صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پانزده - ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پانزده - ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۳

با حضور 25 میلیون نفر واجد شرایط و مشارکت 41 درصدی برای تشکیل پارلمان دوازدهم رقم خورد

نتیجه شگفت انگیز انتخابات مجلس


مردم ایران، با قرار دادن آرای خود در صندوق‌های انتخابات یک بار دیگر عهد دیرین‌شان با نظام جمهوری اسلامی را محکم کردند. ساعتی پس از پایان مهلت اخذ رأی در ساعت 24 روز جمعه منابع غیررسمی بر اساس شمارش اولیه صندوق‌ها از مشارکت بیش از ۲۵ میلیون نفر از واجدان شرایط در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و به تعبیری رقم خوردن مشارکت 41 درصدی خبر دادند. عددی که معدل مشارکت استان‌های مختلف بود و در تعداد قابل توجهی از استان‌ها مشارکت بیش از 50 درصد هم رقم خورد. این در حالی بود که معاندان از ماه‌ها قبل تمام توان خود را صرف تبلیغ تحریم انتخابات کرده بودند. ایران‌ستیزانی که تصور داشتند می‌توانند با ناامیدسازی از صندوق آرا و کاهش معنادار میزان مشارکت می‌توانند میان مردم و حاکمیت فاصله بیندازند و متأسفانه در داخل کشور نیز از سوی طیف معدودی از سیاسیون «تحریم‌طلب» همراهی شدند.
از این حیث حضور پررنگ رأی اولی‌ها در انتخابات هم قابل تأمل بود. دهه هشتادی‌هایی که جامعه هدف دشمن در پروژه اغتشاشات سال گذشته بودند و هدف بیشترین تبلیغات قرار داشتند، با حضور معنادار خود در پای صندوق‌های رأی نشان دادند که ذخایر قابل اتکای انقلاب و نظام در مقابل هجمه‌های ایران ستیزانند و خوب می‌دانند در چنین هنگامه‌هایی چگونه رخ بنمایند.
 
مسئولیت سنگین مجلس دوازدهم
با این همه آمار اولیه از درصد مشارکت اگرچه در مقایسه با برخی ادوار پرمشارکت پیشین انتخابات مطلوب غایی نبود و تا حدودی از شرایط و مشکلات برجای مانده تأثیر پذیرفته بود، اما در نوع خود پیروزی دیگری برای ملت ایران و باطل‌السحری در برابر همه توطئه‌ها و خدعه‌هایی بود که در سال‌های اخیر و به‌ویژه در یک سال گذشته طرح‌ریزی و انجام شده بود. چه آنکه آرای ده‌ها میلیونی مردم نشان داد همچنان به حل مشکلات پیش روی کشور از مسیر انتخابات معتقدند و تغییر در ترکیب کارگزاران سیاسی مشخصاً در مجلس شورای اسلامی به عنوان عالی‌ترین نهاد قانونگذاری و نظارت کشور را راهکاری مؤثر برای پیگیری مطالبات خود می‌دانند و در عین حال به سینه مخالفان و معاندان دست رد می‌کوبند. هر چند با کمیت و کیفیت مشارکت خود این پیام را به کارگزاران نظام منتقل کردند که باید در قبال این حضور متعهدانه توجه و تعهدی مضاعف دریافت کنند. خواستی که امید است نمایندگان مجلس دوازدهم با تمرکز بر مسائل اولویت‌دار و اهتمام به گره‌گشایی از امر معیشت و معضلات اقتصادی مردم به‌خوبی آن را پاسخ گویند. چنانکه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پیام خود برای قدردانی از حضور حداکثری در انتخابات درباره آن گفت: مشارکت گسترده مردم، باعث حفظ قدرت بازدارندگی کشورمان در برابر فشارهای سیاسی، اقتصادی و چه بسا نظامی دشمنان می‌شود. قالیباف در پیام خود یادآورشد: ارزش این حضور آن هنگام روشن می‌شود که توجه کنیم این مشارکت در عین فشارهای اقتصادی و انواع شیوه‌های جنگ شناختی دشمن برای کاهش مشارکت بوده است.
با این همه دقت در نتایج به‌دست آمده در حوزه‌های انتخابیه و ترکیب نمایندگانی که بر اساس نتایج اولیه از فهرست‌های مختلف به مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری راه یافته‌اند در کنه خود پیام‌های دیگری نیز پنهان دارد.
 
رأی معنادار به مستقلین
انتخابات 11 اسفند در شرایطی برگزار شد که فهرست‌های متعددی برای 30 کرسی تهران و نیز کرسی‌های حوزه‌های انتخابیه دیگر معرفی شده بودند. چنانکه در تهران جز تعداد قابل توجهی از فهرست‌های مورد حمایت انجمن‌های صنفی و تشکل‌های کوچک و بزرگ، پنج فهرست در زمره رقبای اصلی انتخابات به شمار می‌رفتند. «ائتلاف شورای ائتلاف نیروهای انقلاب(شانا) و جبهه پایداری‌»، «ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب(امناء)»، «فهرست صبح ایران» دارای بیشترین نامزد مشترک با فهرست امناء و «فهرست صدای ملت» (به سرلیستی علی مطهری) پنج فهرست اصلی بودند که در تهران رقابت داشتند. از میان این فهرست‌ها تا بعد از ظهر دیروز و بر اساس شمارش حدود نیمی از صندوق‌ها نیم نگاهی به اسامی 30 نامزدی که آرای بیشتری را کسب کرده‌اند نشان از آن داشت که رأی دهندگان خود را به هیچ یک از فهرست‌ها محدود نکردند و بر خلاف تصور کسانی که پیش‌بینی می‌کردند فهرست با سرلیستی محمدباقر قالیباف سهم بیشتری از کرسی‌ها را از آن خود می‌کند، نه تنها سرلیست آن در جایگاه نخست منتخبان قرار نگرفت که اکثریت نسبی (19 منتخب از 30 منتخب اولیه) به فهرست مورد حمایت مشترک امناء و صبح ایران تعلق داشتند. همان دو فهرستی که در صدر شعار انتخاباتی خود نه گفتن به سهم‌خواهی‌های رایج برای قراردادن نامزدها در فهرست به جای توجه به شایستگی‌ها بود. نگاهی به اسامی منتخبان مردم در سراسر کشور همچنان نشان می‌دهد که آنها از انتخاب به صرف نام‌آشنا بودن افراد به سمت انتخاب طیف جدیدی از چهره‌های انقلابی‌، جوان و متخصص تغییر ذائقه داده‌اند.
 
شکست معنادار کاندیداهای «اعتدال»
پیروزی مردم در انتخابات 11 اسفند جز شکست تحریم‌طلبان شکست دیگری را نیز رقم زد. شکستی برای جریانی که اگرچه نمی‌خواست با ایستادن در کنار تحریم‌طلبان مهر پایان بر سرنوشت سیاسی خود بزند اما تصور می‌کرد می‌تواند روی نشستن گرد فراموشی بر خاطره مردم از ناکارآمدی‌ها و بحران‌سازی کارگزاران منسوب به خود حساب بازکند و به جای پذیرش کوتاهی‌های گذشته رأی به خود را با نام «رأی اعتراضی» تبلیغ کند. رؤیایی که نه تنها در صندوق‌های رأی محقق نشد بلکه در اغلب حوزه‌های انتخابیه هر دو انتخابات به نحوی معکوس تعبیر شد.
از فهرست «صدای ملت» در تهران حتی یک چهره نیز در میان 60 نامزد منتخب اول حضور نداشتند و این در حالی بود که بعضی نیروهای انقلابی با اعتقاد به تلاش برای حضور چهره‌های قابل اعتنای جریان‌های مختلف مؤثر در نظام بعضی از افراد فهرست صدای ملت از جمله سرلیست آن را در برگه‌های رأی خود جا داده بودند.
محمدباقر نوبخت معاون اسبق حسن روحانی که تصور می‌کرد با تغییر حوزه از تهران به رشت شانس انتخاب خود را افزایش می‌دهد بیش از 18 درصد آرای این حوزه را به خود اختصاص نداد و به‌رغم حمایت‌ صریح علی لاریجانی از او، مورد انتخاب مردم قرار نگرفت. همان طور که محمدرضا باهنر هم که با همین امید از تهران به کرمان تغییر حوزه داده بود نتوانست رأی اکثریت مردم کرمان را به خود اختصاص دهد.
شکست رأی اعتراضی از جمله در انتخابات مجلس خبرگان در استان خراسان جنوبی که به دلیل حضور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی موضوع شانتاژهای رسانه‌ای بود، رخ داد. چه آنکه آرای او از جایگاه نامزدی که در عین حال مسئولیت قوه مجریه را نیز بر عهده دارد نه تنها کاهش نداشت که با افزایش 8 درصدی از افزایش محبوبیت رئیس‌جمهور حکایت داشت. همچنان که در استان تهران تمام نامزدهای فهرست مورد حمایت جامعه مدرسین برای حضور در مجلس خبرگان رأی آوردند.
 
اعلام فرصت برای شکایت نامزدها
کار انتخابات در برخی حوزه‌های انتخابیه از جمله در حوزه انتخابیه تهران (بر اساس نتایج شمارش شده) به برگزاری دور دوم انتخابات کشیده است. چه اینکه بر اساس قانون نامزد منتخب باید دست کم 20 درصد آرای صحیح مأخوذه را به خود اختصاص دهد. همچنین هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات در اطلاعیه‌ای از نامزدهایی که از نحوه برگزاری انتخابات شکایت دارند، خواست شکایت مستند خود را اعلام کنند. هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در این باره گفت: کسانی که به هر دلیلی شکایتی از روند انتخابات دارند، می‌توانند با ارائه مستندات و با ذکر مشخصاتی که در تبصره ۲ ماده ۸۶ انتخابات آمده است، تا ۱۷ اسفند ماه برای شورای نگهبان ارسال کنند.

 

بــــرش

رئیس‌جمهور در پیام قدردانی از حضور مردم در انتخابات مطرح کرد
ضرب‌شست غیرتمندانه به ایران‌ستیزان

رئیس‌جمهور در پیامی با قدردانی از حضور آگاهانه و زمان‌شناسانه ملت بصیر و شریف ایران در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری گفت: از خدای بزرگ می‌خواهم توفیق دهد همه خادمان مردم بویژه منتخبان خانه ملت، بتوانند گام‌های مؤثری در جهت حل مسائل و مشکلات کشور بردارند و پاسخگوی این همه لطف و محبت مردم عزیز ایران اسلامی باشند. در متن پیام رئیس‌جمهور آمده است: درود و سلام خدا بر شما ملت بصیر و شریف ایران که با ‌حضور آگاهانه و زمان‌شناسانه در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، موجب عزت و سربلندی بیش از پیش میهن اسلامی و یأس و سرخوردگی دشمنان این مرز و بوم شدید.
این پیام افزود: بدخواهان ایران عزیز، همه توان خود را بسیج کرده بودند تا انتخابات ۱۱ اسفند بی‌رونق برگزار شود. حضور پر از ایمان و امید شما مردم فهیم و موقع‌شناس، «نه بزرگ» به جبهه ضدبشری استکبار و پنبه کردن رشته میلیاردها دلار هزینه‌کرد آنها برای طراحی و اجرای این سناریوی مزدورانه بود.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: این حضور سراسر شور و شعور، ضرب‌شست غیرتمندانه دیگر شما به ایران‌ستیزان عنود، پس از ضرب‌شست تاریخی‌تان در فتنه اغتشاشات سال قبل بود.
در متن پیام رئیس‌جمهور آمده است: اینجانب از تلاش‌های بی‌وقفه و شبانه‌روزی همه دست اندرکاران بویژه مجریان و ناظران برگزاری انتخابات و نیروهای انتظامی و امنیتی در تأمین سلامت و امنیت شعب اخذ رأی قدردانی می‌کنم.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: از خدای بزرگ می‌خواهم توفیق دهد همه خادمان مردم بویژه منتخبان خانه ملت، بتوانند گام‌های مؤثری در جهت حل مسائل و مشکلات کشور بردارند و پاسخگوی این همه لطف و محبت مردم عزیز ایران اسلامی باشند. رئیس‌جمهور همچنین در پیامی با قدردانی از حضور حماسی مردم همیشه در صحنه خراسان جنوبی در انتخابات به رغم تلاش‌های بی‌وقفه و سیاه‌نمایی‌های دشمنان انقلاب، تأکید کرد: این حضور بار دیگر تعهد دینی و انقلابی شما را به نمایش گذاشت و برگ زرین دیگری بر افتخارات این دیار ولایتمدار افزود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی