صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و پنج - ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و پنج - ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

از بین رفتن زیرساخت‌ها مهم‌ترین مشکل سیستان وبلوچستان است

هیچ روستایی در محاصره سیل نیست

با گذشت بیش از دوهفته از بروز سیل در استان سیستان و بلوچستان و مشکلات ایجاد‌شده برای بخش زیادی از مردم، همچنان از بین‌رفتن زیرساخت‌ها بارزترین مشکل استان تلقی می‌شود که آن را هم طبق گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور با تلاش استانداری و دستگاه‌های ذی‌ربط هرچه سریع‌تر رفع خواهد شد.
«پیرحسین کولیوند» رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور گفت: پس از وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از همان ابتدا هلال‌احمر، وارد عمل شد. از ۵ استان (یزد و کرمان، خراسان‌رضوی و شمالی و خراسان جنوبی) تیم‌ها اعزام شده و هنوز حدود ۴۸۰ تیم در حال خدمت‌رسانی هستند. همچنین به ۲۴ هزار نفر خدمت‌رسانی انجام شده است اما همچنان کمک‌رسانی‌ها ادامه دارد؛ زیرا شرایط آب وهوایی هنوز به ثبات نرسیده است و ممکن است شاهد بارش باران باشیم.

نجات ۹۵ نفر از سیلاب
رئیس سازمان جمعیت هلال‌احمر بیان کرد: ۸۱۷ خانوار را اسکان اضطراری داده‌ایم؛ یعنی اقلام زیستی و غذایی را برای آنها فراهم کرده‌ایم. ۵۲۶ روستا را خدمت‌رسانی کردیم و ۹۵ نفر را از سیلاب نجات دادیم.
او تصریح کرد: خدماتمان را از طریق هوا به کمک بالگرد‌های هلال‌احمر و از طرف زمین توسط ماشین‌های سازمان انجام داده‌ایم. قایق‌هایی که در سطح آب می‌توانند راحت‌تر اقلام را خدمت‌رسانی کنند را به کار گرفته‌ایم.
کولیوند بااشاره به پایداری امداد‌رسانی‌ها، گفت: گروه‌های جهادی هم در کنار همکاران هلال‌احمر شانه‌به‌شانه خدمت‌رسانی می‌کنند. خبر‌های جدید از بارش‌های دوباره در این محدوده داریم، اگر همچنان وضعیت به همین صورت باقی بماند تیم‌های کمک‌رسانی در منطقه مستقر خواهند ماند تا بتوانند در راستای نجات مردم اقدام کنند. این موضوع حتی در روزهای عید نوروز هم ادامه خواهد داشت.

بازسازی جاده‌های تخریب‌شده
«محمدحسن نامی» رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز درباره تخریب جاده‌های مناطق سیل‌زده گفت: حدود ۱۲۰۰ کیلومتر از جاده‌ها نیاز به بازسازی دارند. در حدود ۵۰۰ کیلومتر از آن؛ آب‌ کناره‌های جاده را برده و به‌سرعت در حال ساخت است. استان‌داری سیستان و بلوچستان با امکانات موجود در منطقه از همان روز اول شروع به بازسازی کرد و همچنین با کمک تجهیزات استان‌های هم‌جوار مانند استان خراسان‌جنوبی و استان کرمان ساخت و سازها سرعت خوبی گرفته است.
نامی بااشاره به سرریز شدن سدهای منطقه بر اثر بارندگی گفت: ما نگران فراهم‌ کردن آب برای این منطقه در تابستان بودیم که بارش باران موجب سرریز شدن همه سدهای منطقه شد. علاوه‌بر آن، تمام هوتک‌ها که به صورت سنتی آب را نگه می‌داشتند و برای کشت محصولاتی مانند ماش به کار گرفته می‌شدند نیز پر شدند. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه گفت: ما به‌دنبال ایجاد یک شبکه خروج آب از منطقه به صورت علمی هستیم.
وی ضمن اشاره به اینکه در بلوچستان پاکستان حجم باران نسبت به بلوچستان ایران بین یک‌دوم تا یک‌سوم بود گفت: بر اساس آمارها، سیل پاکستان ۴۸ تا ۵۸ نفر کشته داشته است. اما خوشبختانه به دلیل هشدار به‌موقع سازمان هواشناسی، فرمانداری، استانداری، بخشداری و دهیاران به مردم به‌جز چند نفری که علی‌رغم هشدارها در باغی حضور یافته بودند مشکل خاصی نداشتیم. آن افراد هم به کمک نیروهای سپاه وهمچنین دریانوردی نجات یافتند. وی افزود: هلال‌احمر هم خیلی خوب وارد عمل شد و از همان ساعت‌های اولیه کنار مردم بود. کمک‌رسانی از سوی مردم نیز به میزان قابل ملاحظه‌ای انجام شد و از زمانی که مقام معظم رهبری فرمودند که کمک‌ها به آن منطقه سرازیر شود، انبوهی از کمک‌های مردمی به دست ما رسیده است که در حال حاضر در روستاها توزیع می‌شود.

واکسیناسیون رایگان دام و طیور
در همین حال، «دکتر امین اسدی» مشاور معاون وزیر و مسئول اردوهای جهادی سازمان دامپزشکی کشور در بازدید از مناطق سیل‌زده جنوب استان اظهار کرد: همه پای کار هستیم و اجازه نخواهیم داد کوچکترین خساراتی به سرمایه‌های دامی دامداران و عشایر وارد شود.
وی افزود: دامداری و دامپروری، منبع درآمد و تأمین معیشت خیل عظیمی از مردم استان سیستان و بلوچستان است اما سیل اخیر در جنوب استان ضمن وارد‌کردن خسارت به زیرساخت‌های مختلف منطقه، سرمایه‌های دامی مردم را در معرض خطر شیوع بیماری و تلفات قرار داده است به همین جهت با فروکش کردن سیل، دامپزشکی با بسیج کلیه امکانات و نیروها اقدام به واکسیناسیون و درمان رایگان دام‌ها در مناطق سیل‌زده کرده است.
مشاور معاون وزیر و مسئول جهاد دامپزشکی کشور که این روزها به اتفاق سایر دامپزشکان در مناطق سیل‌‌زده حضور دارد می‌گوید: با دریافت اولین هشدار‌های هواشناسی مبنی بر احتمال وقوع بارندگی و سیلاب اطلاع‌رسانی لازم به بهره‌برداران حوزه‌های مختلف دامپزشکی صورت گرفت که با تمهیدات صورت‌گرفته کمترین خسارات متوجه دامداران و بهره‌برداران شد.
«دکتر امین اسدی» ادامه داد: در حال حاضر برای کنترل بیماری‌های احتمالی پس از وقوع سیل، تیم‌های دامپزشکی روستا به روستا و دامداری به دامداری در حال معاینه، درمان و واکسیناسیون رایگان دام و طیور هستند و با فعالیت شبانه‌روزی همکاران، اجازه نخواهیم داد کوچکترین خساراتی به سرمایه‌های دامی دامداران و عشایر وارد شود.
وی گفت: تاکنون هفت تیم دامپزشکی مستقر در منطقه به بیش از ۲۵ روستای درگیر سیلاب در بخش‌های باهوکلات، پیرسهراب، تلنگ و پلان بیش از ۳۰ هزار خدمت رایگان در زمینه واکسیناسیون، ویزیت، درمان و آموزش و ترویج ارائه کرده‌اند که همچنان ادامه دارد. دکتر «داریوش سرگزی» معاون مدیر کل و رئیس اداره دامپزشکی شهرستان چابهار نیز ضمن قدردانی از توجه ویژه گروه‌های جهادی به حوزه دامپزشکی به عنوان مرجع تأمین بهداشت و سلامت دام اذعان داشت تاکنون کمک‌های خوبی در زمینه تأمین واکسن و دارو دریافت کرده‌ایم که برای تأمین شرایط پایدار در حوزه سلامت و امنیت غذایی جامعه استمرار ارائه هدفمند خدمات ضروری است.

جستجو
آرشیو تاریخی