صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفده - ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفده - ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۳

133 نماینده فعلی سال بعد در بهارستان نخواهند بود

مجلس نو

وزیر کشور: انتخابات 11 اسفند، رقابت گسترده بین همه سلایق بود

احمد وحیدی، وزیر کشور، به عنوان عالی‌ترین مقام مجری انتخابات روز گذشته در نشست خبری خود در تشریح تحقق 4 راهبرد «امنیت، رقابت، سلامت و مشارکت» مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره انتخابات گفت: انتخابات در امنیت کامل برگزار شد و این درحالی بود که بدخواهان ملت تلاش داشتند که امنیت انتخابات را خدشه‌دار کنند.
وحیدی با بیان اینکه انتخابات ما از بالاترین استاندارد سلامت برخوردار بود و تک تک آرای مردم مورد توجه و حساسیت قرار داشت، گفت: ما این حجم از سلامت را مدیون همه هستیم که مردم و دستگاه‌های اجرایی توانستند انتخاباتی با بالاترین سلامت استاندارد برگزار کنند.
وی با اشاره به مؤلفه رقابت در انتخابات، تأکید کرد: ما شاهد یک رقابت خوب و گسترده بین همه سلایق بودیم. تعداد کسانی که در این دوره ثبت‌نام کردند بی‌سابقه بود و رقابتی تنگاتنگ، فشرده و هیجان‌انگیز را در همه نقاط شاهد بودیم.
وحیدی حضور جمعیت 25 میلیونی در پای صندوق‌های رأی را شاهد تحقق مؤلفه مشارکت دانست و گفت: این در شرایطی بود که شرایط نامساعد جوی در برخی نقاط و طراحی‌های دشمن در نزدیکی‌های انتخابات را داشتیم.
وزیر کشور با اعلام این آمار که در ۴ حوزه‌ انتخابیه قم، رشت و خمام، آبادان و ملایر که انتخابات‌شان الکترونیک برگزار شد، آرای سفید ۵ درصد بود و درصد رأی‌های ناخوانا یا رأی به غیرنامزد و رأی سفید در کل کشور 8 درصد بوده است، گفت: برخی تلاش می‌کنند روی موضوع آرای باطله سرمایه‌گذاری کنند. اشتباه است سرمایه‌گذاری نکنند.
تعیین تکلیف کرسی‌های انتخاباتی تهران
آخرین نتایج انتخابات برای تعیین وضعیت کرسی‌های مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری روز گذشته از سوی ستاد انتخابات کشور اعلام شد. براساس اعلام این ستاد در حوزه انتخابیه تهران، تکلیف ۱۴ کرسی از مجموع ۳۰ کرسی مشخص شد و نامزدهای حائز رأی بیشتر از ردیف 15 تا 46 برای تعیین ۱۶ کرسی باقیمانده به دور دوم راه یافتند. به این ترتیب احمد نادری، که روز یکشنبه به عنوان منتخب پانزدهم تهران در رسانه‌ها معرفی شده بود با نرسیدن تعداد رأیش به حدنصاب دست‌کم 20 درصد آرای صحیح مأخوذه، راهی دور دوم شد و غلامحسین رضوانی منتخب ردیف 46 به جمع 32 نامزد راه‌یافته به دور دوم انتخابات پیوست.
روز گذشته همچنین محمد اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور نتایج نهایی ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در تهران را اعلام کرد. بر این اساس علیرضا اعرافی با کسب 888 هزار و 618 رأی، محسن قمی با 888 هزار و 127 رأی به عنوان منتخبان اول و دوم مردم استان تهران به خبرگان راه یافتند و 14 کرسی دیگر این استان در خبرگان به ترتیب به فقها؛ حسینعلی سعدی، محمدعلی موحدی، محمود رجبی، علی مؤمن‌پور، غلامعلی صفائی، سیدمحمدعلی موسوی، محمود محمدی‌عراقی، غلامعلی نعیم‌آبادی، قربانعلی دری نجف‌آبادی، غلامرضا مصباحی‌مقدم، عبدالجواد ابراهیمی‌فر، احمد دانش‌زاده مؤمن، سعید صلح میرزایی و محمدرضا ناصری کوچه‌بیوک رسید. با نهایی شدن این نتایج اسامی منتخبان ۳۱ حوزه نهایی شده و تکلیف همه ۸۸ کرسی مجلس خبرگان رهبری در دوره ششم مشخص شد.

آمار مشارکت بیش از 60 درصدی برخی استان‌ها
در حالی‌که بر اساس شمارش اولیه صندوق‌ها از مشارکت بیش از ۲۵ میلیون نفر از واجدان شرایط در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری معدل مشارکت مردم ایران در انتخابات روز جمعه 41 درصد اعلام شده بود؛ اعلام آمار تفکیکی مشارکت نشان داد که در بسیاری از استان‌ها درصد مشارکت به میزان قابل توجهی از عدد معدل اعلام شده بالاتر بوده است. تا آنجا که استان کهگیلویه و بویراحمد با مشارکت 64.27 درصدی و خراسان جنوبی با مشارکت 63.7 درصدی استان‌های صدرنشین از این حیث بودند. از میان 22 استانی که مشارکتی بالاتر از معدل مشارکت کل کشور داشتند نیز هرمزگان با 57.48درصد، خراسان شمالی با 55.5 درصد، گلستان با 54.9 درصد، چهارمحال‌وبختیاری با 53.5 درصد، ایلام با 53.3 درصد و یزد با 50.2 درصد حائز مشارکت بیش از نیمی از جمعیت دارای شرایط رأی دادن خود بودند.
همچنین اگر چه معدل مشارکت در این دوره نسبت به دوره گذشته که مشارکت 42.57 درصدی رقم خورده بود کاهشی اندک داشت اما نگاه مقایسه‌ای به آمار مشارکت استان‌ها نشان داد که حضور مردم در انتخابات بعضی استان‌ها همچون مرکزی، اصفهان، خوزستان و قم نه تنها کاهش نداشته که به میزانی افزایش نیز داشته است.
بالا بودن نسبی مشارکت در استان‌هایی همچون کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، چهارمحال‌وبختیاری و ایلام که مشخصاً و مع‌الاسف در زمره استان‌های کمتر برخوردار کشور به شمار می‌روند حکایت از آن داشت که تا چه حد کوبیدن دشمنان بر طبل مشکلات معیشتی و اقتصادی به عنوان حربه تبلیغ تحریم و فاصله انداختن میان جامعه و حاکمیت با ایجاد دلسردی از صندوق رأی پروژه‌ای شکست خورده است. چه آنکه بر خلاف تصور، مردم استان‌های محروم که در دولت سیزدهم موضوع اصلی برنامه‌های حمایتی و محور پروژه‌های عمرانی بوده‌اند، هجمه تبلیغاتی معاندان خارجی و همراهان داخلی تحریم را پاسخ دادند.

تغییر ترکیب مجلس با وجود نامشخص بودن تعدادی از کرسی‌ها
باوجود نامشخص بودن نتیجه نهایی در مورد تعدادی از کرسی‌های مجلس از جمله 16 کرسی تهران نتایج به‌دست آمده نشان از تغییر قابل توجه ترکیب نمایندگان مجلس دارد. چه اینکه از مجموع 290 کرسی نمایندگی تنها 103 نماینده فعلی در مجلس دوازدهم نیز حضور خواهند داشت و 133 نماینده با وجود شرکت در انتخابات نتوانستند رأی مردم برای ادامه عمر وکالت خود را به‌دست آورند.
این تغییر عمده البته در شرایطی به‌وجود آمده که 31 نماینده به دلایلی همچون افزایش سن، قبول مسئولیت‌های اجرایی در نیمه راه نمایندگی و انصراف یا عدم احراز صلاحیت توسط شورای نگهبان، غایب این دوره از رقابت انتخاباتی مجلس بوده‌اند. ۲۳ نماینده به مرحله دوم انتخابات راه یافتند و باید اردیبهشت ماه سال آینده و در مرحله دوم انتخابات شانس حضور خود را برای ورود به مجلس آینده امتحان کنند.

ابطال ادعاهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان
نتیجه انتخابات مجلس در عین حال خط بطلانی بر ادعاهای اصلاح‌طلبان در مواجهه‌شان با این انتخابات بود. اصلاح‌طلبان که سعی داشتند در فرار از مواجهه با واقعیت از دست دادن اعتماد مردم و ریزش بدنه اجتماعی خود پشت ادعاهای تکراری همچون رد صلاحیت گسترده پنهان شوند، ابتدا از ارائه فهرست انتخاباتی مستقل اجتناب کردند و سپس به حمایت رسمی و غیررسمی از فهرست صدای ملت در تهران پرداختند. با این حال وقتی با این واقعیت مواجه شدند که فهرست صدای ملت در تهران نتوانست حتی یک عضو در میان نفرات اول تا شصتم داشته باشد باز به همان ادعای ردصلاحیت‌ها رجوع کردند. چنان‌که غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی از احزاب حامی رسمی فهرست صدای ملت در واکنش به قرار داشتن شاگردان آیت‌الله مصباح یزدی در میان منتخبان مردم و از جمله تعلق رتبه‌های اول تا سوم منتخبان تهران نوشت: «همه را رد کردید بعد می‌گویید اول شدیم.» ادعای این فعال سیاسی اصلاح‌طلب

جستجو
آرشیو تاریخی