صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هشت - ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هشت - ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱

عقب نشینی 5 هزار تومانی قیمت دلار در پی تنبیه رژیم صهیونیستی

لبخند بازار ارز

افزایش قیمت دلار در کانال‌های تلگرامی در حالی رخ داد که تقاضایی در بازار نبود و تعداد دلال‌هایی هم که همیشه در مقابل صرافی‌ها می‌ایستادند، نسبت به روزهای گذشته کمتر بود.

 
درحالی که طی روزهای گذشته با میان‌داری دلالان، نگرانی در بازار ارز ایران نسبت به تنبیه رژیم اشغالگر قدس دیده می‌شد و با مانور بر آن دلالان تلاش می‌کردند که قیمت ارز را افزایش دهند، در نخستین روز کاری بازار پس از انتقام از رژیم صهیونیستی، نه تنها بازار واکنش منفی نشان نداد، بلکه قیمت‌ها پس از گذشت ساعاتی به عقب بازگشت. براین اساس تمام تبلیغاتی که در روزهای گذشته درباره واکنش شدید بازار ارز به تنبیه صهیونیست‌ها مطرح می‌شد، بی‌اثر ماند؛ ازسوی دیگر برخلاف انتظار دلالان، تقاضا در بازار ارز نیز بشدت افت کرد، به طوری که دلار با نرخ‌های پایین هم خریداری نداشت.
این درشرایطی است که بر اساس تبلیغات منفی دلالان، برخی انتظار عبور نرخ دلار در بازار غیررسمی از مرز 70 هزار تومان را داشتند. در نخستین ساعات روز گذشته نیز برخی از کانال‌های تلگرامی با درج نرخ‌های غیرواقعی، قیمت دلار را نزدیک 70 هزارتومان اعلام کردند، اما واقعیت‌های بازار و نبود خریدار، باعث شد تا این کانال‌ها هم نرخ‌های خود را کاهش دهند.
تا زمان تنظیم این گزارش، هر دلار امریکا در بازار غیررسمی با نرخ 64 هزارتومان ازسوی دلالان خریداری می‌شد.
بدین ترتیب معاملات صرافی‌ها صبح دیروز پس از حمله تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی، درحالی آغاز شد که تقاضا برای خرید ارز نسبت به روزهای گذشته بسیار کاهش داشته و صرافی‌ها خلوت‌تر از همیشه بودند؛ قیمت دلار در کانال‌های تلگرامی نیز از کانال ۶۹ هزار تومان به ۶۵ و 64 هزار تومان عقب‌نشینی کرد.
پس از حمله تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی، نرخ ارز (دلار) در کانال‌های تلگرامی به بهانه این تنش افزایش یافت و برخی سعی داشتند نرخ را به صورت غیر واقعی افزایش دهند، اما به فاصله چند دقیقه قیمت دلار با ریزش به کانال‌های پایین تر عقبگرد کرد.
یکی از کانال‌های تلگرامی ارز در ابتدای معاملات روز گذشته قیمت دلار را در کانال ۶۹ هزار تومان درج کرد که تا لحظه تنظیم گزارش قیمت معاملات دلار در این کانال‌ به ۶۶ هزار تومان کاهش پیدا کرد.
کارشناسان و فعالان بازار ارز افزایش قیمت را مقطعی و هیجانی عنوان می‌کنند و از روند ریزشی آن پس از این افزایش خبر می‌دهند.
روز گذشته در بازار آزاد فردوسی دلار به قیمت ۶۸ تومان رسید که خریداری هم برای آن نبود.
افزایش قیمت دلار در کانال‌های تلگرامی در حالی رخ داد که تقاضایی در بازار نبود و مشاهدات نشان می‌دهد که تا ساعت ۱۱ روز گذشته مقابل صرافی‌ها هیچ خبری نبود، به طوری که حتی تعداد دلال‌هایی هم که همیشه می‌ایستند، نیز نسبت به روزهای گذشته کمتر بود.
قیمت ارز دیجیتال تتر که پس از حمله ایران به بالای ۷۲ هزار تومان رسیده بود با ریزش به ۶۸ هزار و ۶۰۰ تومان رسید، به طوری که قیمت این ارز دیجیتال که معادل نرخ دلار در بازار آزاد غیررسمی است، صبح روز گذشته چهار هزار تومان افت را ثبت کرد.
 
کاهش 4 هزارتومانی قیمت دلار
مشاهدات از بازار آزاد ارز نشان می‌دهد که از میانه روز گذشته ریزش قیمت دلار در این بازار شروع شد. به طوری که تا زمان انتشار این گزارش افت ۴ هزار تومانی را تجربه کرد و صرافی‌های میدان فردوسی روز بدون مشتری را سپری کردند.
در حالی که ساعت ۱۱ روز گذشته در آغاز معاملات بازار دلالان فردوسی و منوچهری، قیمت فروش دلار با ۷۰ هزار تومان آغاز شده بود، اما به دلیل نبود خریدار، به سرعت از قیمت دلار آزاد کاسته شده و قیمت فروش آن به ۶۶ کانال هزار تومان رسید. مشاهدات نشان می‌داد که در بازار آزاد ارز، مشتری وجود ندارد و معامله‌گران خیابان فردوسی و منوچهری همچون صرافی‌ها روز کسادی را طی می‌کنند. روز گذشته در خیابان فردوسی دلال‌ها دلار را از مردم با قیمت 64 هزار تومان خریداری و در کانال 65 و 66 هزار تومان به اندک خریداران بازار می‌فروختند، این در حالی است که در برخی کانال‌های تلگرامی که به‌نظر می‌رسد بیشتر قیمت‌سازی می‌کنند تا معامله ارز، قیمت دلار 2 تا 3 هزار تومان بالاتر از قیمت واقعی کف بازار اعلام می‌شود.
 
اختلاف 2 هزارتومانی قیمت دلار تلگرامی با بازار غیررسمی
برخی از کانال‌های تلگرامی از ساعات نخستین روز گذشته با هدف فضاسازی نرخ‌هایی به مراتب بالاتر از بازار غیررسمی و حتی دلالان اعلام کردند، به طوری که تعدادی از آنها قیمت دلار را 70 هزارتومان درج کردند. اما همانگونه که اشاره شد، با گذشت تنها چند ساعت از روز، با فضای آرامی که در بازار وجود داشت، آنها نیز مجبور شدند قیمت‌های خود را به محدوده  پایین تر کاهش دهند. به گفته فعالان بازار ارز، نرخ‌هایی که این کانال‌ها در روز گذشته اعلام کردند، تنها قیمت‌سازی بود و هیچ تناسبی با واقعیت‌های بازار غیررسمی نداشت.
برهمین اساس، دیروز شاهد اختلاف دو هزارتومانی بین قیمت این کانال‌ها با آنچه دلالان اعلام می‌کردند، بودیم.

جستجو
آرشیو تاریخی