تطهیر «معاویه» در سریال سعودی

مریم اسدزاده
نویسنده

 

 

ماه رمضان سال جدید مانند سال2012 جنجالی جدید در رسانه‌های بین‌المللی عرب زبان به پا خواهد شد! جنجال جدید شبکه MBC بعد از حدود 10 سال از پخش سریال عمر، که برخلاف حکم فقهای اهل سنت، چهره خلفا را به تصویر کشید. این بار با انتخاب سوژه‌ای که محل اختلاف عمیق میان شیعه و سنی است، می‌خواهند جنجال گذشته را تکرار کرده و به تحریفی جدید دست بزنند.
سریال جدید با نام معاویه، سریالِ مناسبتی شب‌های ماه مبارک رمضان خواهد بود.
این سریال درام، در Cartago Studios کشورِ تونس فیلمبرداری شده و بودجه اولیه آن بالغ بر هفتاد و پنج میلیون دلار تخمین زده شده بود. کارگردانی این سریال برعهده طارق العریان کارگردان مصری و نویسندگی فیلمنامه را خالد صلاح روزنامه‌نگار مصری برعهده دارد.
به گزارش‌ شبکه‌های عرب زبان، داستان سریال معاویه بن ابی سفیان حول محور وقایعی است که شخصیت اصلی سریال پس از مرگ عثمان بن عفان تجربه کرده است، بنابراین زمانی را به تصویر می‌کشد علی بن ابی طالب(ع) خلافت را به دست گرفته است و وقایع را تا زمان امویان روایت می‌کند. زمانی که معاویه خلیفه بوده است.
بازیگران این سریال از کشورهای مختلف انتخاب شده‌اند، در این سریال لجین اسماعیل مظهر از ستارگان سوری ایفاگر نقش معاویه است. ایاد نصار بازیگر مصری عربستانی الاصل که سریال‌های موفق بسیاری را در کارنامه دارد، شخصیت علی‌بن‌ابی‌طالب را بازی می‌کند، نکته قابل توجه این است که جنجال قبلی شبکه MBC، که بر سر سریال عمر اتفاق افتاد، بیش از محتوای سریال، بر سر نشان دادن تصویر خلفا بود. اکنون اما مدیران این شبکه مجدداً شرایط زمانی را برای این قبح شکنی مهیا دیده‌اند. این در حالی است که در کشورهای عربی حتی در سریال‌های انیمیشنی شخصیت‌هایی غیر از ائمه و خلفا که برای سنیّان مقدس هستند، تصویر افرادی چون ولید هم به صورت یک نور متحرک و نه شمایل یک انسان با چهره‌ای نورانی به نمایش در می‌آید! علاوه بر لجین اسماعیل مظهر و ایاد نصار حضور ایمن زیدان، بازیگر سوری که در ایران با سریال مدیر کل شناخته می‌شود، قطعی شده است.
شبکه‌های خبری اعلام کردند، هزینه ساخت سریال معاویه از 100 میلیون دلار گذشته است.
این هزینه تولید هنگفت، با مشارکت گسترده کشورهای عربی تأمین شده است و علاوه بر افراد نامبرده، ستارگانی از سراسر جهان عرب و چندین کشور از جمله مصر، مراکش، اردن، سودان، سوریه، عربستان سعودی و کویت در آن حضور
دارند.

انتقاد مقتدی صدر از پخش سریال خطاب به آل سعود
انتشار این اخبار، واکنش‌های زیادی در بین مسلمانان ایجاد کرد از جمله واکنش‌های مؤثر، نظر مقتدی صدر بود. او با انتقاد از شخصیت معاویه، به عنوان فردی خیرخواه به آل سعود پیشنهاد کرد که از پخش این سریال جلوگیری کنند و این نظر از سوی یک مرجعِ تقلید شیعی باعث واکنش‌های گسترده دیگری از سوی اهل سنت شد و پیش از پخش سریال معاویه، mbc1 برنده ماجرا شد، چرا که جنجال رسانه‌ای، کار خود را کرده بود و اینک همگان اعم از موافق و مخالف برای دیدن مورد مناقشه، یعنی سریال معاویه، لحظه شماری می‌کنند.
در پی این ماجرا کمال شرف، کاریکاتوریست معروف عرب یک کاریکاتور از معاویه واقعی و معاویه‌ای که قرار است در سریال به مردم ارائه شود، کشیده است که به یکی از پربازدیدترین توئیت‌ها در کشورهای عربی تبدیل شده است. کمال شرف در این کاریکاتور لب مطلب را به بهترین نحو بیان کرده است.
البته دولت عراق اعلام کرد، سریال معاویه در این کشور پخش نخواهد شد. دلایل جلوگیری از پخش سریال معاویه در عراق این بود که اکنون اوضاع در این کشور آرام است و سریال معاویه دلیلی برای دامن زدن به بحث‌ها و جنجال‌های فرقه‌ای خواهد شد و بر لزوم حفظ فضای معنوی ماه مبارک و ثبات و آرامش کشور در این ماه تأکید کرد و طی بیانیه‌ای اعلام کردند: پخش مطالبی که برای تحریف یا تحقیر اعتقادات مذهبی دیگر مذاهب یا اقوام ساخته شده، ممنوع است. در این میان مردم عراق در شبکه‌های مجازی از دولت عراق خواستند تا سریال‌هایی تولید و پخش کند که وحدت اسلامی و همزیستی مسالمت‌آمیز بین ادیان، مذاهب را در عراق ترویج کند.
همزمان شبکه اشعائر عراق نیز به نوبه خود با اعلام ساخت فیلمی در تجلیل از قاتل خلیفه «عمر بن الخطاب»، پیروان خود را غافلگیر کرد و در این سریال ابولولوی فارس را فردی با شجاعت و قدرت، معرفی می‌کند.
 روزنامه کیهان در این زمینه نوشت: «در اقدامی هم‌ جهت، با رسانه وابسته به جریان اسلام امریکایی، شبکه الشعائر وابسته به شیعه لندنی هم فیلم «شجاعت ابولولو» قاتل خلیفه دوم را با بازیگرانی از عراق، سوریه، لبنان و ایران در ماه رمضان به روی آنتن می‌برد.
نکته مهم این است که با توجه به ناشناخته بودن فرقه شیرازی که متولی این شبکه هستند، پخش این فیلم، با محتوای انحرافی و تفرقه‌آمیز به نام ایران و شیعیان تمام خواهد شد. بنابراین، اقدام به ظاهر متقابل شبکه الشعائر را باید تکمیل‌کننده و در ادامه پخش سریال «معاویه» توسط شبکه سعودی MBC دانست.»
 تأیید کننده ادعای خبرگزاری کیهان، انتشار این خبر در رسانه‌های سعودی است که «شبکه عراقی الشعائر حامی تهران در پستی در صفحه فیس بوک خود از آمادگی برای ساخت فیلمی عظیم خبر داد و مدعی شد که این فیلم بزرگترین تولید درام تاریخی اسلامی امسال خواهد بود. با وجود اوضاع اقتصادی در عراق و ایران، چنین اقدامی برای هیچ شرکتی در این دو کشور امکان پذیر نیست.»
جنگ علنی رسانه‌های سعودی به قصد ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی
به این ترتیب رسانه‌های سعودی جنگ رسانه‌ای خود را علنی کرده و بستری مناسب برای ایجاد تفرقه بین شیعیان و سنیّان و مردم منتقد به شرایط اقتصادی در هر دو حکومت را آماده کرده‌اند.
جنجال‌ها سر این موضوع به حدی رسیده است که هزاران نفر در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک و توئیتر به نوشتن مطلب در مورد این سریال اقدام کرده‌اند و جست‌وجوی‌های پرشماری در گوگل برای رسیدن به لینک تماشای سریال معاویه بن ابی سفیان شده است. در خلاصه داستان این سریال آمده است:
«این سریال در چهارچوبی تاریخی و دراماتیک به حوادث فتنه کبیر می‌پردازد که پس از شهادت خلیفه عثمان بن عفان از دوران تصرف قدرت توسط علی بن ابی طالب، سپس شهادت علی و ارتحال الحسن، سپس خلع الحسن و قیام معاویه، یزید و حتی شهادت حسین در کربلا است.»
 ادبیات و نحوه نگارش این توضیحات خود بحث برانگیز است چرا کلمه ارتحال برای امام حسن استفاده شده و چرا در بردن نام ائمه معصومین هیچ احترامی به کار نرفته است؟!
باید منتظر بود و دید علاوه بر نشان دادن چهره ائمه و مقدس جلوه دادن معاویه چه تحریف‌های دیگری در این سریال به خورد مخاطبان امروزی که اهل مطالعه متون تاریخی و منابع موثق شیعه و سنی نیستند، داده می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی