کارشناسان مسکن در گفت و گو با «ایران» اعلام کردند

زمانبر بودن صدور پروانه ساخت، سرمایه گذاران مسکن را فراری می دهد

ایجاد پنجره واحد برای صدور پروانه و سایر استعلام ها برای تسریع در ورود به چرخه تولید مسکن ضروری است

سوسن صادقی/ بر اساس آمار، تابستان امسال 30 هزار و 352 پروانه‌ احداث ساختمان توسط شهرداری های کشور صادرشده که نسبت به فصل گذشته 3.1 درصد و نسبت به تابستان سال گذشته ٢.٤ درصد افزایش داشته است. کارشناسان حوزه مسکن معتقدند اگر پنجره واحد برای صدور پروانه ها و استعلام های متعدد در این حوزه راه اندازی شود، صدور پروانه که بسیار زمانبر است کاهش یافته و سرمایه گذار سریع تر وارد چرخه تولید مسکن می شود.
صدور پروانه ساخت مطابق با دستورالعمل های بین المللی انجام نمی شود
رئیس هیأت مدیره انجمن انبوه سازان کشور در گفت و گو با «ایران» گفت: باید بررسی کرد که چه میزان از آمار صدور پروانه که اعلام شده، پروانه جدید ساختمانی بوده و چه میزان مربوط به بخش خصوصی و چه میزان تمدید شده و اضافه بنا بوده است. وقتی از افزایش صدور پروانه صحبت می کنیم صدور پروانه برای ساخت و ساز جدید است.
فرشید پورحاجت افزود: صدور پروانه در تابستان سال گذشته منفی بود، چرا که به علت زمانبر بودن آن سرمایه گذار وارد این چرخه نمی شود . دریافت مجوز یکسال زمان می برد، بنابراین سرمایه گذاری بخش خصوصی را به مخاطره می اندازد و این بخش حاضر نیست وارد چرخه اقتصادی تولید مسکن شود.وی گفت: صدور پروانه مطابق با دستورالعمل های بین اللملی انجام نمی شود و اگر روزی شهرداری ها عامل تأخیر در صدور پروانه ساختمانی بودند،  متأسفانه امروز سازمان نظام مهندسی کشور عامل این تأخیر است و 5 ماه طول می کشد تا یک نقشه از این سازمان خارج شود؛ چرا که باید بیش از 20 مهندس یک نقشه 4 طبقه در شهرستان را امضا کنند این در حالی است که بیش از 5 امضا نیاز ندارد و از سوی دیگر دفاتر فنی و مهندسین مشاور که متخصص هم هستند می توانند به کمک بیایند و حتی در برابر تبعات آن هم پاسخگو باشند.
 به اعتقاد رئیس هیأت مدیره انجمن انبوه سازان کشور برای اینکه صدور پروانه زمانبر نباشد باید هرچه سریعتر همه کارها در یک پنجره واحد انجام شود تا کارهای بخش خصوصی زودتر انجام شده و با وجود تورم بتواند در چرخه ساخت و ساز وارد شود.
وی از وزیر راه و شهرسازی هم درخواست کرد تا جامعه انبوه سازان کشور  که تنها نهاد متخصص و حرفه ای در امر تولید و عرضه مسکن است را  بازوی اجرایی خود بداند تا  شرایط بهتری برای تولید مسکن در کشور ایجاد شود.

بخش خصوصی می تواند اجرای پروژه نهضت ملی مسکن را سرعت دهد
رئیس کانون انبوه سازان تهران نیز در گفت و گو با «ایران» به موضوع ضرورت تسریع در صدور پروانه پرداخت: زیرساخت های لازم برای  سرعت بخشی به صدور پروانه ها در کشور وجود ندارد، از این رو استعلام ها سیستمی انجام نمی شود. باید تمام کارهای صدور پروانه در پنجره واحدی انجام شود تا کارها سرعت بگیرد.ایرج رهبر افزود: زمانبر بودن صدور پروانه ساخت باعث شده است تا حضور بخش خصوصی در این حوزه کمرنگ شود این در حالی است که  سرعت بخشیدن به صدور پروانه، به بخش خصوصی اجازه می دهد تا  بتواند در اجرایی کردن پروژه های ملی به دولت کمک کند.
رهبر درباره کمک بخش خصوصی در سرعت بخشیدن و به سرانجام رساندن پروژه های ملی مسکن مانند نهضت ملی مسکن گفت: به جز تسهیل در صدور پروانه، دو عامل مهم دیگر در تولید مسکن نقش دارد که یکی زمین و دیگری تأمین منابع مالی است. بحث زمین که با مصوبه دولت مبنی بر در اختیار قرار دادن زمین های دولتی به وزارت راه و شهرسازی حل شده است. در زمینه تأمین منابع مالی این پروژه نیز، با فراهم کردن شرایطی بخش خصوصی می تواند به دولت کمک کند.وی افزود: در جلسه ای که با مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی داشتیم به ایشان پیشنهاد دادیم تا بخش خصوصی در قبال تهاتر زمین و یا دریافت واحد ساخته شده از نظر مالی  پروژه نهضت ملی مسکن را تأمین کند تا بتوان به نتیجه رسید که البته ایشان این پیشنهاد را پذیرفتند بنابراین امیدواریم با اجرایی شدن آن شاهد سرعت گرفتن نهضت ملی مسکن باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی