صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و پنج - ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و پنج - ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

در نشست خبری مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران عنوان شد

گام‌های بزرگ برای کنترل آسیب‌های اجتماعی

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار

 
مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه حضور شهردار تهران به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور درخصوص تصدی امور مرتبط با کاهش آسیب‌های اجتماعی نشان از اهمیت موضوع دارد، گفت: در صورت نزدیک شدن به بحران، مقام عالی اجرایی کشور باید حضور داشته باشد. وقوع سیل، زلزله، حملات تروریستی و نظایر آن حضور نماینده ویژه رئیس‌جمهور را می‌طلبد تا بحران به صورت کشوری و ملی حل شود.
احمد احمدی‌صدر در نشست خبری افزود: آسیب‌های اجتماعی مسأله پیچیده چندبعدی است که باید به همه ابعاد آن توجه شود. همانند سایر کشورها در کشور ما هم آسیب‌های اجتماعی طی دهه‌های اخیر افزایش یافته است و نیاز است پروسه برنامه‌ریزی شده‌ای برای کاهش آن وجود داشته باشد. از این رو به عنوان مثال از دو سال قبل تا امروز در حوزه معتادان متجاهر سعی شد با برنامه‌ریزی اصولی موضوعات دنبال شود.
پنجره‌ها رو به تفرجگاه فرحزاد باز می‌شوند
وی با بیان اینکه در دره فرحزاد پیش از این نزدیک به یک‌هزار معتاد متجاهر وجود داشت، گفت: در دو سال قبل هیچ کدام از خانه‌های منطقه، پنجره رو به دره نداشتند ولی امروز شاهد باز شدن پنجره خانه‌ها هستیم چون کم کم این محل تبدیل به تفرجگاه ملی می‌شود.
احمدی‌صدر ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰ هزار معتاد متجاهر در تهران شناسایی شده بود. از این رو در شهر تهران همه توان خود را به کار بستیم و اکنون بیش از ۲۲ هزار ظرفیت اسکان داریم که ۵ هزار از آنها هنوز خالی هستند، این درحالی است که از ۹ هزار ظرفیت به رقم ۲۲ هزار رسیده‌ایم.
احمدی‌صدر با اشاره به اینکه برای بانوان هم ظرفیتی با ۷۵۰ تخت وجود دارد، افزود: یاورشهر دو، برای معتادان متجاهر زیر ۱۸ سال ظرفیت دارد. برای کسانی که زخم باز دارند، مبتلایان به ایدز، هپاتیت و بیماری‌های خاص و معلولین نیز به صورت خاص خدمات‌رسانی می‌شود. در عین حال شهرداری تهران در قالب قرارگاه همدلی ۷۵۰۰ ظرفیت برای تهران ایجاد کرد. در حل مشکل دوم که منع پذیرش‌ها بود نیز کار را به جایی رساندیم که هم‌اکنون منع پذیرش نداریم. در حوزه کادر درمان، پزشک، پرستار، مددکار و بهیار نیز به صورت کامل در مراکز خدمات‌رسانی حضور دارند.
این مقام مسئول گفت: ظاهر شهر می‌تواند در سه ماه پاک شود اما باید بپذیریم که کنترل آسیب اجتماعی پروسه‌ای طولانی و نیاز به زمان دارد؛ آنچه اهمیت دارد حل موضوع است که با ۹ گامی که در یاورشهرها پیگیری می‌شود   حرفه‌آموزی نیز از جمله آنهاست، می‌توان به آن نزدیک شد.
تا ۵ هزار نفر پذیرش اشتغال داریم
صدر در ادامه خبر داد: معتادان متجاهری که ۹ گام یاورشهر را سپری کرده‌اند و همچنین زباله‌گردها می‌توانند در مجموعه شهرداری تهران مشغول به کار شوند و تا ۱۵ میلیون تومان هم حقوق دریافت کنند.
پول دادن به کودکان خیابان خیانت است
مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره کمک به کودکان کار و خیابان گفت: کمک کردن به کودکان کار و خیابان توسط مردم و پول دادن به آنها سبب می‌شود این کودکان در خیابان باقی بمانند و این کار خیانت به کودکان است. چنین مشکلی باید توسط سازمان‌های ذی‌ربط حل شود. امروز متکدی با هواپیما رفت و آمد می‌کند و سفر می‌رود. در حوزه کودکان خیابان طرحی با عنوان ۵ ضلعی درحال اجراست که با شناسایی و مهارت‌آموزی و ارائه خدمات تربیتی و استعدادیابی کودکان به صورت مستمر به کودکان کار و خیابان و خانواده‌های ایشان خدمات حمایتی ارائه می‌کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی