نیروهای امنیتی صهیونیست همزمان با برگزاری نخستین عید پسح پس از طوفان‌الاقصی به حالت آماده‌باش درآمدند

صف‌کشی فلسطینیان در برابر تعرض به مسجدالاقصی

یک گروه تندروی صهیونیستی موسوم به «بازگشت به کوه هیکل» در فراخوانی اعلام کرده، هر کس بتواند در روز عید «پسح» داخل مسجدالاقصی قربانی کند «۵۰ هزار شکل» پاداش دریافت خواهد کرد

حسین فاطمی
خبرنگار

درحالی رژیم صهیونیستی در باتلاق جنایت بی‌سابقه نوار غزه دست و پا می‌زند که با نزدیک شدن به اعیاد یهودی، احتمالاً بحران جدید امنیتی در سرزمین‌های اشغالی و مشخصاً بیت‌المقدس به وجود خواهد آمد. ضرب‌آهنگ تحولات نشان می‌دهد که تندروهای صهیونیست به دنبال تغییر معنادار وضعیت مسجدالاقصی هستند که بدون شک با واکنش مسلمان و گروه‌های فلسطینی همراه خواهد شد. در همین ارتباط و برای اولین بار طرح تغییر وضعیت موجود در مسجدالاقصی در دستورکار وزارت امنیت تحت رهبری «ایتامار بن گویر» قرار گرفت. آن‌طور که رسانه‌های عبری گفته‌اند، طرح بن‌گویر شامل ادعای «برابری» بین مسلمانان و شهرک‌نشینان در اقامه نماز داخل مسجد به صورت رسمی و قانونی است.
با این حال عنوان شده که هدف از این تغییر، تحمیل شرایطی جدید بر مسجدی است که متعلق به مسلمانان است. این طرح تنها به ادعای برابری ختم نمی‌شود، بلکه ذیل چنین طرحی قرار بر این است که کنترل و نظارت بر نمازگزاران و زوار مسجدالاقصی تشدید پیدا کند و این مهم از طریق نصب دوربین‌ها و دستگاه‌های دیجیتال و نیز افزایش حضور نیروهای اشغالگر داخل مسجد است. با همه این تفاسیر کارشناسان هشدار دادند این اقدامات واقعیت مسجدالاقصی را تغییر می‌دهد، زیرا از سوی یک نهاد رسمی و با پوشش قانونی قرار است، انجام شود.
از سوی دیگر، رسانه‌ها از یک حادثه‌ جدی دیگر پرده برداشتند و اعلام کردند روز دوشنبه «دوو لیور»، بزرگترین خاخام حزب «صهیونیسم مذهبی» به صحن مسجدالاقصی یورش برد و تحت محافظت شدید نیروهای اشغالگر، جشن عروسی نوه خود و نیز آیین یهودی مربوطه را داخل مسجدالاقصی برگزار کرد. خاخام لیور با بیان اینکه انجام چنین کاری بیش از پنجاه سال است که امکان‌پذیر نبوده است، با اشاره به مسجدالاقصی مدعی شد «این مکانی است که برای یهودیان سراسر جهان برای دعا تعیین شده است.»
 در سایه این نکات و با توجه به آغاز اعیاد یهودی از غروب دیروز دوشنبه و همچنین تلاش چهره‌های تندرویی مانند بن‌گویر برای تغییر وضعیت مسجدالاقصی، شرایط به سمتی پیش رفت که پیش‌تر، حماس طی بیانیه‌ روز جمعه خود از فلسطینی‌ها برای تجمع در مسجدالاقصی با هدف جلوگیری از اجرای طرح‌های مخرب صهیونیست‌ها و تعرضات شهرک‌نشینان فراخون داده بود. در بیانیه مذکور و خطاب به ساکنان کرانه باختری، قدس و ساکنان عرب اراضی اشغالی ۱۹۴۸، خواسته شده بود، از نماز جمعه تا دوشنبه که همزمان با آغاز اعیاد یهودی است، برای دفاع از مسجدالاقصی و ناکام گذاشتن طرح‌های اشغالگران به این مسجد بروند.
در کنار تلاش بن‌گویر برای تغییر ماهیت و ساختار و وضعیت مسجدالاقصی و نیز تعرض دوو لیور (بزرگترین خاخام حزب صهیونیسم مذهبی)، اخیراً یک گروه تندروی صهیونیستی موسوم به «بازگشت به کوه هیکل» در فراخوانی اعلام کرده، هر کس بتواند در روز عید «پسح» داخل مسجدالاقصی قربانی کند «۵۰ هزار شکل» پاداش دریافت خواهد کرد. در مقابل این اقدام، شیخ «رائد صلاح» رئیس جنبش اسلامی در سرزمین‌های اشغالی هم طی اظهاراتی با استناد به آیه «سبحان‌الذی اسری بعبده لیلاً من‌المسجدالحرام الی‌المسجدالاقصی» گفت: اگر صهیونیست‌ها هزار گاو قرمز قربانی کنند و خون آن در مقابل مسجدالاقصی ریخته شود این امر، حقیقت ابدی این مکان مقدس را تغییر نخواهد داد.
 
تدابیر شدید امینتی
 اگرچه صهیونیست‌ها هرساله به بهانه مراسم یهودی‌ها تحت تدابیر شدید امنیتی اقدام به هتک حرمت مسجدالاقصی می‌کنند و به دنبال آن، اشغالگران صهیونیست به هر شیوه‌ای به دنبال تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی به منظور اجرای طرح‌های شوم خود هستند، اما بسیاری از ناظران اذعان دارند که وضعیت فعلی در سرزمین‌های اشغالی به طور کلی متفاوت از سال‌های قبل است. درحالی از غروب دیروز دوشنبه اعیاد یهودی آغاز شد که رسانه‌ها از افزایش تدابیر بی‌سابقه امنیتی ارتش رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی در آستانه یکی از اعیاد یهودیان خبر داده‌اند، چرا که این نخستین اعیاد یهودی پس از عملیات طوفان‌الاقصی و کشتار بی‌سابقه صهیونیست‌ها در نوار غزه است که بدون شک به گفته تحلیلگران، سایه سنگینی بر وضعیت بیت‌المقدس و مسجدالاقصی خواهد داشت.
از این رو اشغالگران بی‌سابقه‌ترین تدابیر امنیتی را در دستور کار قرار دادند تا جایی که شبکه «الجزیره» در این باره گزارش داد، رژیم صهیونیستی در آستانه یک جشن یهودی درحال تشدید تدابیر امنیتی در قدس اشغالی و استقرار هزاران نظامی در مناطق مختلف آن است. خبرگزاری فلسطینی «وفا» هم به نقل از منابع محلی خبر داد که نیروهای رژیم اشغالگر ایست-بازرسی «قلندیا» را به روی عبور و مرور شهروندان فلسطینی و خودروها بستند.

 سرریز بحران؟
 نکته مهمی که باید در نظر گرفت ناظر بر این است که تحرکات شهرک‌نشینان با مدیریت بن‌گویر در مسجدالاقصی به قدری آمیخته به تندروی است که به گفته تحلیلگران، فراتر از خواست و نگاه بنیامین نتانیاهو است، کما اینکه پیش از آغاز ماه رمضان هم مشاجره لفظی شدیدی میان بنیامین نتانیاهو از یک طرف و بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی این رژیم صهیونیستی و یعقوب شبتای، رئیس پلیس این رژیم درگرفت. در این نشست بن‌گویر خطاب به نتانیاهو گفته بود، «تو از من چیزی می‌خواهی که در تضاد با مواضعم است.» به همین دلیل چنین به نظر می‌رسد، اکنون نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در چنبره تندروها قرار گرفته است و به دلایل متعدد، توانی برای اعمال و استقلال نظر خود ندارد. نتانیاهو، چه از سر اجبار و برای جلوگیری از فروپاشی کابینه خود و چه با هدف ایجاد فضای رادیکال برای انحراف افکار عمومی از ناکارآمدی‌ها و ناکامی‌هایش پس از عملیات طوفان‌الاقصی و جنایت در غزه از ماه‌های پیش به این تندروی‌ها تن داده و چراغ سبز خود را برای ایجاد بحران در مسجدالاقصی و بیت‌المقدس داده است.
باتوجه به آنچه عنوان شد ناظران باور دارند طی روزهای اخیر بحران امنیتی از نقطه بحرانی عبور خواهد کرد و به درجه سرریز خواهد رسید.
حال سؤال مهم اینجاست که با توجه به مواضع و گفته‌های چهره تندرویی مانند بن‌گویر، آیا بنیامین نتانیاهو می‌تواند در اثنای جنگ غزه، توانی برای مدیریت ناامنی در داخل سرزمین‌های اشغالی داشته باشد یا خیر. ناگفته نماند که پیش از این از طریق محافل رسانه‌ای و کارشناسی بارها عنوان شده بود که اساساً وقوع عملیات طوفان‌الاقصی به دلیل عملکرد کابینه تندروی بنیامین نتانیاهو و مشخصاً تعرضات مکرر و پی در پی شهرک‌نشینان تندرو با مدیریت بن‌گویر در مسجدالاقصی صورت گرفت. از این رو شاید بتوان گفت که روزهای آینده، خود آبستن حوادث جدید و سرنوشت‌سازی باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی