​​​​سفر با کارت آزاد

مدیرعملیات شرکت ملی پخش از تأمین سوخت مسافران جنوب کشور در ایام نوروز خبر داد

راضیه خوئینی
 خبرنگار

کارت سوخت مسافران در مناطق مرزی جنوب کشور، بخصوص سواحل مکران از بندرعباس تا چابهار غیرفعال می‌شود. مصطفی فاطمی، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی در گفت‌و‌گو با «ایران» به کسانی که می‌خواهند نوروز خود را در سواحل جنوبی کشور سپری کنند، ساحل زیبای مکران در سیستان و بلوچستان را توصیه و یادآوری می‌کند: «با توجه به سختگیری که برای کنترل قاچاق سوخت وجود دارد حتماً برنامه‌ریزی کنند که در مناطق مرزی با محدودیت سوخت مواجه نشوند.» او می‌گوید: «در سواحل مکران که از بندرعباس شروع و تا چابهار ادامه دارد هرچقدر به مرز نزدیک می‌شویم با مشکل سوختی بیشتری روبه‌رو می‌شویم.»
مدیرعملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، درباره تمهیدات در نظر گرفته شده برای جلوگیری از مواجه شدن مسافران با مشکل کمبود سوخت در نوروز سال 1403 به روزنامه ایران می‌گوید: در یک‌سری از مناطق و استان‌های کشور، ازجمله سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و جزایر خلیج فارس، طرح «کدینگ» را اجرا کرده‌ایم، یعنی مردم در این مناطق با استفاده از کارت سوخت خودشان، به غیر از جایگاه‌هایی که مشخص کرده‌ایم، نمی‌توانند سوخت‌گیری کنند. طرحی که از چند سال پیش در راستای جلوگیری از قاچاق سوخت به کشورهای دیگر در برخی مناطق اجرایی شده است.
علی‌اکبر عرب‌عامری، به برنامه‌ریزی‌ها در جلسه‌ای که در منطقه آزاد قشم برگزار شد، اشاره می‌کند: عضو ستاد هماهنگی سفر هستیم و به دوستان در قشم اطلاع داده‌ایم، جایگاه‌هایی که داریم از نظر تعداد مشکلی ندارد. یعنی در ایام نوروز، قاعدتاً با توجه به افزایش آمار مسافران، با شلوغی در جایگاه‌ها مواجه خواهیم شد، زیرا هر تعداد جایگاه هم داشته باشیم، به هرحال این شلوغی به دلیل دو برابر شدن مصرف سوخت وجود خواهد داشت. برای رفع مشکل ترافیک و شلوغی در جایگاه‌ها یا باید تعداد جایگاه‌ها را برای مدت 20 روز بیشتر کنیم یا باید بپذیریم ترافیک در جایگاه‌های سراسر کشور وجود دارد.
حتی مسیر تهران- مشهد که دارای شمار زیادی جایگاه است در ایام تعطیلات نوروز شلوغی و ترافیک را در جایگاه‌های سوخت خود تجربه می‌کند. عرب‌عامری این مسأله را عادی تلقی می‌کند، اما درباره کارت‌های سوخت می‌گوید: دوباره پیگیر این امر هستم و به دوستان و همکاران طی اطلاعیه‌ای اعلام کردیم که به تعداد نازل‌های جایگاه‌ها، کارت درخواست کنند تا کارت آزاد به مقدار کافی در اختیارشان قرار بگیرد.
در واقع کارت آزاد برای هر جایگاهی صادر‌ می‌شود و همه مسافران می‌توانند از ظرفیت آنها استفاده کنند. به گفته وی هر جایگاه کدی دارد که به استناد همان کد برایش کارت آزاد صادر‌ و در اختیار مرکز سوخت‌رسانی قرار‌ داده می‌شود. این کارت صرفاً محدودیت 250 تراکنش و 7هزار تراکنش دارد؛ یعنی محدودیت تحویل به نفر ندارد و شامل همه مسافران مراجعه‌کنند‌ه می‌شود.
عرب‌عامری ادامه می‌دهد: ما سابق بر این، برای 50 درصد از نازل‌ها کارت داشتیم. از این 50 درصد نصفش در اختیار جایگاه و 50 درصد دیگر در اختیار خود استان‌ها قرار داشت. باتوجه به شرایط اخیر، از هفته گذشته، این 50 درصد را به 100 درصد افزایش داده‌ایم و اعلام کرده‌ایم که این کارت‌ها در اختیارشان باشد. اگر هر زمان کارت مازادی را برای جایگاهی استفاده ‌کنند، قطعاً این نواحی باید با جایگاه‌ها هماهنگ باشند تا بتوانند به مردمی که مخصوصاً به این جزایر و مکان‌های شلوغ تردد‌ می‌کنند با کارت‌های آزاد سوخت برسانند.
اولویت اصلی روی بحث تعمیرات نازل‌های بنزین و دیگر تجهیزات سامانه است. وی به جلسه‌ای که با مدیر سامانه و همکاران دیگر داشته، اشاره می‌کند: تأکید کردم حتماً بحث تعمیرات نازل‌های بنزین و تجهیزات سامانه را در اولویت بگذارند و از هفته آینده صرفاً رفع خرابی نازل‌های بنزین را انجام بدهند و تجهیزات بهتری بفرستند تا ان‌شاءالله نازل‌ها غیرفعال نشوند و خدمات بهتری ارائه دهند.

تخصیص 60 لیتر به مسافران نوروزی
مسافرانی که می‌خواهند قبل از تحویل سال نو راهی سفر شوند، حالا یا کارت آنها موجودی دارد یا خیر؛ بعد از تحویل سال ۶۰ لیتر برای آنها شارژ می‌شود و 100 لیتر هم در کارت خودشان دارند. به گفته عرب‌عامری، با پیش‌بینی‌های لازم، به مناطق اعلام کرده‌اند که زیاد ظرفیت کارت مسافران را مد نظر قرار ندهند.
او می‌گوید: فرض بر این است همه کسانی که مراجعه می‌کنند می‌خواهند از کارت آزاد جایگاه استفاده کنند؛ پس سعی شده است تعداد این کارت‌ها به شکلی افزایش یابد که مقدار مصارف هر جایگاه را بتوان با کارت آزاد تأمین کرد. حالا اگر مسافران بتوانند از کارت‌های خود استفاده کنند که قطعاً بهتر و بی‌دردسرتر خواهد بود.
سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و جزایر خلیج فارس از مناطقی هستند که طرح کدینگ در آنها اجرایی می‌شود و مسافران امکان استفاده از کارت سوخت خود را به غیر از جایگاه‌های تعیین شده، ندارند. به بیان مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، اطلاع‌رسانی‌های لازم از طریق خود معاونت گردشگری، فرمانداری، استانداری و سایر همکاران به مسافران انجام خواهد شد.عرب‌عامری همچنین از رایزنی‌هایش با شرکت مخابرات خبر می دهد و می‌گوید: در تلاش هستیم که مخابرات امکاناتی فراهم آورد تا در بدو ورود مسافران به این استان‌ها، پیامکی به آنها ارسال کنند و درباره جایگاه‌هایی که امکان سوخت‌گیری با کارت خودشان را دارند، راهنمایی کنند. مثلاً مسافران با ارسال عددی مشخص، لیستی از مراکزی که امکان سوخت‌گیری با کارت مسافران وجود دارد، دریافت کنند. این از موضوعاتی است که شدیداً پیگیر آن هستیم و امیدواریم که با مخابرات به نتیجه برسیم.

جستجو
آرشیو تاریخی