صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پانزده - ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پانزده - ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۳

دیگه‌چه‌خبر؟

ایران چهاردهمین قدرت نظامی دنیا طبق رتبه‌بندی «گلوبال فایرپاور»
خبر اول اینکه، «گلوبال‌ فایرپاور» که یک وب‌سایت تخصصی نظامی برای رده‌بندی قدرت نظامی ۱۴۵ کشور بر مبنای بیش از ۶۰ شاخص است، ایران را در رتبه چهاردهم قرار داد. در این رده‌بندی ایالات متحده امریکا، روسیه، چین، هند، کره جنوبی، انگلیس، ژاپن، ترکیه، پاکستان و ایتالیا به ترتیب در رتبه‌های یک تا ۱۰ جای گرفته‌اند. این رتبه‌بندی بر اساس کمیتی موسوم به «شاخص قدرت آتش‌باری جهانی» انجام می‌شود که خود با در نظر گرفتن بیش از ۶۰ عامل اعم از کمیت یگان‌های نظامی، جایگاه اقتصادی، توانمندی‌های لجستیک و عوامل جغرافیایی محاسبه شده است. بعد از ایران، در این رتبه‌بندی مصر، استرالیا، اسرائیل، اوکراین، آلمان و اسپانیا در رتبه‌های ۱۵ تا ۲۰ قرار گرفته‌اند. مقایسه قدرت نظامی ایران و اسرائیل در وب‌سایت گلوبال فایرپاور نشان می‌دهد ایران در شاخص‌های قدرت انسانی، قدرت زمینی، قدرت دریایی، منابع طبیعی، منابع مالی و لجستیک به اسرائیل برتری دارد و در مقابل اسرائیل تنها از لحاظ قدرت هوایی و جغرافیا در برابر ایران دارای مزیت است.
 

شهادت بسیجی
طرح امنیت در منطقه کورین زاهدان
خبر دیگر اینکه، روابط عمومی قرارگاه قدس جنوب شرق با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بسیجی بومی طرح امنیت عثمان شه بخش در منطقه سرجنگل بخش کورین شهرستان زاهدان توسط اشرار مسلح مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد. نامبرده برادر شهید گلمیر شه بخش از شهدای سیستان و بلوچستان است و تلاش برای شناسایی عاملان این حادثه در دست اقدام است و متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد. پیکر این شهید والامقام امروز ۱۳ اسفند ماه ساعت ۱۰ صبح در روستای گلچاه کورین تشییع و به خاک سپرده خواهد شد.
 

نجات دو سوخت‌بر بلوچ توسط مرزبانان ایرانی
دست آخر اینکه، ویدئویی در فضای مجازی از سیل ویرانگر در سیستان و بلوچستان منتشر شده که در آن لحظات نفسگیری از نجات دو سوخت‌بر بلوچ توسط مرزبانان شجاع جمهوری اسلامی ایران در مرزهای شرقی کشور مشاهده می شود. این دو سوخت­‌بر در نهایت از دل سیل بیرون آمدند.

جستجو
آرشیو تاریخی