ویژه نامه پلاس۸۱۴۰ - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس۸۱۴۰ - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۸

می‌توان با سبک‌های مینیمالیستی‌نور‌و فضا را تا حد ممکن افزایش داد

ایده‌هـــای‌بزرگ برای خانه های کوچک

راضیه خوئینی
روزنامه‌نگار

طراحی و تجهیز خانه‌های کوچک، چالشی واقعی برای یک خانواده به‌شمار می‌آید، زیرا داشتن فضایی باز و پرنور، در کل حس رفاه و آسایش به همراه می‌آورد. بویژه این روزها که بسیاری از خانواده‌ها مجبورند در خانه‌هایی با متراژ کم زندگی کنند، بهتر است به سبک زندگی ساده گرایی(مینیمالیستی) بیش از پیش توجه شود و نباید خانه‌ کوچک را معادل کمبود فضا و نور دانست. در کل، نداشتن متراژ زیاد یا داشتن خانه‌ای کوچک نباید به چیدمانی منجر شود که فاقد جذابیت و روح است. این موضوع آنقدر ارزش دارد که درصورت امکان از یک دکوراتور وطراح کمک بگیرید تا از خانه نقلی و باصفای تان لذت ببرید. این روزها طراحان و معماران راهکارهای ایده‌آلی برای ایجاد فضاهای مفید و شفافیت در فضاهای کوچک ارائه داده‌اند. به برخی از این ایده‌ها که شامل طراحی و نقشه‌کشی ساختمان، انتخاب مبلمان و دکوراسیون و ترفندهایی برای بزرگنمایی بصری اتاق‌هاست اشاره می‌کنیم.

جلوگیری از اتلاف فضا
در نقشه کشی
آینده‌نگری در خانه‌های کوچک از مرحله نقشه کشی و طراحی آن شروع می‌شود. به عنوان یک خریدار یا سازنده، قبل از هر چیز به نقشه آپارتمان یا منزل دقت کنید. در زمینه پروژه ساخت خانه‌ای کوچک، باید به چندین راه‌حل برای جلوگیری از اتلاف فضا توجه کرد.

عایق خارجی ساختمان
عایق حرارتی خارجی برای خانه‌های کوچک یعنی ایجاد عملکردی بهتر بدون از دست دادن فضای مفید منزل. در این روش عایق‌های رنگین به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی روی دیوارهای بیرونی ساختمان نصب می‌شود تا علاوه بر لطمه نزدن به زیبایی ساختمان، فضای داخل خانه گرم‌تر شود.

ارتفاع بیشتر سقف برای
تقویت فضای روی زمین
سقف کوتاه یا سقفی دارای ارتفاع کم از زمین، معایب بسیاری دارد؛ از جمله، فضای عمودی را فشرده و دلگیر می‌کند. بدتر از همه، انتخاب مبلمان و چیدمان داخلی را بسیار دشوار می‌کند. برعکس سقف بلند، تصویر و حجم فضای کف منزل را تقویت می‌کند. علاوه بر این، ارتفاع دیوارها فضای بیشتری برای نصب کمد، قفسه‌ها و آویزها در اختیار صاحبخانه قرار می‌دهد.
خانه کوچک را غرق نور کنید
اتاق‌های روشن و پرنور اغلب تصویری بزرگتر از حد واقعی خود ایجاد می‌کنند، پس با چند روش به روشنایی خانه‌های نقلی توجه کنید. نصب نورگیرهای گنبدی شکل یا پنجره‌های سقفی روی پشت بام امکان بهره‌مندی از نور طبیعی را فراهم می‌آورد. پنجره‌های بزرگ انتخاب کنید. هرچه پنجره کوچکتر باشد، نور کمتر و فضا کوچکتر به‌نظر می‌رسد. نصب سقف و دیوارهای کاذب شیشه‌ای، اجازه می‌دهد نور از آن عبور کرده و در عین حال اتاق به دو قسمت تقسیم شود.

استفاده از فضاهای بی‌استفاده
باید از هر فضای پرت و بلااستفاده‌ای بهره گرفت. این امر درباره خانه‌های کوچک صدق می‌کند. برای مثال، ایده‌های زیادی برای بهره‌برداری از فضاهای هدر رفته زیر راه‌پله وجود دارد. می‌توان این فضاها را به محلی برای گذاشتن کتابخانه، میز مطالعه، دراور، میز آرایش یا مبلمان راحتی تبدیل کرد. از اتاق زیر شیروانی یا انباری، می‌توان برای این موارد بهره برد: نیم طبقه، دفتر کار، اتاق خواب اضافی و رختکن. دیوارهای زیر پنجره‌ها نیز برای قرار دادن کابینت کوچک، صندوقچه یا نیمکت ایده‌آل است.

استفاده از خطای دید برای بزرگ‌نمایی
ترفندهایی برای بزرگ‌نمایی بصری اتاق‌های کوچک وجود دارد.
استفاده از رنگ‌های روشن/ اغلب فضا را گسترده‌تر نشان می‌دهد حتی می‌توان باریک‌ترین دیوار را به رنگ تیره‌تر درآورد تا دیوارهای دیگر عریض‌تر نمایان شود.
استفاده از آیینه/ برای بازی پرسپکتیو در چیدمان می‌توان آیینه‌ای بزرگ روی کاشی‌های بزرگ قرار داد.
ایجاد نقطه گریز/ با نصب یک نوار افقی رنگی روی یکی از دیوارهای اتاق نشیمن یا موزائیک‌های دیوار آشپزخانه می‌توان نقطه گریز ایجاد کرد.
بازی با بافت‌ها و اجناس/ به جای استفاده از پارچه‌های ضخیم، پرده‌ای سبک و لطیف انتخاب کنید یا به جای فرش و موکت کردن کل اتاق‌ها و پذیرایی، آنها را پارکت کنید.

سبک مینیمالیستی
سبک مینیمالیستی فلسفه‌ای از زندگی است که لازمه آن خلاص شدن از شر وسایل اضافی و حفظ موارد خیلی ضروری است. بنابراین برای تبعیت از سبک دکوراسیون مینیمالیستی باید این موارد را رعایت کرد:
ایجاد فضای داخلی منظم و روشن، با استفاده از فضاهای نگهداری مخفی و نور طبیعی.
سطوح بدون مانع، مثلاً مبلمان باید دارای خطوط صاف و طرح‌هایی ساده باشد تا اتاق‌ها را شلوغ نکند.
فضایی آرام و گرم با استفاده از رنگ‌های خنثی و مواد طبیعی مثل چوب، چوب پنبه، فلزات، سرامیک و شیشه.

 

پارتیشن و قفسه برای ایجاد اتاق
دیوارها دشمنان چیدمان داخلی خانه‌های کوچک به شمار می‌آید؛ پس اجازه دهید اتاق‌ها بزرگ‌تر شده و فضای اضافی ایجاد شود. از طرفی آشپزخانه‌های اوپن هنوز روی مد هستند؛ بنابراین برای محدود کردن هر فضایی از منزل، امکان نصب یک پارتیشن، دکوری‌ یا کشوهای متحرک وجود دارد. پارتیشن‌ها با قابلیت جابه‌جایی در اشکال مختلفی در بازار موجود است. از جمله:
  پانل‌های شفاف که به نور اجازه عبور می‌دهد.
  پارتیشن‌های چوبی یا فلزی طرح‌دار و کنده‌کاری شده که نور را عبور می‌دهند.
  پانل‌های ژاپنی که کشویی است و حس عجیبی به فضای منزل می‌بخشد.
  پارتیشن با نوارهایی مانند پرده زبرا یا لوردراپه که قابلیت جابه‌جایی و تنظیم سایز دارد. بخصوص نمای چوبی طبیعی که فضای داخلی را گرم‌تر می‌کند.
  دکوراسیون و پنجره‌های قدی شیشه‌ای که هم شیک است، هم به نور اجازه عبور می‌دهد و هم تا حدودی عایق صداست.

درهای مناسب برای ایجاد فضایی امن
درهای بزرگ یا درهایی که از دو طرف قابلیت باز و بسته شدن دارد، می‌تواند یک ضرر مضاعف به شمار بیاید. اول از همه، باز شدن آنها مانع از وجود فضایی امن برای چیدمان در دو جهت می‌شود، زیرا به یک فضای حرکتی بزرگ و بدون استفاده نیاز دارند. برای جلوگیری از این مشکل درهای کشویی را که روی ریل یا در فضایی محدود حرکت می‌کنند، انتخاب کنید. از طرف دیگر، برای اینکه فضاهای باریک (مثلاً راهرو و حمام) شلوغ نشود، توصیه می‌شود کمدها یا قفسه‌هایی کم عمق برای آن انتخاب کنید.


طراحی و نقشه کشی حرفه‌ای
سیستم‌های گرمایشی نامرئی یا گرمایش از کف برای خانه‌های کوچک، بهترین گزینه است، زیرا به صورت نامرئی در زیرکفپوش اتاق‌ها کار شده و فضایی اشغال نمی‌کند. این سیستم با تولید حرارت از کف راحتی بسیار به ارمغان می‌آورد و نصب آن آسان‌تر از نصب رادیاتور و شوفاژ و شومینه است.

 

مبلمان مدولار
یا چندمنظوره و
صرفه‌جویی در فضا
مبلمان‌های مدولار سفارشی در تناسب با فضای خانه شما تولید می‌شود و دارای عملکرد چندگانه و زیباسازی منزل است. مسلماً، این انتخاب کمی گرانتر از مدل‌های موجود در بازار آب می‌خورد، اما با توجه به فضای محدود، این هزینه ارزشش را دارد.نبوغ لازمه زندگی در فضاهای کوچک است و سازندگان مبل برای ترکیب زیبایی با راحتی و صرفه‌جویی در فضا، ایده‌های جذابی ارائه داده‌اند که از محبوب‌ترین آنها می‌توان به مبلمان‌های چندمنظوره و مدولار اشاره کرد. ازجمله:
 یک صندوق چوبی که کاربرد میز قهوه و نیمکت دارد.
 باکسی برای زیرپله زیرشیروانی یا اتاق کودک که کاربرد میز هم دارد.
 یک قفسه چرخدار مخصوص آشپزخانه که هم میزکار است و هم کشوهایی برای نگهداری لوازم و قفسه‌هایی برای ابزارهای مورد نیاز دارد.
 نردبان دکوری برای نگهداری حوله‌ها که دارای آیینه و قفسه‌هایی برای نگهداری محصولات شوینده و بهداشتی است.
 کمدهای دیواری با طراحی خاص که به لطف ایجاد فضاهای مخفی، وسایلی جاگیر مانند تختخواب و میز تحریر و بسیاری دیگر درون آن جای می‌گیرند و در مواقع استفاده بیرون می‌آیند. کمد یا کابینتی که میز ناهارخوری را همراه با صندلی‌ها و چهارپایه‌هایش درون خود پنهان می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی