صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هشت - ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هشت - ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱

موشک‌ها و پهپادهای ایرانی معادله جدیدی از قدرت را در منطقه رقم زدند

تاریخ‌سازی در قدس

گزارش «ایران» از مراحل و کیفیت حمله تلافی جویانه به سرزمین های اشغالی

ماجراجویی‌های تروریستی رژیم صهیونیستی سرانجام ایران را واداشت تا از خاک خود، مستقیماً عمق سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار دهد. نیمه‌شب شنبه، وقتی شهروندان عراقی نخستین تصاویر پرواز دسته‌های پهپادی گسیل شده از ایران را مخابره کردند، جهان از آغاز عملیات تنبیه متجاوز آگاه شد. این عملیات پیچیده و ترکیبی تا حدود 5 بامداد به وقت تهران ادامه داشت. در همه این 5 ساعت، ایرانیان، پایتخت‌های سیاسی جهان، مردم منطقه و البته صهیونیست‌ها با حدود 800 بار صدای آژیر، لحظه به لحظه اخبار شلیک‌ها، مسیر حرکت پهپادها و اصابت موشک‌های کروز و بالستیک‌ ایرانی را رصد می‌کردند.
بر این اساس، می‌توان عملیات تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی را، شبیه شیوه‌های نظامی خود غرب تلقی کرد؛ شیوه‌هایی که در آنها، بعد رسانه‌ای و روانی عملیات، چه بسا همسنگ دستاوردهای نظامی آن باشد. به این ترتیب که عملیات تنبیه متجاوز توسط ایران، به دلیل آشکاری پس از لحظه آغاز، علاوه بر بعد نظامی و سیاسی، ابعاد رسانه‌ای و روانی بسیاری به اسرائیل و حامیانش تحمیل کرد. گویی در نخستین دقایق بامداد یکشنبه، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، منطقه و جهان را به تماشای یک عملیات چندوجهی نظامی فراخوانده بودند. این عملیات علاوه بر نمایش توان دفاعی ایران، قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران را نیز به رخ جهان کشید. حالا صهیونیست‌ها می‌دانند که پهپادها و موشک‌‍‌های ایرانی، مسیر سرزمین‌های اشغالی را با موفقیت تجربه‌کرده‌اند و هر زمان که ایران اراده کند، این تجربه را موفق‌تر به نمایش خواهد گذاشت.
آغاز حمله با شروع سفر پهپادها
طنین صدای پرواز دسته‌جمعی پهپادهای ایرانی در سراسر منطقه بود که از آغاز انتقام ایران خبر می‌داد. دسته‌های پهپادی که انواع مختلفی را شامل می‌شد، برای رسیدن به سرزمین‌های اشغالی باید از فراز آسمان‌های عراق، سوریه یا اردن می‌گذشتند. تصاویر بعدی نشان داد کروزهای ایرانی هم در پی پهپادها گسیل شده‌اند. همه چیز از یک طراحی نظامی پیچیده و ترکیبی خبر می‌داد. نخستین اطلاعیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این گزاره را تأیید کرد. در این اطلاعیه که با آیه «إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنْتَقِمُونَ» آغاز شده بود، آمد: «در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم خبیث صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق و به شهادت رساندن فرماندهان و مستشاران نظامی ایران، در نخستین ساعت بامداد امروز (یکشنبه، ۲۶ فروردین ماه) دلاورمردان نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همراهی سایر نیروهای این نهاد انقلابی و مردمی، به عنوان بخشی از تنبیه آن رژیم نامشروع و جنایتکار طی عملیات «وعده صادق» با رمز مقدس «یا رسول‌الله(ص)» با موفقیت اهدافی را در داخل سرزمین‌های اشغالی با ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار دادند.» در این اطلاعیه تأکید شد که عملیات «وعده صادق» با مصوبه شورای عالی امنیت ملی، زیر نظر ستاد کل نیروهای مسلح و با حمایت ارتش جمهوری اسلامی و پشتیبانی وزارت دفاع انجام پذیرفته است. مطابق فیلم‌های منتشر شده ، رمز عملیات در قرارگاه نبی اکرم(ص) سپاه پاسداران و از سوی فرمانده کل سپاه صادر شد و سردار رشید، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا(ص)، سردار فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه و سردار باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز در آن حضور داشتند. این فرمان از سوی سرلشکر سلامی خطاب به سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه و مجری عملیات «وعده صادق» صادر شد.

انتظار برای رسیدن پهپادها و کروز‌ها
به اهداف
ایرانیانی که اخبار این حمله را رصد می‌کردند، بیش از همه منتظر انتشار فیلم‌ها و گزارش‌های تصویری مردم منطقه از مسیر پرواز پرنده‌های ایرانی بودند. شنبه شب، تصاویر عراقی‌ها، اردنی‌‌ها، فلسطینی‌ها و حتی مصری‌ها بود که نشان می‌داد پهپادها و کروزها، از چه مناطقی عبور کرده یا به آنها نزدیک شده‌اند. گاهی گزارش‌ها از پرواز پرنده‌های ایرانی در آسمان کربلا و مسجدالاقصی و گاه از سایر مناطق غرب آسیا مخابره می‌شد.
به این ترتیب، فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی منطقه، مملو از گزارش‌ها و تصاویر موشک‌های کروز و پهپادهای ایرانی بود که پرواز صدها پرنده‌ آتشین ایرانی را در تاریکی شب به‌گونه‌ای اعجاب‌آمیز به نمایش می‌گذاشت. درحالی که پهپادها و کروزها بخشی از مسیر را طی کردند، گزارش‌ها از شلیک نخستین موشک‌های بالستیک ایرانی مخابره شد. شیراز، اصفهان، ارومیه، آذربایجان شرقی، تهران و برخی دیگر از شهرهای نوار غربی کشور، شاهد شلیک موشک‌های بالستیک به سمت سرزمین‌های اشغالی بودند. همه چیز از یک طراحی پیچیده حکایت داشت؛ گویا قرار بود بالستیک‌ها زمانی به سرزمین‌های اشغالی برسند که پهپادها و کروزها، به عنوان پیشقراولان حمله، سیستم‌های دفاعی و جنگنده‌های صهیونیست‌ها را به خود مشغول کرده باشند.

آماده‌باش تمام‌عیار حامیان اسرائیل
مطابق گزارش رسانه‌های صهیونیستی، در طول حمله ایران، قریب به 800 بار آژیرهای حمله در سرزمین‌های اشغالی به صدا در آمد که طی آن، صهیونیست‌ها باید به پناهگاه‌ها فرار می‌کردند. اما تنها غرش موشک‌های ایران در آسمان سرزمین های اشغالی نبود که موجب وحشت شده بود، غرب هم سراسیمه این حمله را دنبال می‌کرد. علاوه بر تشکیل کابینه اضطراری جنگی رژیم صهیونیستی، کابینه امنیتی دولت امریکا به ریاست بایدن هم تشکیل شد. در این جلسه، رئیس سیا، وزرای دفاع و خارجه امریکا به همراه بایدن، لحظه به لحظه حملات ایران را رصد می‌کردند. گزارش‌ها نشان می‌داد جنگنده‌ها و سیستم‌های راداری امریکا هم به کمک رژیم صهیونیستی آمده‌اند. گزارش‌هایی از پرواز جنگنده‌های انگلیسی از قبرس منتشر شد و دیروز نخست‌وزیر این کشور هدف گرفتن چند پهپاد ایرانی را تأیید کرد. گویا فرانسه هم شب پردردسری داشت و بازو به بازوی نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی فعالیت می‌کرد. به رغم همه این تکاپوها، آماده‌باش‌ها و کمک تجهیزاتی، اطلاعاتی و نظامی غرب به رژیم صهیونیستی، باز هم گنبد آهنین، فلاخن داوود و پیکان 3، سامانه‌های پدافندی مایه فخر رژیم، سوراخ شدند و تمام پدافند غرب به‌رغم تلاش‌های خود برای مقابله اما در برابر آنچه ایران اراده کرده بود -یعنی زدن اهداف از پیش تعیین شده- حیران و ناکام ماند.

موشک‌ها به هدف رسیدند
به رغم خوش‌خیالی اولیه صهیونیست‌ها و حامیانش مبنی بر رصد پهپادها و کروزهای ایرانی، مشخص شد که این سلاح‌ها برای سرگرم کردن سیستم‌های دفاعی بودند. سلاح اصلی، موشک‌های بالستیک بودند که پشت سر پهپادها از راه رسیدند. فیلم‌هایی که از داخل خود سرزمین‌های اشغالی مخابره شد، نشان داد که موشک‌های ایرانی به چه سادگی در آسمان مناطق اشغالی پرواز می‌کردند. لحظه‌های اصابت موشک‌ها، یکی پس از دیگری به اهداف تعیین شده، موجی از وحشت را میان صهیونیست‌ها به دنبال داشت. به این ترتیب، ایران با نمایش بخشی از توان نظامی خود، آن هم از عمق خاک خود به عمق سرزمین‌های اشغالی، ناتوانی سامانه‌های پدافندی دشمن را بیش از همه به رخ نظامیان و سران کشورهای حامی اسرائیل کشاند.

جستجو
آرشیو تاریخی