صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و سه - ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و سه - ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

اجرای طرح پایش مجرمان سابقه دار آغاز شد

پابند الکترونیک بر پای یک هزار مجرم سابقه دار

گروه حوادث-مرضیه همایونی/ با دستور فرمانده کل نیروی انتظامی ، اجرای طرح پایش مجرمین سابقه‌دار و حرفه‌ای با حضور فرماندهان انتظامی کشور به طور همزمان در اداره پلیس آگاهی پایتخت و غرب استان تهران و استان البرز کلید خورد.

به گزارش «ایران»، صبح دیروز اداره 17 پلیس آگاهی پایتخت، شاهد اجرای طرحی نو برای پیشگیری از وقوع جرم از سوی مجرمان سابقه‌دار و حرفه‌ای بود.
یکصد مجرم سابقه‌دار به اداره آگاهی فراخوانده شده بودند تا این بار قبل از اینکه مرتکب جرمی شوند و پلیس دستگیرشان کند، با بسته شدن پابندهای الکترونیکی به پایشان تحت کنترل و نظارت پلیس قرار بگیرند. این طرح با حضور سردار احمدرضا رادان فرمانده انتظامی کشور، سردار قنبری رئیس پلیس آگاهی کشور، سردار ساجدی‌نیا معاون عملیات فرماندهی انتظامی، سردار عباسعلی محمدیان فرمانده انتظامی تهران بزرگ، سردار علی ولیپور گودرزی رئیس پلیس آگاهی پایتخت در اداره آگاهی پایتخت، برای نخستین بار به اجرا درآمد.
سردار احمدرضا رادان؛ فرمانده کل انتظامی کشور گفت: سرقت دغدغه همه مردم و پلیس است، طرح‌های مختلفی در مبارزه با موضوع سرقت تاکنون اجرا و انجام شده است که در زمان خود قطعاً مناسب و خوب بوده است. امروز چندین هزار سارق حرفه‌ای داریم که دوران محکومیت و حبس خود را گذرانده‌اند اما دست از سرقت برنداشته‌اند پس در نتیجه باید آنها را کنترل کرد. از مهم‌ترین اتفاق‌ها راه‌اندازی قرارگاه سرقت بود و تحولات خوبی از جمله راه‌اندازی گشت‌های آگاهی در کشور را شاهد بودیم و افزایش 19 درصدی سرقت را توانستیم به صفر برسانیم و 3 درصد هم کاهش داده‌ایم یعنی 22 درصد کاهش سرقت را شاهد بودیم ولی این کافی نیست.
رادان تصریح کرد: پلیس طرحی را به قوه قضائیه پیشنهاد داد مبنی بر اینکه بتوانند سارقان پرسابقه را کنترل کنند که خوشبختانه این طرح با موافقت رئیس قوه قضائیه مواجه شد و سارقانی که تا 4 فقره محکومیت دارند را در این طرح با پابندهای الکترونیک که توسط متخصصین ایرانی تولید شده و مورد آزمایش قرار گرفته مورد کنترل قرار می‌دهیم.
وی گفت: در مرحله اول 1000 سارق پابند می‌گیرند و بعد از آن باید به 5 هزار پایش (یعنی 5 هزار سارق) در این 3 استان برسیم. باید پایش به صورت دقیق انجام شود، چراکه وظیفه کلانتری و آگاهی کاملاً معلوم شده است و باور داریم با انجام این کار شاهد این هستیم که در جغرافیای این 3 منطقه حجم سرقت کاهش و کشفیات افزایش داشته باشد.
وی افزود: ویژگی جدید و منحصر‌به‌فرد این پابندها که همگی ساخت داخل هستند، این است که در لحظه می‌توان مسیر حرکتی فرد را رصد کرد. اگر فردی بخواهد این پابندها را جدا کند در مرکز امکان رصد آن وجود دارد و با قوه قضائیه هماهنگ شده است برای این افراد مجازاتی در نظر گرفته شود.
رادان گفت: هیچ مانعی برای حمام و استخر وجود ندارد و این پابندها کاملاً ضد آب هستند. با هماهنگی قوه قضائیه بنا شده است فرد مورد نظر 2 سال از این پابندها استفاده کند و البته 3 سال استمرار هم در نظر گرفته شده است، یعنی اگر در مدت 2 سال فرد مرتکب سرقتی نشد می‌تواند این پابند را بعد از 2 سال جدا کند اما اگر در 2 سال مرتکب سرقت شد باید 3 سال دیگر هم از این پابندها استفاده کند.
رادان در پایان با بیان اینکه تا اردیبهشت ماه 5 هزار سارق با این پابندهای الکترونیک کنترل می‌شوند، گفت: افرادی که زندان هستند هم شامل این طرح می‌شوند و با هماهنگی قوه قضائیه بنا شده تا قبل از رهایی از زندان افرادی که در این ‌گروه هدف قرار می‌گیرند مجهز به پابند الکترونیک شوند.
 
هیجانی که خانه خرابم کرد
پدرش رئیس بانک است و مادرش معلم، با اینکه از نظر مالی هیچ مشکلی نداشته اما به خاطر تجربه هیجان دست به دزدی زده است.
اولین باری که سرقت کردی چند سالت بود؟
12 ساله بودم؛ داشتم از خیابان عبور می‌کردم که چشمم به یک پراید افتاد. با سوئیچ موتورسیکلتی که چند وقت قبل پیدا کرده بودم، در ماشین را باز و سرقت کردم. سه یا چهار باری ماشین سرقت کردم که درنهایت گیر افتادم.
برای چه سرقت می‌کردی؟
من هیچ مشکل مالی ندارم و همه افراد خانواده‌ام وضع مالی خوبی دارند، پدرم رئیس بانک و مادرم معلم، برادرم هم معلم است، اما این وسط من ناخلف شدم. فقط برای اینکه عاشق هیجان بودم.
چند بار به زندان افتادی؟
حسابش از دستم در رفته، اما هر بار که در زندان بودم به این فکر می‌کردم که این دفعه که بیرون آمدم چه خلافی انجام دهم که هیجانش بیشتر باشد.
چه خلاف‌هایی کرده‌ای؟
سرقت. به غیر از بانک و صرافی و طلافروشی هر سرقتی انجام داده‌ام آن هم به خاطر هیجانش بود.
آخرین بار کی به زندان افتادی؟
سال 93 بود به خاطر سرقت خودرو بازداشت شدم و سه سال هم حبس کشیدم. اما در آخرین بازداشتم بود که زندگی‌ام به کلی تغییر کرد و از این رو به آن رو شد. از زندان مرخصی گرفتم و به خانه آمدم مواد را ترک کردم و دور خلاف را خط کشیدم. آخرین باری که به زندان افتادم احساس کردم دیگر از خلاف خسته شده‌ام دیگر دلم هیجان نمی‌خواست. در سی سالگی دیگر از ریختن آبروی پدر و مادرم، از همه چیز خسته شده بودم و تصمیم گرفتم درست زندگی کنم از سال 96 هم دیگر سمت خلاف نرفته‌ام و مشغول کاسبی شده‌ام.
 
 کلکسیونی از عینک‌های دزدی
طبق گفته خودش دو سالی است که دور خلاف را خط کشیده و با آرایشگری زندگی‌اش را می‌گذراند. زمانی که پلیس از او خواست به اداره آگاهی بیاید، تصور می‌کرد که مثل هر سال باتوجه به بازداشت متهمان سابقه‌دار در ایام عید، او نیز بازداشت می‌شود، اما حالا خیالش راحت است که حبسی در کار نیست و باید با پابند تردد داشته باشد.
آخرین بار به چه جرمی بازداشت شدی؟
من تخصصم سرقت خودرو و لوازم داخل خودرو است و 9 باری که بازداشت شدم هم به خاطر همین جرائم بود.
خودروها را چطور باز می‌کردی؟
کلیدهای مخصوصی ساخته بودم که می‌توانستم با کمک آنها در خودرو را باز کنم و ماشین را با خودم ببرم. چند بار که شاه کلید بسازی، می‌دانی که دنده‌های شاه کلید را اگر به مقدار مناسب بالا و پایین ببری، می‌توانی در خیلی از خودروها را باز کنی.
چه خودروهایی را سرقت می‌کردی؟
پراید، پاترول، میتسوبیشی و تویوتا، البته ماشین‌های مدل بالا چون نیاز به کامپیوتر دارند در تخصص من نبود.
با خودروهای سرقتی چه می‌کردی؟
چند روزی با آنها به سرقت می‌رفتم و بعد هم وسایل داخل آن را سرقت و خودرو را رها می‌کردم.
چه وسایلی از خودروها سرقت می‌کردی؟
به غیر از ضبط و باند و لاستیک و... اگر در خودرویی عینک بود هر مدل آن را هم برمی‌داشتم. در این مدت با این عینک‌های دزدی کلکسیون برای خودم درست کرده‌ام.
چرا سارق شدی؟
 شکست عشقی خوردم. با دختری 4 سال دوست بودم و او به من نارو زد، بعد از آن نتوانستم نبودنش را تحمل کنم. اولین بار که تریاک کشیدم حس کردم با این موضوع راحت‌تر می‌توانم کنار بیایم و به مصرف مواد ادامه دادم تا آرام‌تر شوم. مواد که مصرف می‌کنی هر نقشه‌ای به سرت می‌رسد تا پول دربیاوری و خرج مواد مخدر کنی. البته دو سالی است که من دور خلاف را خط کشیده‌ام اما مشمول این طرح شده‌ام.
 
پابندها در قاب دوربین
دوربین‌های عکاسان و خبرنگاران روی پای نخستین فردی که قرار است پابند دور آن قفل شود زوم شده است. پسر جوانی که معتقد است، پابندها، مانند دوربین‌های مداربسته عمل می‌کند و رد متهمان را می‌زند و آنها را به دام می‌اندازد.
چه حسی‌داری از اینکه قرار است با پابند زندگی کنی؟
قطعاً حس خوبی به آدم نمی‌دهد و به این فکر می‌کنم که جلوی خانواده و دوستان چطوری با پابند زندگی کنم. اما از طرفی من سابقه‌دارم و بالاخره یک جورایی باید تاوان کارهای خلافی که کرده‌ام را بدهم.
به نظرت این کار بازدارنده است؟
تا به حال از پابند استفاده نکرده‌ام و نمی‌دانم چه حسی دارد، اما اگر واقعاً درست کار کند، مثل یک دوربین عمل می‌کند، پس محدود‌تر می‌شوی و امکان ارتکاب خلاف را کمتر می‌کند.
می‌دانی عملکرد این پابندها به چه صورت است؟
پلیس ما را رصد می‌کند و می‌داند کجا می‌رویم و به راحتی پیدایمان می‌کند. البته همدستم در زندان وقتی می‌خواست بیرون برود به او پابند زدند اما یک بار به خاطر مشکلی که در پابند پیش آمده بود، پابندش از کار افتاده بود و با پابند سرقت کرده بود.
به چه جرمی بازداشت شدی؟
قبلاً گوشی‌قاپی می‌کردم اما آخرین بار به اتهام مظنونیت و سرقت خودرو بازداشت شدم.
چند بار بازداشت شدی؟
سه بار برای سرقت بود. چند بار هم مواد و درگیری.
به نظرت، پابند در نحوه زندگی خانوادگی افراد تأثیر می‌گذارد؟
بیشتر سارقان که زندگی خانوادگی درست و حسابی ندارند که بخواهد تأثیر بگذارد و از طرفی در فامیل و اقوام هم که می‌دانند آنها سابقه‌دار هستند. بیشتر به نظرم نقش بازدارنده دارد و باعث می‌شود که افراد به خاطر ترس از اینکه دستشان رو شود یا اینکه مجبور شوند پابند استفاده کنند، دور خلاف را خط بکشند.
جستجو
آرشیو تاریخی