رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی:

بازسازی واحدهای زلزله‌زده خوی تا خرداد ماه به پایان می‌رسد

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از بازسازی کامل مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی تا پایان خرداد سال آینده خبر داد.
به گزارش ایرنا، اکبر نیکزاد افزود: با هدف خدمات‌رسانی هرچه بیشتر به زلزله‌زدگان، با همت مسئولان و اراده مردم، هم‌اکنون بازسازی مناطق زلزله‌زده خوی در حال انجام است. وی گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۲ بازسازی این واحدها به پایان خواهد رسید.‌ با تلاش مسئولان و اراده مردم، بازسازی مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی در حال انجام است. وی یادآور شد: بعد از آگاهی از زلزله، نیروهای بنیاد مسکن را برای آواربرداری به منطقه اعزام کردیم و تا امروز هم سیمان و میلگرد مورد نیاز برای بازسازی و مرمت واحدهای تخریب شده را تأمین کرده‌ایم.

فونداسیون خانه‌های زلزله‌زده خوی ریخته شد
معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم گفت: ۱۵ واحد که در جریان زلزله خوی تخریب شده بودند به مرحله فونداسیون و بعضی هم به مرحله اسکلت رسیده‌اند؛ برخی هم که واحدهایشان تعمیری بود با رفع نگرانی‌ها درباره استحکام بناها وارد خانه‌های خود شدند.
به گزارش ایسنا، مجید جودی افزود: دولت در هفته‌ گذشته تسهیلات ساخت مسکن روستایی برای منطقه‌ زلزله‌زده خوی را ابلاغ کرد و منتظریم تا بانک مرکزی، بانک‌های عامل را مشخص و به استان ابلاغ کند. ولی ما معطل منابع نیستیم و کمک بلاعوض از منابع بنیاد پرداخت می‌شود. بنیاد مستضعفان، خیران و دیگر دستگاه‌ها هم مصالح ساختمانی را تأمین می‌کنند و یک شرکت پالایشگاهی نیز قول تأمین ایزوگام تمامی واحدها را داده است.
وی ادامه داد: درمجموع در دو زمین‌لرزه خوی در دی و بهمن سال‌جاری، حدود ۲۱۰۰ واحد احداثی و ۸۰۰۰ واحد تعمیری باید نوسازی و تحویل داده شوند. از هفته قبل آغاز واریز کمک بلاعوض به حساب مالکان واحدهای تعمیری را داشته‌ایم و در روستاها هم فونداسیون ۱۵واحد ریخته و نصب اسکلت شروع شده است.جودی درباره وضعیت اسکان موقت مردم زلزله‌زده خوی هم گفت: عمده افرادی که بیرون از منازل خود بودند واحدهایشان خسارات جزئی دیده بود. بخشی از مردم بابت پس‌لرزه نگران بودند و وارد خانه‌ها نمی‌شدند ولی با اطمینانی که از استحکام بناها دادیم، هم‌اکنون بسیاری از آنها در خانه‌های خود مستقر شده‌اند.
وی مدت زمان تکمیل واحدهای روستایی را سه تا چهار ماه از زمان آغاز بازسازی دانست و گفت: برنامه این است که تمامی ۲۱۰۰ واحد احداثی تا نیمه اول سال آینده به اتمام برسد و واحدهای تعمیراتی نیز حداکثر تا ۲ ماه آینده تکمیل می‌شوند.
جودی با بیان اینکه سقف تسهیلات و کمک بلاعوض ۴۰۵ میلیون تومان است گفت: برای مناطق شهری ۳۰۰میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود ۵ درصد و مناطق روستایی ۲۵۰ میلیون تومان با نرخ سود ۴ درصد تعیین شده است. همچنین در شهرها ۱۰۵میلیون تومان و در روستاها ۹۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود. این موارد علاوه بر سیمان، آهن، در و پنجره، ایزوگام و دیگر مصالح رایگان است که توسط بنیاد مستضعفان و خیران تأمین می‌شود. وی از خیران و مردم خواست به‌منظور تکمیل واحدهای هموطنان زلزله‌زده، کمک‌های خود را به حساب صد امام(ره) واریز کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی