تصمیمی دیرهنگام که در دقیقه 90 گرفته شد

آغاز خرید تضمینی سیب‌زمینی اردبیل با قیمت توافقی

اردبیل - مدیرکل تعاون روستایی استان اردبیل از آغاز خرید تضمینی محصول سیب‌زمینی مازاد کشاورزان این استان با قیمت توافقی خبر داد.
ابوالفضل دشتبانی گفت: طبق توافق اولیه انجام شده با سازمان تعاون روستایی کشور، خرید مقدار زیادی از سیب‌زمینی که در دست کشاورزان باقی مانده بود، توسط تعاون روستایی در یک مرکز خرید مشخص آغاز شده است.
وی قیمت توافقی هر کیلوگرم سیب‌زمینی رقم آگریا را ۸۰ هزار ریال و سایر ارقام را ۶۵ هزار ریال اعلام کرد و افزود: با آغاز روند خرید محصول سیب‌زمینی، نگرانی کشاورزان سیب‌زمینی در خصوص فروش محصولات خود برطرف می‌شود.
مدیرکل تعاون روستایی استان اردبیل اظهار کرد: سقفی برای میزان خرید این محصول در نظر گرفته نشده و روند خرید تا ۲۷ اسفند ماه ادامه خواهد داشت.
با این وجود کشاورزان و سیب‌زمینی‌کاران عمده استان اردبیل اقدام وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی برای خرید تضمینی با قیمت توافقی مازاد سیب‌زمینی تولیدی استان اردبیل را دیرهنگام عنوان و اعلام کردند که به علت تأخیر در این امر طی چهار ماه گذشته، بخش زیادی از ۴۵۰ هزار تن محصول سیب‌زمینی تولید شده در این استان نابود و فاسد شد.
به گزارش ایرنا با گذشت نزدیک به ۶ ماه از برداشت محصول، هم‌اکنون بالغ بر ۳۰۰ هزار تن محصول سیب‌زمینی مازاد استان اردبیل آماده انتقال به بازار و صادرات است و با توجه به زمان محدود و فسادپذیری محصول، فرصت بسیار کمی برای خرید این میزان محصول وجود دارد.
 پیش‌بینی کارشناسان کشاورزی و تولیدکنندگان عمده محصول سیب‌زمینی این است که هم اینک بالغ بر ۱۵۰ هزار تن محصول روی دست کشاورزان مانده و احتمالاً توسط تعاون روستایی خریداری خواهد شد.
نوبخت اژدری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل هفته گذشته سطح ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی برای کاشت سیب‌زمینی در این استان را ۲۱ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: امسال ۱۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت این محصول اختصاص یافته بود و ۷۷۰ هزار تن محصول از این میزان سطح زیرکشت برداشت شد.
جستجو
آرشیو تاریخی