معرفی چند درختچه آپارتمانی جذاب

الهام اسماعیلی
نویسنده

خورشید از اواخر ماه بهمن هر جوری هست خودش را از لا به لای ابرها بیرون می‌کشد و کم نورترین خانه‌ها را هم با آفتابی کم رمق که در حال قوت گرفتن است روشن می‌کند. نور آفتاب زمستان که روی فرش می‌افتد، یاد آن روزها می‌افتیم که خانه‌ها پنجره قدی داشت با شیشه‌های رنگی و این نور خورشید با رنگ‌های گرم زرد و نارنجی خودنمایی می‌کرد. از پشت پنجره حیاط را می‌دیدیم و باغچه‌هایی که منتظر بهار بودند برای جان‌گرفتن دوباره. این طور وقت‌ها هوس می‌کنیم، یک درخت کوچک میوه در آپارتمان‌مان داشته باشیم تا با دیدن آن یاد بهار را در خانه و دلمان گرم کنم. همان‌طور که دیدن باغچه از پشت پنجره دلمان را گرم می‌کرد. درختچه‌های میوه نور قوی و حسابی می‌خواهند که در آپارتمان‌های بلندمرتبه و بالای 4 طبقه احتمالاً بتوانیم شرایط نگهداری‌شان را فراهم کنیم.

درخت میوه در آپارتمان

از جمله درختچه‌های میوه قابل کاشت در منزل، مرکبات است که البته زمان کاشت آنها در بهار است و برای ثمردهی آنها، حدود 8 تا 13 سال باید صبر کرد. در بهار شکوفه و در پاییز و زمستان میوه می‌دهند. در پرورش درختان میوه آپارتمانی، انتخاب ظرف مناسب گیاه بسیار مهم است.

 

کاشت درخت میوه

 توجه کنید که کاشت میوه در گلدان با ظرفیت کمتر از 57 لیتر اشتباه است. همچنین جنس گلدان نیز در درختان میوه آپارتمانی مؤثر بوده و باید مناسب گیاه و محیط زندگیتان باشد. بهترین گزینه، کاشت میوه در گلدان پلاستیکی سبک است. در صورت استفاده از گلدان سفالی، منافذ گلدان رسوب پیدا می‌کند و مشکل باکتریایی بوجود می‌آید.
بهترین زمان برای کاشت میوه در گلدان نیز فصل بهار است. هنگام کاشت نهال گلدانی باید توجه داشت که ریشه آن قارچ نداشته و ساقه آن مورب یا خمیده نباشد. سیب، نارنگی، پرتقال را می‌توان با این روش کاشت.

 

درختچه‌های سبز

گاهی فقط می‌خواهیم درختچه‌ای سبز در منزل داشته باشیم تا هوا خانه و روحیه اهل آن تغییر کند. نیازی به برداشت میوه در آپارتمان نداریم. این وقت‌ها بهتر است از درختچه‌های مقاوم با شرایط آپارتمان استفاده کنیم.

 

 «شفلرا» زیبای استرالیایی

خاک شفلرا را مرطوب نگه دارید. هفته‌ای دو یا سه بار آبیاری در تابستان و یک بار در زمستان کافی است. برای اینکه رطوبت کافی به گیاه برسد آن را هفته‌ای دو بار غبارپاشی کنید.

 

آبیاری و رطوبت

خاک شفلرا را مرطوب نگه دارید. هفته‌ای دو یا سه بار آبیاری در تابستان و یک بار در زمستان کافی است. برای اینکه رطوبت کافی به گیاه برسد آن را هفته‌ای دو بار غبارپاشی کنید.

 

رسیدگی‌های ویژه

گلدان شفلرا را در مکانی روشن با نور غیرمستقیم آفتاب (مثلاً کنار پنجره‌ها) قرار دهید. دما 18 تا 27 درجه برایش قابل ‌تحمل است. مخلوط خاک برگ، کوکوپیت و پیت‌ماس هم برای کاشت این گیاه مقاوم مناسب است.

 

یوکا، گیاه مقاوم

گیاه یوکا دارای برگ‌های نوک تیز خنجرمانند و سبز رنگ است. یوکا را هم می‌توانید در منزل نگهداری کنید و هم در باغچه بکارید. با قطع جوانه‌های انتهایی گیاه می‌توانید آن را چندشاخه کنید.

 

فیکوس بنجامین

بنجامین درختچه مقاوم و کم‌نیازی است و از گیاهان بومی مناطق جنوب و جنوب شرقی آسیا مانند کشور تایلند است. این گیاه میوه‌های کوچکی دارد که پرندگان از آن تغذیه می‌کنند. بنجامین گیاه پرتوقعی نیست ولی اگر به طور مداوم به آن رسیدگی کنید به خوبی رشد می‌کند و می‌تواند تا 2 متر هم ارتفاع بگیرد.

 

رسیدگی‌های ویژه

در فاصله بین دو آبیاری صبر کنید تا خاک گیاه خشک شود و سپس اقدام به آبیاری کنید. با اینکه تا مدتی در سایه می‌ماند ولی این گیاه به نور متوسط نیاز دارد. در دمای 13 تا 18 درجه به خوبی رشد می‌کند. به همین‌خاطر در تابستان باید گلدان را به محیط خنک‌تری منتقل کنید. خاک حاوی کمپوست برایش مناسب است.

 

با کمی جست‌و‌جو در بازارهای گل و گیاه می‌توانید گیاه مناسب آپارتمان خود را شناسایی کنید و برای تصفیه هوای خانه از گیاهان بهره ببرید. پیشنهاد بعدی که در نگهداری از گیاهان در منزل داریم، این است که برای هر گیاهی نامی غیر از اسم علمی یا معروف‌شان انتخاب کنید. از مزایای آن ارتباط صمیمانه‌ای است که میان شما و گیاه شکل می‌گیرد و کمتر احتمال فراموشی در آبیاری یا نگهداری نامناسب برای گیاه رخ می‌دهد. گیاه هم با خانه و صاحبش اخت می‌شود.

 

رسیدگی‌های ویژه

بنجامین به کم‌آبی مقاوم است. در تابستان هفته‌ای دوبار و در زمستان یک بار در هفته(یا 10 روز یک‌بار) آبیاری کنید. آبیاری بیش از اندازه موجب زرد شدن برگ‌های گیاه می‌شود. کم‌آبی هم می‌تواند باعث پژمردگی و لوله شدن برگ‌ها شود. برای آبیاری بنجامین از آب بدون کلر استفاده کنید و آب را ولرم کنید. نکته دیگری که برای بنجامین مهم است اینکه آبیاری آن را تا زمانی که زیرگلدانی از آب پر شود ادامه دهید. بین دو آبیاری هم باید صبر کنید تا خاک آن تقریباً خشک شود.
بنجامین می‌تواند نور کم را تحمل کند ولی در نور متوسط رشد خیلی بهتری دارد. کمبود نور در طولانی مدت باعث ریزش برگ‌های این گیاه می‌شود. دما خانه(20 تا 25 درجه) برای نگهداری فیکوس بنجامین مناسب است. اما دماهای پایین‌تر یا بالاتر را هم تحمل می‌کند. برای رشد بهتر بنجامین باید از مخلوط خاک برگ و پیت‌ماس با زهکشی خوب استفاده شود.

 

خوب است که برنامه آب دهی به گیاهان به صورت منظم باشد. مکان قرار گرفتن گیاه در خانه ثابت با حداقل جابه‌جایی باشد تا گیاه بتواند رشد مؤثر و پایداری را تجربه کند و به شما نیز احساس سرزندگی بدهد.
 پیشنهاد دوم، اگر صاحب فرزند بالای 7 سال هستید، مسئولیت نگهداری و مراقب از بعضی گیاهان آپارتمانی را به آنها بسپارید. این کار آنها را برای سهیم شدن در انجام کارهای منزل و پذیرش مسئولیت در آینده آماده می‌کند. مراقبت و نگهداری از یک موجود زنده را هم تجربه می‌کنند که از جهات مختلف برای‌شان رشد و آورده دارد. برای کودک زیر 7 سال نیز توصیه می‌شود، کاشت بذرهای پیازی مانند سنبل یا لاله را با هم انجام دهید یا با یکدیگر مراحل آماده‌سازی سبزه نوروز را گام به گام پیش ببرید. مشاهده رشد سریع و تماشا زندگی این گیاهان، بستر خوبی را برای گفت‌و‌گو با فرزندتان فراهم می‌کند.

 

توت‌فرنگی

 اگر می‌خواهید زودتر از میوه‌های گلدان خود بخورید، پیشنهاد ما کاشت بوته توت فرنگی است. گلدان مناسب برای کاشت توت فرنگی باید حداقل 30 سانتی‌متر قطر و20 سانتی‌متر عمق داشته باشد و همچنین زهکشی آن مناسب باشد. برای کاشت توت فرنگی می‌توان از نشا یا بذر میوه گلدانی استفاده کنید. همان طور که می‌دانید بذر یک مرحله عقب‌تر از نشا است. در صورت استفاده از بذر برای کاشت میوه در گلدان همانند کاشت دانه‌های سیب باید عمل کرد. ابتدا بذر توت فرنگی را در یک دستمال تمیز و خشک قرار دهید و آن را 10 تا 70 روز در یخچال نگه دارید.

 

کاشت توت‌فرنگی

برای کاشت توت‌فرنگی، از خاکی مخلوط خاک باغچه، پیت ماس و کمپوست استفاده می‌شود. ابتدا گلدان را از خاک پر و سپس آبیاری کنید. پس از خروج آب اضافی از گلدان، حفره‌هایی نیم سانتی در خاک ایجاد کنید و در هر کدام 3 بذر توت فرنگی بریزید. دقت کنید که بین حفره‌ها فاصله تقریباً 10 سانتی متری را حفظ کنید. سپس حفره‌ها را با خاک پر کنید اما آن را فشرده نکنید تا گیاه امکان سر بیرون آوردن از خاک را داشته باشد. گلدان را در مکانی که نور مستقیم به آن برسد قرار داده و خاک آن را مرطوب نگه دارید. می‌توانید با کشیدن پلاستیک روشن روی گلدان شرایط گلخانه‌ای ایجاد کنید. جوانه توت فرنگی، 3 هفته پس از کشت، جوانه زده و 14 هفته بعد، میوه آن درمی‌آید. از مزایای توت فرنگی این است که در سال دو بار میوه می‌دهد. اولین بار در خرداد و بار دوم در اواخر شهریور.

جستجو
آرشیو تاریخی