وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تشریح طرح سلامت نوروزی خبر داد

تشدید نظارت بر مراکز خدماتی با 2200 تیم بازرسی

محدثه جعفری
خبرنگار

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اعلام برنامه سلامت نوروزی این وزارتخانه به تشدید نظارت‌ها بر مراکز ارائه‌کننده خدمات به مردم در ایام تعطیلات اشاره کرد و گفت: برای نظارت بیشتر 2200 تیم در کشور فعالیت می‌کنند و شهروندان می‌توانند با مشاهده هرگونه مشکل یا شکایتی با شماره ۱۹۰ تماس بگیرند، همچنین در این ایام هیچ بخش بستری در بیمارستان‌ها اعم از دولتی و خصوصی تعطیل نخواهد بود و در صورت ارائه گزارش تخلف برخورد می‌کنیم.
دکتر بهرام عین‌اللهی در نشست خبری با موضوع خدمات نوروزی وزارت بهداشت، با اشاره به نظارت بر مراکز حساس بین‌راهی، تهیه و توزیع غذا و آب آشامیدنی عنوان کرد: از 15 اسفند تا 25 فروردین، 100 درصد کارشناسان بهداشت محیط در قالب 2200 تیم نظارتی به اماکن مختلف سرکشی می‌کنند و وضعیت بهداشتی را از همه لحاظ مورد بررسی قرار می‌دهند، همچنین به دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شده است که بر مراکز تهیه و توزیع غذا نظارت کافی داشته باشند.
وی افزود: اولویت‌های بهداشتی که در طرح سلامت نوروزی وجود دارد، نظارت بر مراکز تهیه، توزیع و فروش مواد غذایی، مراکز حساس بین‌راهی، رستوران‌ها، میادین میوه و تره‌بار، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، قنادی‌ها، کارگاه‌های تولید شیرینی، مجتمع‌های خدمات رفاهی بین‌راهی، مراکز تهیه و طبخ شیرینی سنتی، مراکز ارائه افطاری و سحری و وسایل حمل و نقل مواد غذایی است که به‌طور جدی مورد نظارت قرار خواهند گرفت.
 
فعالیت ۱۹۰۴ پایگاه اورژانس جاده‌ای در نوروز
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به تعطیلات پیش‌ رو، حدود ۳ هزارو ۳۴۵ پایگاه اورژانس، ۴ پایگاه ویژه در کلانشهرها و ۲ پایگاه ویژه در شهرهای کوچک ایجاد شده است. تعداد پایگاه‌های جاده‌ای نیز یک‌هزار و ۹۰۴ پایگاه است. حدود ۵ هزار و ۷۰۰ آمبولانس برای طرح سلامت نوروزی در نظر گرفته شده است و حوزه سلامت با قدرت در این ایام فعال خواهد بود.
به گفته وی، حدود ۵۲ دستگاه بالگرد هوایی، ۲ دستگاه هواپیمای بال ثابت و ۶۴ اتوبوس آمبولانس‌ که عملکردی همچون بیمارستان سیار دارند، برای ایام نوروز پیش‌بینی شده است.
عین‌اللهی افزود: موتورلانس نیز در دولت مردمی بسیار تقویت شد و در شهرهای بزرگ که امکان رسیدن آمبولانس به دلیل ترافیک کمتر است، موتورلانس‌ها به‌سرعت خود را می‌رسانند و اقدامات اولیه را انجام می‌دهند تا آمبولانس برسد. به همین منظور در طرح سلامت نوروزی حدود ۳۷۰ دستگاه موتورلانس در نظر گرفته شده است و ۲۶ هزار و ۷۸۰ نیروی فعال در این زمینه فعال خواهند بود.
 
ثبت شکایت از طریق سامانه 190
وزیر بهداشت، با تأکید بر اینکه در ایام تعطیلات پیش رو، همه داروخانه‌های شبانه‌روزی دایرند و دارو به مقدار کافی برای آنها تأمین شده است، اظهار داشت: مردم می‌توانند هر گونه مشکل و شکایت را از طریق سامانه 190 اعلام کنند.
عین‌اللهی درخصوص فعالیت مراکز سراج در ایام نوروز گفت: 194 مرکز مشاوره رفتاری در کشور دایر شده که از این تعداد 19 مرکز در تهران است و این مراکز نقش بسیار مؤثری در کنترل رفتارها در بحث روانشناسی دارند. این مراکز در این ایام هم به مردم خدمات‌رسانی می‌کنند.
 
جراحی الکتیو انجام نمی‌شود، هیچ مرکز درمانی در نوروز تعطیل نیست
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه هرگونه تعطیلی بخش‌های بستری در ایام نوروز ممنوع است و در صورت مشاهده و ثبت شکایت با متخلفان برخورد خواهد شد، عنوان کرد: در ایام نوروز خدمات جراحی الکتیو (انتخابی) انجام نمی‌شود، اما عمل‌های اورژانسی در هر نقطه از کشور در بیمارستان‌ها انجام خواهد شد، چرا که در این ایام به خاطر حوادث رانندگی تعداد عمل‌های جراحی افزایش پیدا می‌کند. سال گذشته 36 هزار عمل جراحی در ایام نوروز انجام شده است، به همین دلیل عمده خدمات ارائه شده در ایام نوروز اورژانسی است و دانشگاه‌های علوم پزشکی ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی به بیماران هستند.
وزیر بهداشت درباره حضور متخصصان به صورت شیفت‌بندی در بیمارستان‌ها گفت: متخصصان طب اورژانس مدیریت اورژانس را از نظر تخصصی انجام می‌دهند اما با این حال برخی از متخصصان نیز باید در بیمارستان مقیم باشند و بیمارستان‌ها هم ظرفیت حداکثری بخش‌های بستری و اتاق عمل را در نظر بگیرند. پزشکان و متخصصان باید در ایام نوروز ویزیت بیماران بستری شده را انجام دهند.
وی به فعالیت درمانگاه‌ها و کلینیک‌های تخصصی اشاره کرد و گفت: یک‌هزار و 67 بیمارستان در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند و هر بیمارستانی موظف است خدمات ارائه شده در ایام نوروز توسط درمانگاه‌ها و کلینیک‌های تخصصی را اعلام کند، چرا که ارائه این خدمات در اعتبارسنجی بیمارستان‌ها اثرگذار است. همچنین بخش‌های مهم که به بیماران خاص مرتبط می‌شود همچون بخش‌های دیالیز، آی‌سی‌یو، مراکز تخصصی سرطان و... در ایام نوروز هم خدمات ارائه می‌دهند.
به گفته دکتر عین‌اللهی، از 220 مرکز دندانپزشکی در سراسر کشور، حدود 64 مرکز در دولت مردمی راه‌اندازی شده است که موظف‌اند به مردم در ایام نوروز خدمات ارائه دهند.
 
1200 جانباخته در فروردین 1402
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در فروردین 1402 یک‌‌هزار و 200 نفر جانشان را به علت حوادث جاده‌ای از دست داده‌اند، افزود: در مسائل مربوط به حوادث ترافیکی و مشکلاتی که ممکن است با توجه به افزایش وسایل نقلیه اتفاق بیفتد، هماهنگی برای انتقال مصدومین احتمالی انجام شده است. نکته مهم دیگر این است که در تعطیلات نوروزی تمام داروخانه‌های شبانه‌روزی باید فعال باشند و به‌هیچ وجه نباید تعطیل باشند و دارو و تجهیزات مورد نیاز به مقدار کافی برای آنها تأمین شده است. داروخانه‌های بیمارستانی نیز به‌صورت شبانه‌روزی مسئول تأمین داروهای مورد نیاز هستند.
در پایان این نشست، وزیر بهداشت از نیروهای اورژانس بابل برای نجات جان مادر باردار قدردانی کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی