نگاهی به عملکرد و رویکردهای قوه مجریه در سالی که گذشت

1402؛ سال کار و فعالیت برای دولت سیزدهم

در سالی که گذشت، هیچ حاشیه‌ای دامنگیر دولت نشد. به عبارت دقیق‌تر، هیچ حاشیه‌سازی یا مسائل متفرقه‌ای نبود که دولت آغازگر آن باشد. علت این واقعیت، رویکرد دولت بوده است؛ رویکردی که از ابتدا تنها بر حل مشکلات، برداشتن موانع و بهبود زندگی مردم تمرکز داشته است. گرچه نمی‌توان ادعا کرد که همه این اقدامات، به توفیق صد درصدی منجر شده، اما گام‌ها همواره به سمت بهبود بوده است. همین رویه دولت از ابتدای سال بود که باعث شد رهبر انقلاب در آذرماه امسال، دولت سیزدهم را «دولت کار و فعالیت» توصیف کنند. شواهد نشان می‌دهد، دولت آیت‌الله رئیسی در سه ماه دیگر سال هم، همه تلاش خود را صرف این کرده است که همچنان در چهارچوب همین توصیف باقی بماند؛ چهارچوبی که در آن، به جای درگیرکردن بخش‌های مختلف دولت با حواشی عمدتاً سیاسی، نگاه خود را تنها به حل مشکلات و انجام کارهای بر زمین مانده متمرکز کند. این رویکرد، برخلاف برخی دولت‌های گذشته است که سعی داشتند با درگیرشدن با حواشی عمدتاً سیاسی و داغ نگه داشتن بحث‌های بی‌حاصل رسانه‌ای، عملاً نگاه‌ها را از ناکارآمدی خود منحرف کنند.

برگزاری یک انتخابات سالم و بی‌حاشیه
یکی از مهم‌ترین بروزها و نمودهای عملکرد ملی و فاقد حاشیه دولت، برگزاری سالم و شفاف انتخابات است. انتخابات، عمدتاً به عنوان سیاسی‌ترین و پربحث‌ترین رویداد در ایران شناخته می‌شود. تجربه‌های گذشته هم نشان داده است که دولت‌ها نیز اغلب درگیر این بحث‌ها و حاشیه‌ها شده و عملاً خود به عنوان یک طرف بازی انتخاباتی وارد عمل می‌شوند، اما چه هنگام برگزاری انتخابات و چه پیش از آن، دولت سیزدهم همواره تلاش کرده است جایگاه ملی خود را نسبت به این رویداد حفظ کند. برگزاری نشست فراگیر نمایندگان جناح‌های مختلف سیاسی با رئیس‌جمهور از جمله این شواهد است. پس از برگزاری انتخابات نیز، برنده‌ها و بازنده‌ها، توأمان اعلام کردند که دولت در انتخابات کاملاً بی‌طرف و صرفاً مجری بوده است.
 
تورم کاهنده، رشد فزاینده
ابتدای اسفندماه، در جلسه ستاد اقتصادی دولت اعلام شد، تورم ماهانه در بهمن‌ماه به 1.4 درصد رسید که نسبت به تورم ماهانه دی‌ماه کاهش ملموسی را نشان داده است. همچنین تورم نقطه به نقطه در بهمن‌ماه به 35.8 درصد رسید که نسبت به اسفندماه سال گذشته بیش از 18 واحد درصد کاهش را نشان داد. همچنین نرخ رشد اقتصادی در 9 ماه ابتدایی سال‌جاری به
6.7 درصد رسیده است. این آمارها که حتی منتقدان دولت نیز به آن اذعان دارند، از مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم بویژه در سال‌جاری است. نکته اینجاست که این دستاورد، از مسیر هم‌افزایی بخش‌های مختلف دولت و تمرکز ویژه رئیس‌جمهور نسبت به کاهش تورم حاصل شده است. به عبارت دیگر، دولت در کنار دنبال کردن سایر وظایف و مأموریت‌های خود، هیچگاه از یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های خود که همان کاهش نرخ تورم باشد، غافل نشده است. غافل نشدن از کاهش تورم، خود محصول غافل شدن از حاشیه‌هاست.
 
قوت دور دوم سفرهای استانی
دور دوم سفرهای استانی آیت‌الله رئیسی، آذرماه سال 1401 و با سفر به خراسان جنوبی آغاز شد. سیزدهمین سفر استانی آیت‌الله رئیسی در دور دوم، 12 بهمن‌ماه به استان هرمزگان صورت گرفت. یک ماه بعد هم رئیس‌جمهور در هشتمین حضور خود در استان خوزستان، راهی این استان شد تا از چندین طرح ملی و صنعتی بهره‌برداری کند. مهم‌ترین طرح‌های افتتاح شده در این سفر، بهره‌برداری از میادین نفتی سپهر و جفیر بود که می‌تواند تولید نفت ایران را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد. افتتاح‌ها، فقط متوجه خوزستان نبود و در هر استانی، طرح‌های بیشماری، بویژه در حوزه مسکن به بهره‌برداری می‌رسید. بهره‌برداری از این طرح‌ها، آن هم در هر استان و در هر سفر استانی، مؤید این حقیقت است که دولت، نگاه ویژه‌ای به سازندگی و انجام کارهای برزمین‌مانده دارد. به عبارت دیگر، در صورت فقدان تمرکز دولت بر کار و فعالیت و نیز خدمت‌رسانی به مردم، افتتاح این میزان از طرح‌ها، آن هم در طول یک سال در نقاط مختلف کشور، دور از انتظار  بود.

توجه به محرومان و معیشت مردم
در سالی که گذشت، دست‌کم 23 هزار واحد مسکونی به خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) با هدایت، حمایت و راهبری دولت، واگذار شد. می‌توان تصور کرد که این تعداد واحد مسکونی چه کمکی به این قشر نیازمند می‌کند، اما این همه ماجرا نیست. در همین سال، جشن توانمندسازی 100 هزار مددجوی کمیته امداد برگزار شد که به گفته رئیس‌جمهور، نشان‌دهنده «اهتمام و تلاش ویژه دولت برای زدودن فقر از چهره جامعه و زمینه‌سازی برای رشد و توانمندسازی جوانان» است. در کنار این توجه به محرومان و نیازمندان، دولت حمایت از سفره و معیشت اقشار وسیع‌تر جامعه را نیز در دستور کار خود قرار داد.
هر چند کاهش تورم به معنای عملیاتی و عینی شدن این حمایت است، اما در کنار این دستاورد، دولت طرح پرداخت یارانه بر مبنای کالابرگ الکترونیکی را در دستورکار خود قرار داد که بر مبنای آن 11 قلم کالا به شکل مجزا کدگذاری و به مردم اعطا شده است.
همچنین در این طرح، رقم یارانه تشویقی در ازای خرید با کالابرگ الکترونیکی از 120 هزار به 220 هزار تومان برای هر نفر افزایش یافت. این افزایش، موجب استقبال حدود
90 درصدی گروه‌های هدف این طرح قرار گرفت که در نهایت قریب به 3 هزار میلیارد تومان از سوی دولت برای این امر اختصاص یافت.
 11 پرتاب موفق در دو سال و نیم
دولت سیزدهم در دوره فعالیت خود، به صورت جدی تلاش کرده است کم‌کاری و ترک‌ فعل‌های گذشته در حوزه فناوری فضایی و پرتاب ماهواره‌ای را نیز جبران کند. زیرا بیم آن می‌رفت که این ترک فعل‌ها، باعث عقبگرد کشور در حوزه‌ای شود که کشور توانسته بود دستاوردهای قابل توجهی، حتی به اعتراف دشمنان کسب کند. در همین راستا، در رویدادی که به نوبه خود یک رکورد در صنعت فضایی کشور محسوب می‌شود، بهمن‌ماه امسال ماهواره‌های «مهدا»، «کیهان۲» و «هاتف ۱» با موفقیت در مدار قرار گرفتند. در این روز برای نخستین بار، پرتاب همزمان موفق یک ماهواره به همراه دو محموله تحقیقاتی ایرانی، با ماهواره‌بر «سیمرغ» انجام شد.
 
ضرورت برخورد واقعی با عملکرد دولت
به فهرست دستاوردها و اقدامات گذشته می‌توان دستاوردهایی چون احیای واحدهای تولیدی راکد در سراسر کشور، بیمه شدن بیش از 12 میلیون ایرانی در بیمه سلامت، توجه ویژه به استان‌های محروم مانند سیستان و بلوچستان با تعریف 75 طرح کلان، اهتمام به پیگیری طرح‌های کلان ترانزیتی، یا حتی توسعه صنعت هسته‌ای مانند آغاز عملیات اجرایی نیروگاه اتمی 5 هزار مگاواتی سیریک در هرمزگان را اضافه کرد. اما نکته اینجاست که به‌رغم این اقدامات و دستاوردهایی که روی زمین موجود است، همچنان برخی با عینک سیاسی مبتنی بر سیاه‌نمایی به این اقدامات نگاه می‌کنند. اگر این عینک و این نگاه مبتنی بر رقابت‌های سیاسی کنار گذاشته شود، واقعیت کشور و دولت عیان می‌شود. این واقعیت چیزی نیست جز اینکه دولت سیزدهم، البته با درس گرفتن از تجارب گذشته، همه تلاش خود را مصروف کار و خدمت به مردم و رفع مشکلات کشور کرده است. اینکه دولت سیزدهم در سال دوم فعالیت خود به عنوان «دولت کار و فعالیت» توصیف شده، ناشی از چنین واقعیت‌هایی است؛ واقعیت‌هایی که ایرانیان در جای‌جای کشور، بویژه در نقاط محروم آن را درک می‌کنند و می‌بینند که دولت فارغ از جناح‌بندی‌ها عمل می‌کند و مسائل حاشیه‌ای و فرعی نتوانسته است توجه و نگاه دولت را منحرف کند.

جستجو
آرشیو تاریخی