تکنیک‌های ساده برای عکاسی در کویر

مناظر کویر را زیبا قاب بگیرید

مرجان قندی
روزنامه‌نگار

عکاسی در کویر تجربه‌ای متفاوت و جذاب‌تر نسب به سایر لوکیشن‌ها در طبیعت است. البته عکاسی از مناظر کویری با چالش‌ها و جذابیت‌هایی هم همراه است اما حتی سختی‌های آن برایتان خاطره‌انگیز خواهد شد. برای ثبت عکس‌هایی خاص در کویر باید اطلاعات و تجهیزاتی را در اختیار داشته باشیم ازجمله، این موارد که می‌خوانید.

 


مراقب دوربین‌تان باشید
شن، اثرات بسیار مخربی روی لنز دوربین و بدنه آن دارد و لازم است که در سفرهای کویری خود بیش از همیشه مراقب وسایلتان باشید. کافی‌است قدری باد بوزد تا ذرات شن وارد بدنه و لنز دوربین شما شود. اصلاً فکر نکنید که در هوای صاف و بدون ابر خطری دوربین شما را تهدید نمی‌کند؛ این احتمال وجود دارد. بنابراین هنگامی که از دوربین استفاده نمی‌کنید، همیشه آن را در پارچه بپوشانید و در فضای کویر لنز دوربین‌ها را عوض نکنید. استفاده از کاور دوربین در هنگام عکاسی هم می‌تواند مؤثر باشد. در نهایت هنگامی که وارد اقامتگاه شدید، دوربین‌تان را تمیز کنید.

تنظیمات دوربین
ایزوی پایین: در مناطق کویری تنها چیزی که کم ندارید، نور آفتاب است. پس ایزوی دوربین را در پایین‌ترین حد ممکن نگه دارید. ISO حدود 50 یا 100 خوب است تا در حد ممکن نویز کمتری در عکس‌های خود داشته باشید.
دیافراگم نسبتاً بسته: در این مناطق، اغلب موارد نیاز دارید تا محدوده وسیعی را در قاب خود جای دهید به همین دلیل نیاز است با بستن دیافراگم، اغلب بخش‌ها را شارپ و واضح به ثبت برسانید. به این ترتیب انتخاب دیافراگم f/11 می‌تواند انتخاب خوبی باشد.
خاموش کردن لرزش‌گیر: اگر از سه پایه استفاده می‌کنید، نیازی به لرزش‌گیر یا استابلایزر دوربین ندارید و باید آن را خاموش کنید. روشن بودن استابلایزر می‌تواند به عکس‌های شما آسیب برساند.
سرعت شاتر: هنگام عکاسی در شب کویر، سرعت شاتر خود را زیر 25 ثانیه نگه دارید. این کار برای اطمینان از این است که حرکت ستارگان در عکس‌های شما نشان داده نمی‌شود.

 

زمان خود را برای عکاسی روی ساعت طلایی کوک کنید
زمان طلوع و زمان غروب
خورشید به‌واسطه کیفیت نور در آن ساعات، در میان عکاسان به ساعت طلایی معروف است. زاویه مورب تابش نور، تابش ملایم و البته رنگ‌های نارنجی و قرمز، هنگام طلوع و غروب آفتاب را به زمان مطلوبی برای عکاسی تبدیل می‌کند.
این موضوع نه‌تنها در عکاسی کویری صدق می‌کند بلکه مزایای بسیار دیگری دارد. چراکه زاویه مورب با ایجاد سایه، خطوط شن را پررنگ‌تر می‌کند و رنگ جذاب‌تری به مناظر کویری می‌بخشد. بنابراین با برنامه‌ریزی بجا می‌توانید از نور طلوع و غروب بهره ببرید. از طرفی دقت داشته باشید که نور میان روز، به علت زاویه تابش، هیچ سایه‌ای در منظره باقی نمی‌گذارد و این موضوع عکس شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

راوی داستانی از کویر باشید
ازجمله مواردی که باعث می‌شود عکس‌های کویری شما دارای ویژگی شاخصی باشد، روایت یک داستان است. عکس‌هایی از مناظر کویری، نخستین گزینه‌ای است که به ذهن هر کسی می‌رسد، پس روایت یک داستان در عکس به راحتی عکس‌تان را متمایز خواهد کرد. به‌طور مثال می‌توانید یک ساربان و شترهایش، ردپاهایی روی شن و یک نفر در دوردست، سایه یک درخت و... را در عکس خود بگنجانید و به این ترتیب راوی یک داستان باشید. البته همه اینها منوط به انتخاب یک لوکیشن حساب شده و مرتبط است. بنابراین ابتدا به سوژه‌های خود فکر کنید و در ذهن‌تان درباره آنها داستان‌پردازی کنید. سپس به جست‌وجوی بهترین مقصد کویری برای عکس موردنظرتان بپردازید.

 

خلاق باشید
یکی از‌جدی‌ترین‌چالش‌های عکاسی در کویر، دوری از عکس‌های تکراری و ثبت ترکیب‌بندی‌های جدید و خلاقانه است. اگر تازه عکاسی حرفه‌ای را شروع کرده‌اید، شاید در اولین شات‌ها فقط به سراغ عکس‌های واید از کویر بروید؛ اما اگر بدانید که عکاسی بی‌هدف چقدر زود خسته‌تان می‌کند، همیشه در خاطرتان می‌ماند که برای عکاسی، اولین کار پیدا کردن یک نقطه عطف در عکس‌ است. بوته‌های گلدار، تپه‌های شنی، تک درختی در بیابان یا حتی سوژه‌های انسانی، این پتانسیل را دارد.

 

جزئیات را از دست ندهید
شاید از این توصیه تعجب کنید، اما در کویر هم جزئیات بسیاری وجود دارد؛ از طرح و الگوی شن‌ها تا جانوران ساکن کویر و حتی بوته‌های خاردار. هریک از این داشته‌های منحصربه‌فرد کویر به اضافه نوع نگاه، زاویه دید متفاوت و خلاقیت شما، مهمترین ابزارها برای ثبت عکس‌هایی خاص و جذاب است. لازم نیست حتماً دوربین حرفه‌ای داشته باشید. با یک دوربین معمولی و کمی خلاقیت و فکر درباره سوژه و حرفی که با عکس می‌خواهید بزنید، می‌توانید عکس‌های خاصی بگیرید.

 

از بالای بلندی
عکاسی کنید
در اغلب مناظر مسطح کویری، با قدری بالا رفتن از سطح زمین، زاویه‌دید متفاوتی در اختیار شما قرار می‌گیرد. برای این کار می‌توانید از تپه‌ها و کوه‌ها استفاده کنید تا ضمن تسلط به مناطق اطراف، هم بهتر دنبال سوژه بگردید، هم عکس‌های متفاوتی بگیرید.

 

صبور باشید

یکی از متداول‌ترین نظراتی که پس از چند ساعت کویرنوردی شنیده می‌شود این است: «اینجا که همش شبیه همه! از چه چیز خاصی عکس بگیرم؟» اما واقعیت آن است که عکس‌های خاص و برگزیده کویری در جایی غیر از کویر به ثبت نرسیده است! گاه باید صبور باشید و ذهن خود را آزاد بگذارید تا بتوانید از دل مناظری که شبیه به هم به نظر می‌رسد، سوژه خاص خود را پیدا کنید. برای الهام بخشی بیشتر در این باره، می‌توانید تجربه عکاسان زبده‌ای را که عکس‌های ماندگار و کویری دارند، بخوانید.

جستجو
آرشیو تاریخی