سیلاب به ۱۹۴۷ روستا و ۳۷ قلعه و بنای تاریخی استان آسیب زد

سیل کمک‌های مردمی به مقصد سیستان و بلوچستان

همزمان با دستور رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و استاندار، همه دستگاه‌ها برای امدادرسانی به سیلزدگان به حالت آماده باش درآمدند.

 
باران سیل‌آسایی که از هفته گذشته، جنوب سیستان و بلوچستان را فرا گرفته بود به بخش‌های مختلف زیرساختی و کشاورزی استان خسارت‌های زیادی وارد کرد. اما با وجود خسارت‌هایی که سیلاب به بار آورد سیل مهربانی مردم و مسئولان برای کمک و تسکین سیلزدگان، به سمت جنوب بلوچستان سرازیر شده و همزمان با دستور رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و استاندار، همه دستگاه‌ها برای امدادرسانی به سیلزدگان به حالت آماده باش درآمده و با تمام توان به افراد درگیر در سیلاب کمک کردند.
 
خسارت سیلاب به ۱۹۴۷ روستا
طبق گفته «مجید محبی» مدیرکل ستاد بحران سیستان‌وبلوچستان، عمده خسارت‌های وارده به زیرساخت‌هایی نظیر راه، کشاورزی و منازل مسکونی مربوط می‌شود که تیم‌های ارزیاب ستاد بحران سیستان و بلوچستان با حضور در مناطق درگیر سیلاب، در حال بررسی برآورد دقیق این خسارت‌ها هستند.
وی افزود: یک‌هزار و ۹۴۷ روستای سیستان و بلوچستان تحت تأثیر سیلاب قرار گرفته و تیم‌های راهداری، هلال احمر، برق، آب و سایر دستگاه‌های خدمات رسان با استقرار در مناطق سیلزده، به صورت شبانه‌روزی در حال خدمات‌رسانی هستند. همچنین به منظور ارائه خدمات بهتر به مردم درگیر سیلاب در مناطق سخت گذر سیستان و بلوچستان، بالگردهای هوایی هلال احمر به‌کارگیری شد و ۲ هزار و ۲۰۰ نفر در قالب ۵۱۶ خانوار توسط این نهاد خدمات رسان در چادر اسکان داده شدند.

بازگشایی۲۹ مسیر ارتباطی
محبی تصریح کرد: همچنین ۵۰۰ دستگاه چادر هلال احمر در مناطق درگیر آبگرفتگی مستقر و بیش از ۲ هزار بسته غذایی در کنار سایر اقلام ضروری بین افراد آسیب دیده توزیع شد. وی گفت: براثر سیلاب ۳۰ مسیر ارتباطی جنوب سیستان و بلوچستان قطع شده بود که با تلاش راهداران ۲۹ مسیر ارتباطی بازگشایی شده است. مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان گفت: همچنین ۴۱ روستای جنوب این استان دچار قطعی برق شدند که در این مدت برق ۳۱ روستا برقرار و بقیه نیز در حال انجام است. وی تأکید کرد: ارزیابی دقیق خسارت‌ها با توجه به تداوم ورود سامانه بارشی در سیستان و بلوچستان در روزهای پایانی هفته ادامه دارد.

خسارت به ۳۷ قلعه و بنای تاریخی
شدت بارندگی‌ها در سیستان و بلوچستان علاوه بر وارد کردن خسارات زیاد به بخش‌های مختلف زیرساختی و کشاورزی به ۳۷ قلعه، بنا و بافت تاریخی استان نیز خسارت زده است. طبق گفته «مجتبی سعادتیان» معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان، بر اثر بارندگی‌های اخیر در نقاط مختلف استان بویژه در مناطق جنوبی، تعداد زیادی از آثار، قلعه‌ها و ابنیه‌های تاریخی خسارت‌های جزئی و کلی دیده‌اند.
معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان افزود: با توجه به اینکه هنوز امکان حضور میدانی کارشناسان و ارزیابان به طور کامل فراهم نشده اما بر اساس ارزیابی‌های اولیه و اطلاعات واصله از شهرستان‌ها، این بناها از۱۰ تا ۴۰ درصد دچار خسارت شده‌اند که امکان افزایش این آمار نیز وجود دارد. وی ادامه داد: تا امروز مقابر سورو و شیشه‌ریز در گلشن، قلعه کنت سراوان و قلعه انوشیروان چابهار خسارت ۳۰ درصدی دیده‌اند که شامل تخریب کاهگل و ریزش دیوارها، نفوذ آب و رطوبت به آثار است.
معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان تأکید کرد: کاروانسرای نصرت‌آباد و لوت زنگی و ساختمان دادگستری در شهرستان زاهدان نیز دچار آسیب شده‌اند که شامل نفوذ آب به فضاهای داخلی و از بین رفتن کاهگل است. همچنین در منطقه سیستان بارندگی باعث وارد آمدن آسیب‌هایی به بافت روستای قلعه نو، بافت سه کوهه و محوطه میراث‌جهانی شهر سوخته شده است.

ارسال ۳۰هزار قرص نان به مناطق سیلزده
همزمان با امدارسانی به مردم سیلزده، «محمدرضا سرگزی» مدیرکل غله سیستان و بلوچستان از ارسال ۳۰هزار قرص نان به مناطق سیلزده استان خبر داد و تأکید کرد: ۲۰ تن آرد ویژه به فرمانداری دشتیاری به منظور افزایش سهمیه خبازی‌های منتخب منطقه با هدف تأمین نان مورد نیاز آسیب دیدگان حوادث اخیر اختصاص یافته و ۲۰۰تن آرد رایگان به منظور توزیع بین خانوارهای آسیب دیده توسط ارگان‌های امدادی و گروه‌های جهادی در اختیار تعاون روستایی استان قرار گرفته است.

بازسازی 300 خانه تخریب شده
بنیاد مسکن نیز اعلام کرد که بازسازی ۳۰۰ واحد مسکونی که تاکنون تخریب شده و ۱۵۰۰ واحد مسکونی نیازمند تعمیر از سیل سیستان و بلوچستان، بزودی با تأمین اعتبار و حمایت دولت آغاز خواهد شد.
«بیک مداح» مدیرکل بنیاد مسکن استان، با اشاره به مشارکت فعال ماشین‌آلات عمرانی بنیاد مسکن استان در ساعات اولیه وقوع سیل و امدادرسانی به مناطق خسارت دیده از بارندگی در چابهار، دشتیاری، نیکشهر و قصرقند گفت: هم‌اکنون تیم‌های ارزیاب بنیاد مسکن استان در مناطق سیلزده حضور دارند و تاکنون ۳۰۰ واحد مسکونی تخریب شده و هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی نیازمند تعمیر شناسایی شده است.

 

بازگشایی
۲۹ مسیر ارتباطی
مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان گفت: براثر سیلاب ۳۰ مسیر ارتباطی جنوب سیستان و بلوچستان قطع شده بود که با تلاش راهداران ۲۹ مسیر ارتباطی بازگشایی شده است. همچنین ۴۱ روستای جنوب این استان دچار قطعی برق شدند که در این مدت برق ۳۱ روستا برقرار شده و بقیه نیز در حال انجام است

جستجو
آرشیو تاریخی