ویژه نامه پلاس۸۱۴۳ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس۸۱۴۳ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۵

نوروز امسال برای سفر مسیرهای نو را تجربه کنید

لفـــــور جایی‌که زیبایی‌ها قطار شده‌اند

اینجا می‌توانید آسمان،‌کوهستان، جنگل و دریاچه را در یک قاب ببینید

شیما جهان‌بخش /  اگر عید امسال هم قصد دارید سری به مازندران بزنید به جای دریا که مقصد همیشگی مسافران است این بار راهی منطقه‌ای شوید که در انتهای هر جاده و راه فرعی‌اش نقطه‌ای تماشایی انتظار شما را می‌کشد. کافی است این بار به جای اینکه از جاده چالوس به سمت نوشهر یا دیگر شهرهای ساحلی مازندران بروید مسیرتان را به سمت جاده فیروزکوه تغییر دهید. بعد از گذشتن از شهرهای پل سفید، زیرآب و شیرگاه، از جاده شیرگاه - بابل کنار به بابل می‌رسید. در شهر بابل به‌دنبال جاده کنج‌افروز به‌طرف بابل کنار باشید. حواستان به زیبایی‌های جاده پرت نشود چون درست در کنار جاده، دره‌ای بزرگ قرار گرفته است پس باید موقع رانندگی خیلی حواستان به آن باشد. با عبور از شهر بابل کنار به سه‌راهی شیردارکلا می‌رسید که آنجا از هر کسی سراغ منطقه لفور را بگیرید، راه را به شما نشان خواهد داد. لفور منطقه‌ای بکر و کمتر شناخته شده در شمال ایران است که از 40 میلیون سال پیش تاکنون در مرتفع‌ترین نقطه استان مازندارن جا خوش کرده. این منطقه با داشتن 84 آبشار زیبا که ارتفاع آنها حتی تا 32 متر هم می‌رسد به سرزمین آبشارهای شمال ایران معروف و به‌عنوان میراث طبیعی جهانی در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است. دیدن هر کدام از این آبشارها خالی از لطف نیست اما اگر به آنجا رفتید فرصت دیدن آبشار طبقاتی «اسکلیم» یا همان عروس آبشارهای لفور را از دست ندهید. درست است که برای دیدن این آبشار باید چندین ساعت پیاده‌روی کنید اما بد نیست بدانید طبیعت برای خلق آن سنگ‌تمام گذاشته و با استفاده از املاح آهکی شفابخش پلکان و حوضچه‌هایی زیبا در میان آبشار ساخته تا اگر به آنجا رفتید بتوانید با شنا کردن در این حوضچه‌ها به آرامش برسید و لذت سفرتان را چندین برابر کنید.

آبشار گزو
آبشار گزو هم پیشنهاد بعدی ما برای یک پیمایش یک روزه در جنگل است. اینجا 2 آبشار ۴۳ و ۴۸ متری منتظر گردشگران است.

بهترین زمان سفر به لفور، از اول بهار
نگران آب و هوای غیر قابل پیش‌بینی فروردین نباشید. هوای جنگل لفور بسیار دل‌انگیز و ملایم است و بهترین زمانی که می‌توانید به آنجا سفر کنید از اوایل بهار تا اواخر تابستان است. البته این سفر احتمالاً به‌قدری برایتان خاطره‌انگیز می‌شود که برای دیدن طبیعت لفور پاییز و زمستان هم دوباره به آنجا باز خواهید گشت.

دنبال کردن رد پای تاریخ
هنوز تمام نشده؛ این بار قرار نیست سفرتان به شمال به جنگل و دریا خلاصه شود. می‌توانید بعد از یک جنگل‌گردی چندین ساعته و شنا در حوضچه‌های آهکی آبشار اسکلیم با دنبال کردن ردپای تاریخ به سراغ دیدن آثار چندین هزار ساله مانند خمره‌های غذایی و قالب‌های سنگی در روستاهای این منطقه بروید. شاید برایتان جالب باشد بدانید که باستان‌شناسان معتقدند در زمان‌های دور مردم این منطقه با استفاده از این قالب‌ها موفق به دستیابی روش پیشرفته‌ای برای ذوب فلزات شده بودند.

پارک جنگلی آذررود
اگر با خانواده به این سفر رفته‌اید بهتر است برای جنگل‌گردی به پارک جنگلی آذررود بروید که مسیر راحت‌تر و امکانات رفاهی دارد. کافی است از جاده شیرگاه وارد جاده گنج‌افروز شوید و پس از رسیدن به جاده سد البرز، تا انتهای جاده حرکت کنید تا به پارک جنگلی آذررود برسید.

لذت ماهیگیری

در این سفر چند روزه حتماً سری هم به سد لفور یا همان سد البرز بزنید و یک روز آنجا خودتان را با ماهیگیری سرگرم کنید. اگر خوش‌شانس باشید حتماً یکی از ماهی‌های متنوع شمال کشور همچون سفید رودخانه‌ای، سرخ‌باله و زردپر گیرتان می‌آید. می‌توانید برای شام یک ماهی کباب حسابی تدارک ببنید آن هم در یکی از ۲۹ روستا و آبادی دهستان لفور. در این روستاها می‌توانید با اجاره کلبه‌های چوبی و کاهگلی و یا خانه‌های بومگردی که اغلب با بخاری هیزمی گرم می‌شود خاطره یک شب زندگی روستایی تمام و کمال را برای خودتان بسازید. البته اگر هم ماهی صیدتان نشد نگران نباشید، رستوران‌ها و غذاخوری‌های متعددی که در این روستاها به کسب و کار محلی‌ها رونق بخشیده‌اند، حتماً غذاهای محلی و سالم و ارگانیک برای شما تدارک دیده‌اند. اگر اهل کمپینگ باشید و بخواهید در کنار دریاچه چادر بزنید، یادتان نرود اینجا یک منطقه کوهستانی سردسیر است؛ بهتر است در صورت نداشتن امکانات مناسب گرمایشی، قید این کار را بزنید. اما اگر تابستان دوباره به لفور برگشتید لذت دیدن طلوع و غروب خورشید در کنار دریاچه و هم‌نوایی آسمان، کوهستان، جنگل و دریاچه در یک قاب را از دست ندهید.

 


سوغات‌یادتان نرود
 شاید هر بار که راهی شمال شده‌اید با سبدی پر از کلوچه و زیتون به خانه برگشته‌اید اما اینجا حتماً سری به محلی‌ها بزنید تا با گشت و ‌گذار در بساطشان و خریدن دست سازه‌های آنها دیگر برای دوستانتان سوغات تکراری نیاورید.

 


نکات مهم
خلاصه اینکه امسال با سفر به لفور می‌توانید تجربه سفر به چندین اقلیم کشور را همزمان تجربه کنید، اما حتماً به این نکات توجه کنید.
- حتماً با همراه آشنا به منطقه به این جنگل سفر کنید.
- به طبیعت جنگل و حیوانات و محل زندگی آنها آسیب نزنید.
- تجهیزات لازم مانند کفش و عصای پیاده‌روی همراه داشته باشید.
- در جنگل به‌صورت گروهی حرکت کنید و برای مسیریابی از GPS و نشانه‌گذاری در مسیر استفاده کنید.
- اگر قصد دارید در جنگل کمپ بزنید، حتماً زباله‌هایتان را از جنگل خارج کنید.
- در صورت روشن کردن آتش در جنگل حتماً پیش از خروج، آتش را خاموش کنید.

جستجو
آرشیو تاریخی