سنگ‌اندازی صهیونیست‌ها در مسیر آتش‌بس

به‌‌رغم توافق بر سر خطوط کلی مانند کمک‌های امدادی، «جزئیات همچنان مانع هستند»؛ چرا که طرف اسرائیلی تاکنون از پاسخگویی به پیشنهادهای تفصیلی ارائه شده خودداری کرده است

حسین فاطمی
خبرنگار


داستان مذاکرات پاریس همچنان ادامه دارد و هر روز هم اخبار و جزئیات جدیدی از آن رسانه‌ای می‌شود. در تازه‌ترین مورد و درپی انتشار اخباری مبنی بر دستیابی به فرمول کلی برای توافق آتش‌بس و تبادل اسرا میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی، سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی از امضای احتمالی این توافق تا پیش از ماه رمضان خبر داد.
به گزارش ایسنا، سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره اعلام کرد، «میانجیگران تأیید کرده‌اند که توافق آتش‌بس و تبادل اسرا تا دهم مارس (۲۰ اسفند) امضا خواهد شد.»
یک منبع ارشد نزدیک به مذاکرات سه‌شنبه اعلام کرد، حماس پیش‌نویس پیشنهادی برگرفته‌شده از مذاکرات پاریس درباره آتش‌بس در غزه را دریافت کرده و در حال بررسی آن ‌است. طبق اطلاعات درز یافته در رسانه‌ها، فرمول پیشنهادی شامل آزادی تمام اسرای صهیونیست زن، کودک‌(زیر ۱۹ سال)، سالمند(بالای ۵۰ سال) و بیماران؛ مجموعاً ۴۰ نفر در ازای آزادی ۴۰۴ اسیر فلسطینی است. همچنین گفته شده است که رژیم صهیونیستی متعهد خواهد شد افراد آزاد شده به دلیل اتهام قبلی، مجدد بازداشت نشوند. در همین راستا، یک منبع مطلع نیز گفت که پیش‌نویس توافق پیشنهادی شامل توقف ۴۰ روزه عملیات نظامی و تبادل اسرای فلسطینی با اسرای صهیونیستی به نسبت ۱۰ به یک است.
این در حالی است که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس دیروز چهارشنبه با تأکید بر اینکه «صهیونیست‌ها و امریکا نخواهند توانست با دسیسه‌های سیاسی به مقاصد خود برسند»، اعلام کرد: «هرگونه نرمشی که ما در مذاکرات برای حفظ خون ملت خود و پایان دادن به رنج آنها در جنگ نسل‌کشی نشان می‌دهیم، همراه با آمادگی ما برای دفاع از ملت خود است. این وظیفه ملت عربی و اسلامی و کشورهای پیرامون غزه است که برای شکستن توطئه گرسنه نگه‌داشتن مردم در شمال غزه پیشقدم شوند.»
 
بازی صهیونیست‌ها بر سر جزئیات
هر چند در سایه اخبار ارسالی، توافق پاریس در دسترس جلوه می‌کند اما یک منبع مصری به العربی الجدید خبر داده، به‌‌رغم توافق بر سر خطوط کلی مانند کمک‌های امدادی، «جزئیات همچنان مانع هستند»؛ چرا که طرف اسرائیلی تاکنون از پاسخگویی به پیشنهادهای تفصیلی ارائه شده خودداری کرده است. وی افزود: به عنوان مثال، در مذاکرات بر سر ارسال مسکن‌های پیش‌ساخته موافقت شد، اما طرف اسرائیلی تاکنون از صحبت درباره تعداد این خانه‌ها و محل استقرار آنها خودداری کرده است.
این منبع مصری همچنین تأیید کرد: مسائل مربوط به حجم کمک‌ها و جزئیات مربوط به آن همچنان مورد اختلاف دو طرف است و طرف اسرائیلی از امضای هرگونه متنی که ورود مقادیر مشخصی از کمک را روزانه و در طول مدت آتش‌بس الزامی می‌کند، طفره می‌رود. وی با اشاره به اینکه یکی از موارد اختلافی بازگشت شهروندان فلسطینی به شمال نوار غزه و شهر غزه است، گفت: طرف اسرائیلی در نشست اخیر پاریس موافقت خود را با بازگشت نسبی به این مناطق اعلام کرد اما در جزئیات مذاکراتی که در دوحه انجام می‌شود، تل‌آویو اجازه چنین اقدامی را نمی‌دهد. پیرو گفته‌های این مقام مصری، محمد الهندی، معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم اگر چه عنوان داشت که احتمال دستیابی به توافق درباره نوار غزه پیش از فرارسیدن ماه مبارک رمضان وجود دارد، ولی رژیم صهیونیستی از خود لجاجت و سرسختی نشان می‌دهد.
 
پوست‌اندازی واشنگتن از خروج ناوها
تا ضمانت‌نامه کتبی
به موازات پررنگ‌تر شدن احتمال حصول توافق در پاریس برای برقراری آتش‌بس در غزه، شبکه خبری سی.ان.ان به نقل از یک مقام امریکایی گزارش داد، یک واحد پاسخ سریع یگان تفنگداران دریایی شامل گروه ضربت آبی-خاکی یو.اس.اس باتان و تفنگداران دریایی یگان اعزامی دریایی ۲۶ در ماه مارس شروع به خروج از شرق مدیترانه و عزیمت به ایالات متحده امریکا می‌کنند اما تاریخ دقیق شروع تخلیه روشن نیست. به نوشته سی.ان.ان، «در صورتی که وضعیت به‌سرعت وخیم شود»، پنتاگون همچنان اختیار تصمیم‌گیری برای حفظ این گروه در منطقه را دارد.
این واحد پاسخ سریع دریایی امریکا نخستین بار در ماه ژوئیه استقرار پیدا کرد، اما در ماه اکتبر چند روز بعد از اجرای عملیات «طوفان‌الاقصی» از سوی رزمندگان مقاومت فلسطین به منطقه اعزام شد. سی.ان.ان پیش از این گزارش داده بود که پیش‌تر حضور این نیرو در شرق دریای مدیترانه تمدید شده بود. البته پنتاگون هنوز درباره این گزارش اظهارنظری نکرده است. امریکا نیروی پاسخ سریع دریایی خود را شامل ناو هواپیمابر یو.اس.اس باتان و صدها تفنگدار دریایی یگان اعزامی دریایی ۲۶ به فاصله کمی بعد از عملیات هفتم اکتبر به منطقه اعزام کرد.
همزمان و در سوی دیگر، تارنمای امریکایی «آکسیوس» هم فاش کرد که دولت جو بایدن به رژیم صهیونیستی تا اواسط ماه مارس آینده فرصت داده‌ است تا نامه تعهد به قوانین بین‌المللی در مورد استفاده از تسلیحات امریکایی و اجازه ورود کمک‌ها به غزه را امضا کند. این وبگاه امریکایی به نقل از سه مقام امریکایی و صهیونیست افزود که اگر تل‌آویو تا تاریخ مشخص‌شده تضمینی ارائه نکند، دولت امریکا انتقال تسلیحات به این رژیم را متوقف خواهد کرد. طبق گزارش آکسیوس، این ضمانت‌ها در حال حاضر طبق یادداشتی که جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در اوایل ماه جاری صادر کرد، الزامی است، اگرچه به طور خاص به اسرائیل مربوط نمی‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی