6 بانک مالک پرسپولیس شدند، استقلال به پتروشیمی‌ها رسید

واگذاری سرخابی‌ها پس از دو دهه

امروز با واریز 10 درصد نقدی ارزش سهام، واگذاری قطعی می‌شود

به فاصله دو روز تا پایان مهلت کنفدراسیون فوتبال آسیا(AFC) برای حل مشکل مالکیت مشترک استقلال و پرسپولیس برای کسب مجوز حرفه‌ای و حضور در لیگ قهرمانان، دیروز با برگزاری مزایده رسمی واگذاری 85 درصد از سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال طلسم خصوصی‌سازی سرخابی‌ها پس از حدود دو دهه شکسته شد. درحالی که از اوایل دهه 1380 نام این باشگاه همواره درفهرست واگذاری‌ها دیده می‌شد، اما هیچ دولتی موفق به شکستن این طلسم نشد تا اینکه سرانجام گره این کار به دست دولت سیزدهم باز شد.
پس از تأیید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس از سوی سازمان خصوصی‌سازی، مزایده رسمی برای واگذاری ۸۵ درصد از سهام این دو باشگاه از صبح روزگذشته در فرابورس آغاز شد و در نهایت سهام سرخابی‌ها فروخته شد.
طبق اعلام فرابورس، مزایده رسمی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس دوشنبه سوم اردیبهشت ماه در بازار پایه فرابورس آغاز شد که در نهایت به طور رسمی ۸۵ درصد از سهام سرخابی‌ها به خریداران جدید واگذار شد.
 
خریداران امروز 10 درصد نقدی را واریز می‌کنند
در همین خصوص معاون نظارت و واگذاری سازمان خصوصی‌سازی درگفت‌و‌گو با «ایران» گفت: طبق آگهی عرضه که طی روزهای گذشته منتشر شده بود روز گذشته 85 درصد سهام هر دو شرکت پرسپولیس و استقلال در مزایده فرابورس عرضه شد.
محمود قامت ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته 10 درصد از ارزش این معامله به صورت نقد و مابقی با اقساط 6 ماهه و حداکثر ظرف 6 سال ازسوی خریداران پرداخت می‌شود.
وی درباره مشخصات خریداران سهام توضیح داد: کنسرسیومی متشکل از 6 بانک غیردولتی شامل بانک‌های شهر، ملت، صادرات، اقتصاد نوین، تجارت و رفاه متقاضی خرید سهام پرسپولیس بودند که دیروز موفق به خریداری آن شدند؛ کارگزار فروشنده سهام به نمایندگی از طرف دولت، بانک ملی بود و این معامله هم مطابق رویه قطعی شد. به گفته وی، قیمت هر سهم پرسپولیس 358 تومان به ارزش کل 3 هزار و 200 میلیارد تومان است.
معاون سازمان خصوصی‌سازی همچنین در خصوص خریداران باشگاه استقلال گفت: برای خریداری 85 درصد از سهام باشگاه استقلال نیز کنسرسیومی از شرکت‌های پتروشیمی متشکل از خلیج فارس، پارس، بوعلی، شهید تندگویان و بندر امام(ره) موفق به خریداری سهام شدند.
قامت افزود: قیمت هر سهم استقلال نیز 3 هزار و 406 ریال به ارزش کل 2 هزار و 800 میلیارد تومان است؛ کارگزار خریدار قیمت خرید هر سهم پایه باشگاه استقلال در سامانه معاملات وارد کرده بود که کارگزاری بانک صنعت و معدن برای فروش سهام این باشگاه از طرف دولت بود و مطابق رویه‌ها و مقررات معاملات فرابورس این معامله در سامانه معاملات قطعی شد.
این مقام مسئول با اشاره به مهلت تعیین شده ازسوی کنفدراسیون فوتبال آسیا، اعلام کرد: امروز(سه شنبه) خریداران سهام مبلغ 10 درصد نقدی را واریز می‌کنند و بدین ترتیب معامله در فرابورس نیز قطعی و سهام از وزارت ورزش به خریداران جدید منتقل می‌شود.
تأیید اهلیت خریداران در سازمان خصوصی‌سازی و فرابورس
براساس گفته‌های معاون سازمان خصوصی‌سازی فرایند بررسی و تأیید اهلیت خریداران به صورت جداگانه توسط سازمان خصوصی‌سازی و فرابورس ایران مورد بررسی و تأیید قرار گرفته است و پس از تأیید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس از سوی سازمان خصوصی‌سازی، مزایده رسمی برای واگذاری 85 درصد از سهام این دو باشگاه از صبح دیروز در فرابورس آغاز و در نهایت خرید سهام به‌طور رسمی از سوی خریداران انجام شد.
گفتنی است، مطابق تشریفات مندرج در آگهی عرضه سهام شرکت‌های فرهنگی ورزشی استقلال ایران و پرسپولیس، روز اول ماه جاری جلسه کارگروه بررسی صلاحیت متقاضیان در محل سازمان خصوصی­‌سازی و با حضور متقاضیان تشکیل شد. پس از بررسی مدارک متقاضیان خرید سهام دو شرکت یادشده و بحث و گفت‌و‌گو پیرامون موضوع، در نهایت با تصمیم کارگروه، صلاحیت متقاضیان مورد تأیید این سازمان قرار گرفت.
همچنین محمد عنبری، مدیرکل دفتر امور شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص دو باشگاه پرطرفدار دولتی گفت: پرسپولیس و استقلال تنها شرکت‌های ورزشی دولتی بودند؛ واگذاری آنها قطعی است و آنها به شرکت‌های دولتی واگذار نشدند.

جستجو
آرشیو تاریخی