صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفده - ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفده - ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۳

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز گذشته آغاز شد

ساز ناکوک گروسی!

پس از گذشت حدود یک سال از بروز اختلافات میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر سر برخی از مکان‌های ادعایی، «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس روز گذشته در جدیدترین نشست شورای حکام بار دیگر از ایران خواست که در مورد پیدا شدن اثرات اورانیوم در چندین مرکز اعلام‌نشده توضیحات قانع‌کننده‌ای ارائه کند. نشست شورای حکام روز گذشته
۴مارس (۱۴ اسفند) آغاز شده است و تا ۸ مارس (۱۸ اسفند) در وین ادامه خواهد داشت. «گروسی» در بیانیه‌ای در افتتاحیه این نشست مدعی شد که آژانس در رابطه با ایران با چالش‌های فزاینده‌ای روبه‌رو است زیرا به ادعای او ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران همچنان در حال افزایش است، حتی اگر سطح اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد اندکی کاهش یافته باشد. این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که ایران عملیات غنی‌سازی ۶۰درصد خود را سال گذشته در واکنش به تصویب قطعنامه اعضای شورای حکام آژانس در سایت فردو آغاز کرد.

موضوعات اختلافی
«گروسی» در ادامه سخنان روز گذشته خود بار دیگر گزارش‌ها و توضیحات پیشین ایران در خصوص 2 مکان باقی مانده را ناکافی خواند و ادعا کرد که ایران توضیحات فنی معتبری برای وجود ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در ورامین و تورقوزآباد به آژانس ارائه نکرده است یا آژانس را از مکان‌های فعلی اتمی و یا تجهیزات آلوده مطلع نکرده است. این در حالی است که مرداد سال‌جاری، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی هسته‌ای اعلام کرد که جزئیات جدیدی در رابطه با برخی از موضوعات اختلافی آژانس در اختیار این نهاد نظارتی قرار داده و توضیحات تازه‌ای در خصوص دو مکان مد نظر آژانس ارائه شده است. با این حال مدیر کل آژانس روز گذشته ادعا کرد که توضیحات ایران قانع‌ کننده نبوده است و همچنان پرسش‌های او در این رابطه بر سر جای خود باقی است. «گروسی» همچنین در بخش دیگری از ادعاهای خود نسبت به متوقف شدن یکجانبه بیانیه مشترک ایران و آژانس ابراز نگرانی کرده است. او آخرین بار سال گذشته به تهران سفر کرد و در دیدارهایش با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی به تفاهمی بر سر گسترش همکاری‌ها میان دو طرف دست یافت که در پایان آن سفر بیانیه مشترکی از سوی ایران و آژانس منتشر شد. در ماه‌های پس از آن مقام‌های کشورمان کوشیدند هر آنچه مورد نیاز آژانس بوده در اختیار مقام‌های این نهاد قرار دهند اما با وجود این همکاری، مدیر کل آژانس همچنان ادعاهای گذشته را در موضع‌گیری‌های مختلف از جمله نشست روز گذشته تکرار می‌کند.
 
عدم ضرورت اجرای
کد اصلاحی ۳.۱
«گروســـــــی» پیش‌تر با وجود حسن نیت تهران برای تداوم همکاری با آژانس از طریق موضع‌گیری‌های متعدد با رسانه‌های غربی نسبت به این روند ابراز نارضایتی کرده در حالی که در سخنان خود کمترین اشاره‌ای به عدم اجرای تعهدات کشورهای غربی در قبال ایران نداشته و مواضع و گزارش‌های آژانس را تا آستانه درخواست‌های فراپادمانی و اجرای تعهدات پروتکل الحاقی پیش برده است. چنانکه او روز گذشته هم به عدم اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران اشاره کرد و مدعی شد که سه سال از زمانی که ایران اجرای مشروط پروتکل الحاقی خود را متوقف کرده، میگذرد بنابراین آژانس در این سه سال دسترسی تکمیلی در ایران نداشته است. او در این رابطه گفت: ایران باید کد اصلاحی ۳.۱ خود را نیز که تعهد قانونی آن است، اجرا کند. مسائل باقی‌مانده پادمانی از تعهدات ایران ذیل موافقتنامه جامع پادمان‌ها نشأت می‌گیرد و باید حل ‌و فصل شود تا آژانس در موقعیتی قرار بگیرد که بتواند تضمین بدهد برنامه هسته‌ای ایران، منحصراً صلح‌آمیز است.
 «گروسی» در حالی به عدم اجرای کد اصلاحی ۳.۱ از سوی ایران معترض شده است که این بخشی از مفاد پروتکل الحاقی است که ایران هنگام امضای توافق هسته‌ای 2015 (برجام) اجرای داوطلبانه آن را پذیرفته بود. براساس این بند از پادمان هسته‌ای کشورها ملزم‌اند از زمانی که تصمیم به ساخت یک مرکز هسته‌ای جدید می‌گیرند، آژانس را درباره جزئیات آن مطلع کنند. به دنبال عهدشکنی غرب در چهارچوب اجرای برجام، ایران در اسفندماه 1399 در چهارچوب قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها اجرای این پروتکل را متوقف کرد. همه اینها در حالی است که گزارش اخیر آژانس از کاهش پنج درصد سرعت غنی‌سازی 60 درصدی ایران حکایت دارد و ثابت می‌کند جمهوری اسلامی بر ادامه همکاری سازنده خود با آژانس تأکید دارد. در چنین شرایطی و در حالی که مدیر کل آژانس در نشست روز گذشته نسبت به این روند ابراز نارضایتی کرد اما یک منبع آگاه به ایسنا خبر داده است که در نشست جاری شورای حکام آژانس، قطعنامه‌ای علیه ایران تصویب نخواهد شد.

اعلام تمرکز بر اظهارات مقامات ایران  
گفتنی است، گروسی در نشست خبری روز گذشته خود که بعد از نشست فصلی شورای حکام آژانس اتمی برگزار شد، نیز با تصریح بر اینکه «هیچ مدرک یا اطلاعاتی مبنی بر اینکه ایران در حال ساخت سلاح هسته ای است ندارم»، گفت: «ما باید اظهارات مقامات ایران را درباره پیشرفت هسته‌ای، بسیار بسیار جدی بگیریم، به ویژه آنچه از سوی مقامات دولت مطرح می‌شود.»

 

بــــرش

سخنگوی وزارت امور خارجه:
کانال‌های دیپلماتیک همچنان باواسطه فعال هستند
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری دیروز خود در واکنش به بیانیه اخیر شورای وزیران کشورهای حاشیه خلیج فارس عنوان کرد: همواره بر حاکمیت خود بر جزایر سه‌گانه تصریح و بر اساس قوانین بین‌المللی بر این حق خود تأکید کرده‌ایم. شورای همکاری خلیج فارس در جایگاهی نیست که بخواهد در این ارتباط اظهارنظر کند. صدور بیانیه‌های یک‌طرفه نافی فضای مثبت روابط میان ایران با کشورهای این منطقه است و ایران انتظار دارد که همسایگان با رویکرد واقع‌گرایانه از اظهارات واهی پرهیز کنند. وی در خصوص ادعای مطرح شده برخی کشورهای خلیج فارس در قبال حق استفاده از میدان گازی آرش هم گفت: ما مواضع اصولی خود را مبتنی بر قوانین بین‌المللی بارها اعلام کرده‌ایم و طرح ادعاهای یک‌جانبه هیچ حقوقی را برای مدعی ایجاد نخواهد کرد. ما در گفت‌و‌گو با مقامات کویتی بر تداوم مذاکرات فنی و حقوقی تأکید کردیم.
کنعانی در خصوص حقابه هیرمند و مسائل مرتبط با افغانستان هم افزود: موضع ما روشن است و براساس معاهده ۱۳۵۱ این یک حق اثبات شده است. مقامات سرپرستی افعانستان هم پایبندی خودشان را بر این معاهده اعلام کردند و انتظار داریم مقامات افغانستان فراتر از اظهارات، حقوق آبی ایران را تأمین کنند. وی درخصوص برجام هم با بیان اینکه هدف اصلی ما لغو تحریم‌های ظالمانه و برخورداری ملت از حقوق تعریف شده در چهارچوب این قرارداد است گفت: کانال‌های دیپلماتیک همچنان با واسطه فعال هستند. ما پایبند به میز مذاکره هستیم و در صورت حسن نیت طرف مقابل امکان جمع‌بندی مذاکرات و بازگشت همه طرف‌ها همچنان وجود دارد.

پیام خودسوزی نظامی امریکایی در حمایت از فلسطین
کنعانی در خصوص خودسوزی یک نظامی امریکایی در مخالفت با جنگ‌طلبی رژیم صهیونیستی بیان کرد: جهانیان پیام را از اقدام این نظامی امریکایی دریافت کردند؛ همچنانکه پیشتر نیز جمعیت گسترده‌ای در برخی شهرهای امریکا در محکومیت جنگ طلبی رژیم صهیونیستی و حمایت امریکا از این رژیم، این پیام را اعلام کرده بودند. اینها صداهای رسایی است که همه جهان شنیدند و بعید است که دولتمردان امریکا نشنیده باشند و اگر آنها بهایی برای ملت خود قائل هستند باید جنگ غزه را متوقف و به حرف مردم کشور خود و جهان گوش کرده و دست از حمایت از رژیم صهیونیستی بردارند.

جستجو
آرشیو تاریخی