درگپ‌وگفت «ایران» با فعالان تئاتر کودک و نوجوان مطرح شد

نقش آموزشی تئاتر قابل چشم‌پوشی نیست

 
جشنواره‌های تئاتر، فرصتی برای تبادل تجربه و از سویی آشنایی هنرمندان جوان‌ با مسائل پیش روی فعالیت در این عرصه هستند؛ این گفته‌ای است که الهه کیان‌فرد، آرین ناصری‌مهر و امین دلپذیر برآن تأکید دارند؛ هنرمندانی که از جمله شرکت کنندگان بیست و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان بوده‌اند، رویدادی رقابتی که اختتامیه‌اش به تازگی در شهر اردکان برگزار شده است. در گپ‌وگفت امروز «ایران» با این کارگردانان تئاتر، نکاتی را درباره اهمیت برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای رقابتی می‌خوانید.

فرصتی برای آشنایی با مسائل پیش روی تئاتر
امین دلپذیر که با نمایش «هیولا که ترس نداره» در بخش مسابقه کودک جشنواره بیست و هشتم شرکت داشته، درباره نقش این جشنواره و دیگر رویدادهای رقابتی مشابه به «ایران» گفت: «به نظرم یکی از مهم‌ترین کارکردهای جشنواره آشناکردن هنرمندان با مسائل پیش‌روی تئاتر کودک و نوجوان است. این جشنواره‌ها برای هنرمندان جوان بسیار مفید هستند. آنان از این طریق می‌توانند با فضا آشنا شده، کمبودها را ببینند و تجربه کسب کنند. از همین بابت تأکید دارم که جشنواره‌ها باعث به اشتراک گذاشتن تجربیات هنرمندان می‌شود. هنرمندان از این طریق فرصتی برای تبادل فرهنگ، اندیشه و آموزش تکنیک‌های مختلف به دست می‌آورند، از سویی تماشای آثار گروه‌های نمایشی حاضر در جشنواره‌ها، تلنگری برای بهره‌مندی از تجربیات یکدیگر خواهد بود.»
آرین ناصری‌مهر نویسنده و کارگردان نمایش «سفر به ماه» هم از دیگر هنرمندان حاضر در این جشنواره بود، او نیز با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره‌ها مردم را بیش از پیش به فرهنگ و هنر نزدیک می‌سازد به «ایران» گفت: «تأثیر جشنواره‌های تئاتری که تا به امروز در شهرهایی به غیر از تهران برگزار شده‌اند به اندازه‌ای بوده که شتاب قابل تأملی به چرخه رشد هنری و فرهنگی آن شهرها داده است.»
 نویسنده و کارگردان نمایش «سفر به ماه»، جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را از جهت جلب توجه اهالی هنر به تولید تئاترهایی برای مخاطبان کم سن و سال مهم خواند و تأکید کرد: «جشنواره‌های تئاتر، به خصوص جشنواره‌ای که به تازگی پایان یافته، شرایط مناسبی را برای ترویج و آموزش ارزش‌ها به کودکان و نوجوانان، آن هم به زبان هنر و نمایش فراهم می‌کنند. دوره خردسالی یکی از حساس‌ترین دوره‌های زندگی در بحث آموزش است، در این مقطع سنی بچه‌ها نیاز به الگوسازی دارند و باید الگویی برای او تعریف شود تا بتواند مسیر درست زندگی را انتخاب کند و تئاتر در این زمینه تأثیر زیادی دارد.»

تئاتر، شاه کلید سالم‌ پرورش یافتن کودکان
الهه کیان‌فرد، نویسنده و کارگردان تئاتر که با نمایش «علاء الدین» در بخش مسابقه نوجوان بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان شرکت داشته، درباره اهمیت برپایی چنین رویدادهایی، به خصوص وقتی بحث مخاطبان کم سن و سال در میان باشد به «ایران» گفت: «در هر تعبیر و تعریفی که تا به امروز برای تئاتر کودک و نوجوان ارائه شده، مهم‌ترین نقش را برای آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان و نوجوانان و فرهنگ‌سازی جامعه قائل شده‌اند.»
وی با تأکید براینکه کارکرد آموزشی تئاتر قابل چشم‌پوشی نیست ادامه داد: «تئاتر می‌تواند از طریق شگفتی و هیجان بازی و شادمانی، مخاطبان را به سوی حقیقت رهنمون سازد و ما را از آنچه در پیرامون‌مان قرار گرفته جدا سازد و به اصل زندگی نزدیک‌تر کند. جشنواره‌های کودک و نوجوان باعث آشنایی بیشتر نوجوانان با هنر تئاتر می‌شوند و می‌توانند راهی باشند برای علاقه‌مند شدن نوجوانانی که استعدادی در زمینه تئاتر دارند.»
کیان‌فرد اضافه کرد: «با توجه به اینکه هنر تئاتر ابزاری برای تعالی بشر است کودکان می‌توانند با تئاتر زندگی کرده و چگونگی زندگی کردن را درک کنند. تئاتر و هنر نمایش را می‌توان به‌عنوان شاه کلیدی به حساب آورد که کودکان را خلاق‌تر، اجتماعی‌تر و سالم‌تر پرورش می‌دهد، کودکان می‌توانند با استفاده از هنر تئاتر به توانایی‌های گفتاری، حرکتی و عواطفی خود پی برده و قوه تخیل خود را تقویت کنند.»

جستجو
آرشیو تاریخی