چگونه با حفظ ایمنی خانه‌تکانی کنیم؟

گروه حوادث/این روزها با نزدیک شدن به سال نو و آمدن فصل بهار و همزمان با تازه شدن طبیعت، ایرانی‌ها نیز طبق سنتی دیرینه سرگرم خانه‌تکانی می‌شوند تا با تمیز کردن خانه‌هایشان به استقبال تازگی و سرزندگی بروند. اما برخی از خانم‌ها در این کار افراط کرده و بدون در نظر گرفتن مهم‌ترین اصل خانه‌تکانی یعنی رعایت موارد ایمنی، گاه سلامت و حتی جانشان را به خطر می‌اندازند.
از این رو سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران برای حفظ سلامت خانواده‌ها در روزهای پایانی سال، توصیه‌های ایمنی را گوشزد کرده است.
 
استفاده از نردبان
وی با بیان اینکه یکی از مواردی که هنگام خانه‌تکانی باید مورد توجه باشد، استفاده از نردبان است، گفت: چند نکته برای استفاده از نردبان وجود دارد، اول اینکه بهتر است از نردبان‌های دوطرفه استفاده شود. همچنین باید تسمه‌ای بین دوپایه نردبان وجود داشته باشد که از باز شدن آن جلوگیری شود و حتماً باید پایه آن پوشش پلاستیکی داشته باشد، تا از لیز خوردن آن جلوگیری شود.
 
خطر شوینده‌ها
ملکی درباره استفاده از مواد شوینده نیز هشدار داد و گفت: گاهی از بنزین، تینر، الکل، اتر و... برای نظافت استفاده می‌شود که بسیار خطرناک است و حتی می‌تواند موجب انفجار و آتش‌سوزی شود. مردم توجه داشته باشند که از شوینده‌های استاندارد و بهداشتی استفاده و هنگام کار با شوینده‌ها از ترکیب آنها با هم خودداری کنند و درها و پنجره‌ها را باز بگذارند چرا که استنشاق این مواد در فضای کوچک، آسیب‌زاست. همچنین توجه شود که اگر افراد در حین استفاده از این مواد دچار سوزش چشم و... شدند، حتماً از آن فضا بیرون بروند.
 
از پنجره‌ها آویزان نشوید
وی به تمیزکردن درها و پنجره‌ها نیز اشاره کرد و گفت: هنگام تمیزکردن پنجره‌ها به‌خصوص پنجره ساختمان‌های مرتفع باید به این موضوع دقت شود که خطر سقوط وجود دارد. ما مواردی داشتیم که فرد برای تمیز کردن شیشه بیرونی پنجره روی لبه پنجره رفته و در آنجا دچار سرگیجه و ضعف شده و به پایین سقوط کرده است. بهتر است تنها بخش‌هایی که از داخل خانه امکان تمیز کردنش وجود دارد، تمیز شود.
ملکی با بیان اینکه خانه‌تکانی یک کار جمعی است و انفرادی نیست، گفت: توصیه می‌کنیم مردم اجسام سنگین را به‌ تنهایی جابه‌جا نکنند. گاهی افراد به تنهایی اقدام به جابه‌جا کردن یخچال، مبل، کابینت، لباسشویی و... می‌کنند که این موارد می‌تواند موجب آسیب‌دیدگی جسمی آنان شود.
 مراقب کودکان باشیم
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: در خانه‌هایی که نوزاد یا کودک خردسال وجود دارد، مراقبت باید چند برابر باشد، رها کردن اجسام تیز، سنگین و مایعات در دسترس کودکان خطر زیادی دارد.
ملکی به نصب و تعویض لوسترها نیز اشاره کرد و گفت: نصب و تعویض لوسترها موضوع مهمی است، حتماً باید پس از بازکردن لوستر نسبت به نصب ایمن آن اقدام کرد. لوستر باید با استفاده از زنجیرهایی که از قبل به تیرهای اصلی سقف نصب شده، مهار شود، در غیر این صورت احتمال سقوط آن وجود دارد.
وی با تأکید بر اینکه نباید ادوات برقی با آب شسته شود، گفت: همین‌طور توصیه مهم این است که به هیچ عنوان نباید دو شاخه، پریز و ... با دستمال خیس یا حتی‌ تر تمیز شود.
 ملکی با بیان اینکه هنگام خانه‌تکانی باید مراقب مصرف آب باشید، گفت‌: علاوه بر آن، نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، رعایت نکات ایمنی  هنگام خشک کردن فرش، پتو و... است. در مواردی دیده شده که افراد فرش یا پتویی را شسته و آن در بالکن یا لبه پشت‌بام آویزان کرده و سنگی را روی آن قرار می‌دهند. در این شرایط وزش باد یا کشیده شدن این اقلام می‌تواند سبب سقوط آن شود.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در پایان ابراز امیدواری کرد که مردم با توجه به هشداری ایمنی، با کمترین حادثه و آسیب به استقبال سال جدید بروند.

جستجو
آرشیو تاریخی