مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در گفت و گو با «ایران» اعلام کرد

ثبت آمار بی‌سابقه‌در زمینه ســـفــــرهــای نـــــــوروزی

100‌درصد تخت‌ها در‌اغلب شهرهای جنوبی‌کشور رزرو شده است

زهره افشار
روزنامه‌نگار

هنوز بهار از راه نرسیده، سفرهای نوروزی شروع شده و ظرفیت مسافری در بسیاری از شهرهای جنوبی کشور تکمیل شده است. با توجه به شروع پیش از موعد سفرهای نوروزی انتظار می رود سفرهای نوروزی 1402 رکورد سال های گذشته را جا به جا کند. «مصطفی فاطمی» مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در گفت و گو با «ایران» تصریح کرد: نوروز سال 1401 پس از دوسال رکود سفر به دلیل همه گیری کرونا، سال خوبی برای گردشگری بود و رکورد سفرهای نوروزی شکسته شد. در شش ماهه اول امسال هم این روند ادامه داشت و ما شاهد رونق گردشگری بودیم اما در نیمه دوم سال برخی مسائل از جمله مشکلات اقتصادی، کم بودن روزهای تعطیل و برگزاری کلاس های درس به شکل حضوری، شرایطی را رقم زد که گردشگری به خواب  3.5 ماهه رفت. با شروع اسفند، گردشگری دوباره رونق گرفت و در 10 روز نخست اسفند ماه ضریب اشغال تخت در بسیاری از شهرهای واقع در نیمه جنوبی کشور به 100 درصد رسید. امسال سفرهای نوروزی با توجه به همزمانی تعطیلات عید با ماه مبارک رمضان خیلی زودتر از روال معمول سال های گذشته شروع شد. سابقه نداشته  در 10 روز نخست اسفندماه، ضریب اشغال تخت در بیشتر شهرها به  100 درصد برسد.  به گفته فاطمی، امسال با توجه به استقبال مردم از سفرهای نوروزی از ظرفیت کامل کمپ‌ها، مدارس، سالن های ورزشی، خوابگاه های دانشجویی و خوابگاه های سربازی استفاده خواهد شد.

قابل‌ پیش‌بینی بود،‌برای گسترش زیر ساخت‌ها تلاش‌کردیم
فاطمی افزود: رشد گردشگری برای نوروز 1402 قابل پیش بینی بود و ما با فعال کردن «ستاد سفر نوروزی» از 5 ماه گذشته برای گسترش زیر ساخت های حمل و نقل و فراهم کردن حداکثر ظرفیت تخت مسافری اقدام کردیم.

گردشگری تهران در حال ثبت رکورد جدیدی است
مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری گفت: امسال گردشگری تهران هم در حال ثبت رکورد جدیدی است. در این بازه زمانی، ضریب اشغال تخت در تهران  به 80 رصد رسیده و این درحالی است که معمولاً ضریب اشغال تخت در پایتخت در حد 30 درصد است. استان تهران امسال برنامه های مفرحی برای مسافران نوروزی دارد که مهمترین آن برگزاری جشنواره اقوام ایرانی در تپه های عباس آباد پایتخت است. جشنواره گل و گیاه در پاکدشت ورامین مسافران را به دیدن جلوه های زیبای طبیعت فرا می خواند. تورهای تهران گردی هم  مسافران را با تاریخ و فرهنگ پایتخت  آشنا می کنند.

نوروز در مشهد
در خراسان رضوی در کنار برنامه تحویل سال نو در مشهدالرضا و حرم مطهر امام رضا(ع) برنامه‌های متعدد نوروزی در شهرهای دیگر این استان ازجمله گناباد، سبزوار و نیشابور برگزار می شود. البته امسال با همکاری کشور ترکمنستان برنامه ویژه ای در باجگیران برای مسافران نوروزی این شهر در نظر گرفته شده است .

برنامه های ویژه برای مسافران در خوزستان
مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به مسافران نوروزی توصیه کرد در سفر به خوزستان به شهرهای آبادان، شوش و خرمشهر بروند و در تورهای پرنده نگری خوزستان که در کنار تالاب ها برگزار می شود، شرکت کنند.

غذاهای شهر سوخته که به سبک قدیمی طبخ می شود
سیستان و بلوچستان هم امسال خود را برای پذیرایی متفاوتی از مسافران نوروزی آماده کرده و مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به مسافران این استان توصیه کرد امسال به چابهار، زهک، دشتیاری و کنارک هم سری بزنند و حتماً غذاهای شهر سوخته را که بازآفرینی شده و به سبک قدیمی  طبخ می شود، امتحان کنند.

تعطیلی پنج شنبه ها و رشد بوم گردی
مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، درباره برنامه های وزارت میراث فرهنگی و گردشگری برای هدایت مسافران به شهرهای غیر از مراکز استان و کلانشهرهایی که معمولاً هدف گردشگری هستند، توضیح داد: در کنار ایجاد زیرساخت های گردشگری در شهرهای کوچک و روستاها، پیش تر پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه‌ها به دولت داده شد که خوشبختانه با تصویب نهایی آن، بوم‌گردی‌های نزدیک به مراکز شهرها رونق گرفته است. برای نوروز امسال هم طرح شهر های مکمل را داریم و بناست در صورت پرشدن ظرفیت تخت های مسافری شهرهای بزرگ، مسافران به سمت شهرهای مجاور و کوچک استان ها هدایت شوند. فاطمی همچنین از پیگیری ساماندهی تعطیلات توسط وزارت میراث فرهنگی و گردشگری خبر داد و گفت: هدف ما کم کردن تعطیلات نوروزی نیست. ما به دنبال تقسیم سفرها در همه ماه های سال هستیم .

افزایش قیمت نداریم، مسافران تخلفات را گزارش دهند
فاطمی خاطر نشان کرد : مراکز اقامتی در ایام نوروز 1402 افزایش قیمت نخواهند داشت و مسافران در صورت مغایرت هزینه درخواست شده از آنها با نرخنامه ای که باید در ورودی هتل ها، مسافرخانه‌ها، مراکز اقامتی و بومگردی ها نصب شود، حتماً با تلفن 09629 تماس گرفته تا ظرف 24 ساعت به موضوع رسیدگی شود . وی تصریح کرد : البته از آنجا که مناطق آزاد مستقل هستند مممکن است رشد قیمتی داشته باشند . 

 

کمپین60 -‌30

وی خاطر نشان کرد: سفرهای نوروزی به طور رسمی از دهم اسفند ماه آغاز شده و «کمپین های 60 -30» نوروزی با همکاری هلال احمر، اورژانس و امور عشایر شروع به ارایه خدمات به مسافران کرده است. با توجه به اینکه 60 درصد تصادفات جاده ای در فاصله 30 کیلومتر مانده به شهرها اتفاق می افتد، پایگاه های نوروزی و امداد و نجات که در این فاصله از شهرها ایجاد می شود به کمپین 60 -30 شهرت یافته است.در سال گذشته درکمپین 60- 30 استان سمنان طرحی به صورت آزمایشی اجرا شد و با راه اندازی بازارچه های صنایع دستی و اجرای برنامه های فرهنگی و تفریحی سعی شد تا رانندگان در این مکان ها توقف کوتاهی کرده و کمی استراحت کنند تا زمینه کاهش تصادف های نوروزی فراهم شود.فاطمی با تأکید بر موفقیت این طرح گفت: امسال این برنامه را در همه کمپین های 60 - 30 ورودی شهرها خواهیم داشت و صنایع دستی عشایر در آنها عرضه خواهد شد.ایجاد نوروزگاه در ورودی شهرها با هدف معرفی نوروز به عنوان فرهنگ اصیل ایرانی از جمله برنامه هایی است که برای مسافران نوروزی در نقاط مختلف کشور پیش بینی شده و با توجه به اینکه بیشتر تعطیلات نوروزی 1402 درایام ماه مبارک رمضان است، سفره افطار ساده نیز برای مسافران تدارک دیده شده است. وی با اشاره به شروع پیش از موعد سفرها گفت: در این راستا از همه استانداران خواسته شده، پروژه های عمرانی را امسال زودتر از روال سالهای قبل متوقف کنند تا خدمات رسانی به مسافران بهتر انجام شود.جشنواره های متعدد فرهنگی و اجرای موسیقی زنده در اماکن فرهنگی و تفریحی استان ها ازجمله برنامه‌های نوروزی دیگری است که فاطمی به آن اشاره کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی