تمامی دستاوردهای علمی و فناورانه کشور را کمتر از ۱۰ درصد می‌دانم و معتقدم تمامی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور، سهمی قابل توجه و نقشی عملیاتی و میدانی در توسعه علم و فناوری امروز کشور دارند؛ بنابراین توجه کشور به این موضوع چه در حمایت از توسعه و چه در انعکاس دستاوردهای کشور، نیازمند تلاش بسیار ویژه و عزم جدی همه دستگاه‌هاست.
رئیس بنیاد ملی نخبگان  اظهار داشت: دولت مردمی، سیاست گفت‌وگو بر محور توانمندی‌های علمی و فناورانه را به طور جدی در دستور کار خود قرار داده است. دهقانی فیروزآبادی افزود: در خانه نوآوری و فناوری ایران، به طور مستمر و متناسب با نیازها و ظرفیت‌های هیأت‌های مخاطب، دستاوردهای هم‌تراز استانداردهای جهانی از شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند و بزرگ به نمایش درمی‌آید و تنها در سال ۱۴۰۲، بیش از ۴۳ مسئول رده بالا در قالب هیأت‌های سیاسی و تجاری از سراسر دنیا به خانه نوآوری و فناوری ایران آمدند و ضمن بازدید از دستاوردهای فناورانه ایران، قراردادهای همکاری امضا کردند.

برپایی پاویون دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه ایران هلث
پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث (Iran Health) از ۲۹ اردیبهشت تا اول خرداد ماه با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی در تهران برپا می‌شود. به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، یکی از برنامه‌های این صندوق کمک به توسعه بازار صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان، حمایت از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های ‌خارجی و نیز حضور در نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی به دو صورت حضور مستقل و برپایی پاویون است. در این نمایشگاه سیستم‌های هدایت مرکزی مراکز درمانی، مهندسی پزشکی، داروهای اورژانسی، داروسازی، تجهیزات دندانپزشکی، تجهیزات پزشکی، چشم پزشکی و دندانپزشکی ارائه خواهند شد. تجهیزات ارتوپدی، داروهای بیهوشی، وسایل مراقبت در منزل، تجهیزات هوشمند، محصولات زیبایی و جراحی پلاستیک، زیرگروه‌های تخصصی این نمایشگاه را تشکیل می‌دهند.

صرفه‌جویی ارزی ۳۷ میلیون دلاری با یک طرح دانش‌بنیان
یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به بومی‌سازی کود سوپرفسفات تریپ (TSP) با ظرفیت سالانه ۱۰۰هزار تن شد که به «کود سیاه» نیز شهرت دارد و از غنی‌ترین انواع کود شیمیایی فسفاته محسوب می‌شود. به گزارش روابط عمومی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، محمدرضا شگفتی مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان از مزایای کود سوپرفسفات تریپل، به برخورداری آن از عناصر میکرو و ماکرو مغذی برای گیاه  اشاره کرد.
این فناور تأکید کرد: کود سوپر فسفات تریپل تولیدی این شرکت در مقایسه با کودهای وارداتی، عاری از کادمیوم و سایر فلزات سنگین است. شگفتی خاطرنشان کرد: دولت ۲۵۰ هزار تن در سال کود وارد می کند و ما با اجرای طرح‌های تحقیق و توسعه و بومی‌سازی این کود توانسته‌ایم کشور را از واردات آن بی نیاز کنیم و با بومی سازی آن، سالانه ۳۷ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی رقم بزنیم.

همکاری ناسا با بخش خصوصی
ناسا به دنبال کمک گرفتن از شرکت‌های خصوصی برای انتقال نمونه‌های سنگ و خاک گرانبهای سیاره سرخ به زمین و مطالعه آن است.
به گزارش ایسنا، چند روز پیش ناسا به دلیل افزایش شدید هزینه‌های پیش‌بینی‌ شده که از ۷ میلیارد دلار تخمین اولیه به ۱۱ میلیارد دلار افزایش یافته بود، اعلام کرد  که از عهده این کار برنمی‌آید و این پروژه را تا زمانی که راهی سریع‌تر و ارزان‌تر پیدا شود، متوقف کرد. اکنون این مشکلات، ناسا را بر آن داشته است تا برای دستیابی به اهداف بلند پروازانه مأموریت MSR گزینه‌های دیگر را مدنظر قرار دهد. روی آوردن به بخش خصوصی نشان‌دهنده تغییر رویکرد ناساست و بسیاری معتقدند موشک استارشیپ متعلق به شرکت اسپیس‌ایکس، می‌تواند راهکاری مناسب برای انجام بهینه این مأموریت ارائه دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی