یک عکس و هزاران خاطره

این روزها با آمدن دوربین‌های دیجیتال و گوشی‌های هوشمند، عکاسی بسیار راحت شده است اما داشتن سوژه و دوربین برای گرفتن عکس خوب کافی نیست. شما در سفر باید موقعیت شناسی کنید، سعی کنید درکنار ثبت عکس هایتان حتی به‌صورت خیلی ساده، سفرنامه‌ای برای خودتان بنویسید، با امکانات دوربینی که می‌خواهید عکاسی کنید آشنا باشید و در سوژه پیدا کردن سختگیر نباشید. اینها تنها چند نکته کوتاه است که با انجام آنها در پایان سفر یک آلبوم پر از خاطره خواهید داشت.

1 - موقعیت شناسی برای عکاسی قبل از سفر
با نگاه و جست و‌جویی در سایت‌ها، کتاب‌ها و راهنماهای شهر، ببینید در کدام اماکن دیدنی مقصد سفرتان موقعیت‌های بهتری برای عکاسی دارند. با دیدن تصاویر ایده‌های خوبی برای عکاسی به شما الهام خواهد شد.

2 - آشنایی با دوربین
تنظیمات، قابلیت‌ها و به عبارتی طرز کار با دوربین‌تان را خوب یاد بگیرید. اگر دوربین‌تان را تازه گرفته اید دفترچه طرز کار آن را همراه خودتان داشته باشید.

3 - آمادگی برای تهیه سفرنامه شخصی
عکس‌هایی تهیه کنید که بازگوی سفر شما از ابتدا تا انتها باشند. از تمام جزئیات مثل تابلوهای راهنمای شهر، بلیت‌ها، وسیله‌های سفر، نقشه محلی، هتل محل اقامت، اماکن دیدنی و منو غذاها عکس بگیرید. با یک دوربین، می‌توانید تمام احساساتی را که خود و همراهانتان در سفر دارید ثبت کنید: حین خوردن غذای مورد علاقه‌شان، حس‌شان وقتی برای اولین بار اماکن تاریخی‌ای را می‌بینند که یک عمر دوست داشتند از نزدیک ببینند، بازی یا ورزشی که با هیجان انجام می‌دهند. عکاسی از محصولات، لباس‌ها، وسایل زندگی، معماری شهر و خانه‌ها، صنایع دستی، پیشه و هنرهای خاص مردم منطقه و شهری که به آن سفر کرده اید را فراموش نکنید. دفترچه و خودکاری هم به همراه داشته باشید تا جزئیات مربوط به عکس ها را مثل نام و مشخصات محل دیدنی یا فعالیتی که به اتفاق همراهانتان انجام می‌دادید، یادداشت کنید. این یادداشتها کمک می‌کند تا بتوانید سفرنامه‌تان را کامل کنید.

4- دوربین به دست باشید
یادتان باشد دوربین را با خودتان به همراه نمی‌برید که گوشه کوله یا چمدانتان در هتل یا محل اقامتتان بگذارید. فرصت‌های عکاسی در نمی‌زنند و منتظر نمی‌مانند. برای گرفتن بعضی سوژه‌ها در سفر، دوربین باید در دستانتان باشد و اگر بخواهید بروید و دوربین را بیاورید شاید دیگر موقعیت یا سوژه عکس از دست رفته باشد.

5 - سختگیر نباشید
در سفر لازم نیست همسفرانتان را مجبور کنید جدی یک جا بایستند و ژست بگیرند تا از آنها عکاسی کنید، هرکس در حال انجام هر کاری است عکس بگیرید. گاهی اوقات لازم است بدون اینکه سوژه را مطلع کنید وارد دنیای او شوید و عکس بکری بگیرید. گاهی حتی با گرفتن عکس‌های متعدد از یک سوژه دامنه انتخاب‌تان برای بعد وسیع می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی