امیرعبداللهیان در دومین روز حضور در ژنو با «سامح شکری» همتای مصری خود دیدار کرد

بازیابی رابطه بر اساس منافع مشترک

 
حضور حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در نشست شورای حقوق بشر فرصتی برای دیدار با همتای مصری او و تأکید دو طرف بر ترمیم و تقویت رابطه تهران و قاهره فراهم کرد. امیرعبداللهیان در دومین روز سفر خود به ژنو با «سامح شکری»، همتای مصری خود دیدار و رایزنی کرد. امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به اهمیت تلاش‌های مشترک وزرای خارجه دو کشور در پیشرفت مناسبات فیمابین، توافق دو رئیس‌جمهور برای بررسی و سرعت بخشیدن به روابط دو کشور را بسیار مهم دانست. اوبا تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران برای مصر و منطقه جز خیر نمی‌خواهد، گفت: ما امنیت مصر را امنیت ایران‌ می‌دانیم و همکاری دو کشور از جمله در حمایت از فلسطین بر کل منطقه تأثیر مثبت خواهد گذاشت. او از ارتباطات مردمی و‌ گردشگری بین دو کشور استقبال کرد و آن را در چهارچوب توافق دو دولت قابل توسعه دانست. امیرعبداللهیان همچنین نقش مصر را در حمایت از فلسطین و کمک به رفع محاصره انسانی غزه بسیار مهم خواند و به تبیین دیدگاه‌های کشورمان در خصوص فلسطین پرداخت.

سیاست مصر برای استفاده از فرصت همکاری
وزیر خارجه مصر نیز ابراز امیدواری کرد که این دیدارها زمینه بازیابی روابط دو کشور در راستای منافع مشترک دو ملت را فراهم کند. «سامح شکری» با اشاره به دیدار بین دو وزیر در نیویورک و دیدار اخیر رئیسی و السیسی در ریاض، بازیابی روابط دو کشور براساس احترام‌ متقابل و منافع مشترک را از اولویت‌های مصر دانست و‌ گفت: سیاست مصر تلاش برای بنیان نهادن همکاری‌های مشترک بر مبنای منافع مشترک است و همچنین روابط دو کشور می‌تواند عامل مهمی برای ثبات و مهار بحران‌های منطقه‌ای باشد. او با ابراز خرسندی از احیای روابط ایران و عربستان گفت، مایلیم روابط آینده ایران و مصر نیز بر بنیان‌های استوار بنا نهاده شود. وی عضویت مشترک مصر و ایران در جنبش عدم‌ تعهد، سازمان همکاری‌های اسلامی و گروه بریکس را از فرصت‌های همکاری میان دو کشور دانست. سامح شکری مسأله فلسطین را موضوع مهم مورد اهتمام دو کشور و منطقه دانست و گفت: مصر و ایران در حمایت از مسأله فلسطین و توقف جنایت علیه ملت فلسطین متفق هستند و ما تمام تلاش خود را برای حمایت از ملت فلسطین انجام خواهیم داد و در حمایت از فلسطین، دیدگاه قاهره و تهران کاملاً مشترک است. وزیر امور خارجه همچنین در ادامه دیدارهای دوجانبه خود با «ایلنا والتونن»، وزیر خارجه فنلاند دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

امحای تمام سلاح‌های هسته‌ای
وزیر امور خارجه همچنین در بخش عالیرتبه «کنفرانس خلع سلاح» شرکت و سخنرانی کرد. امیرعبداللهیان در این نشست به جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و داشتن سلاح‌های هسته‌ای از سوی این رژیم اشاره کرد و گفت: دنیا باید اذعان کند که سلاح‌های هسته‌ای در دست چنین رژیمی، جدی‌ترین و فوری‌ترین تهدید علیه بشریت به شمار می‌آید. بنابراین لازم است که همه ذخائر سلاح‌های هسته‌ای این رژیم امحا شده و کلیه تأسیسات هسته‌ای آن ذیل پادمان‌ها و سازکارهای راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گیرد.
امیرعبداللهیان همچنین در نشست «وضعیت حقوق بشر در سرزمین اشغالی فلسطین» پیشنهاد تشکیل نشست شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی این نشست را مطرح کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی