ویژه نامه پلاس۸۱۳۸ - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس۸۱۳۸ - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۹

رنگ‌ و لعاب و طرح را چگونه به سفیدی دیوار بیفزاییم

جان‌دادن‌به دیوارهای سفید یخی

با نزدیک شدن به بهار، کم‌کم صدای پای نوروز و نوید سالی نو با همه تکاپوهایش به گوش می‌رسد. دوباره وقت خانه‌تکانی و تغییر دکوراسیون است. شاید شما هم به صرافت تغییراتی تازه و ایجاد تحول در منزل یا محل کار افتاده باشید. خیلی وقت‌ها پیش آمده است که با دیوارهای سفید، خالی و بی روح در سالن پذیرایی، اتاق نشیمن یا اتاق خواب مشکل داشته‌ایم و برای رنگ بخشیدن به آن دچار سردرگمی شده‌ایم. دیوارهای سفید، می‌توانند با ایده‌های تزئینی جذابی که طراحان داخلی نوآوری کرده‌اند به عناصری انرژی بخش و زیبا تبدیل شوند. اتاق نشیمن شما به خوبی چیده شده است و فرش مناسبی برای پوشاندن کف انتخاب کرده‌اید، مبلمان شما به لطف کوسن‌های رنگارنگی که به طرح‌های گرافیکی مزین شده، جلوه پیدا کرده. روی میز گلدانی پر از گل‌ خودنمایی و عطرافشانی می‌کند. در این فضای دوست داشتنی یک دیوار سفید و عریان توی ذوق می‌زند. اگر اتاق بزرگ باشد، دیدن این سطح یکنواخت بدون دکوراسیون، بلافاصله جلوه بی روحی به فضای داخلی می‌دهد. برای انرژی بخشیدن به این صحنه می‌توان از رنگ، تابلو نقاشی، طراحی یا عکس و یا کاغذ دیواری استفاده کرد. این به سلیقه و فرصت زمانی شما بستگی دارد.

دیواری از قاب‌ها
در فیلم‌ها و تصاویر شبکه‌های اجتماعی، اغلب دیوارهای سفید، از قاب‌ عکس‌ها پوشیده شده‌اند و گویی قاب‌ها یک الزام در دیزاین منزل به شمار می‌آیند. قاب‌هایی که نگاه مهمانان را دزدیده و برای مدتی سرگرم می‌کنند. ابتدا درباره بازی با اشکال قاب‌ها باید گفت که می‌توان فریم‌های بزرگ، کوچک، مستطیل یا مربع و دایره‌ای شکل را در کنار هم به دیوار زد. هدف، ایجاد فضایی بدون ساختار و بی‌محدودیت است. در داخل قاب‌ها می‌توان عکس‌های شخصی، یادآور خاطراتی شیرین از دوستان یا تعطیلات نصب کرد. برای ایجاد جذابیت به طور متناوب از عکس‌های رنگی یا سیاه و سفید کنارهم استفاده کنید و آنها را مابین هم بچینید. علاوه بر عکس‌های شخصی، می‌توان پوسترهایی از منظره یا طرح‌های دیگر را انتخاب کرد که روی آن جمله‌ای نوشته شده باشد که با فلسفه زندگی ما تطابق دارد یا چند کلمه که تکرار آن برای زندگی ما ارزشمند و راهگشاست. برای ارائه ارزش‌هایی گرافیکی‌تر، حاشیه قاب‌ها می‌توانند رنگ‌های مختلفی داشته باشند.
رنگ‌های جسورانه بر دیوار
برای خلق دکوراسیونی مدرن باید جرأت و جسارت به خرج داد. در بسیاری از فضاهای داخلی، رنگ‌های خالص و روشن برای ارائه ظاهری ظریف‌تر غالب هستند؛ ولی برعکس، به کارگیری رنگ‌ها و تضادها نباید باعث ایجاد ترس در شما شود. اگر واقعاً می‌خواهید دیوار خود را رنگ آمیزی کنید، چرا از رنگ کله غازی و ترکیبات آبی و سبز، استفاده نکنید؟ این رنگ‌ها به طرز شگفت‌انگیزی با زرد خردلی و طلایی هماهنگی دارند. مثلاً می‌توانید یک آینه گرد دور طلایی، روی این دیوار رنگین بچسبانید تا آبی کله غازی را برجسته‌تر نمایش دهد. در میان رنگ‌های آبی و کله غازی، طرح‌هایی از سبز جنگلی یا گرانیتی و سبز سدری بیفزایید، دو رنگ که با اشیاء تزئینی سفید یا بژ، راحت هماهنگ می‌شود. اگر رنگ‌های روشن توی ذوق شما نمی‌زند،  کمی دوز جسارت را بالاتر برده و دیواری را به رنگ زرد، حصیری یا بژ و خردلی درآورید تا فضای داخلی‌تان را پر از نور جلوه دهد. انتخاب نارنجی مرجانی (ترکیب نارنجی با صورتی گلبهی) برای ایجاد نمایی صاف و در عین حال ویتامینه عالی است.
دیوار سبز
گیاهان به طور فزاینده به فضاهای داخلی خانه و محل کار جلوه می‌بخشند. همچنین رویدادهایی مانند نمایشگاه‌های گل و گیاه برگزار می‌شود تا با دیدم آنها الهام گرفته و طرح های تازه‌ ای اجرا کنیم؛ ولی نکته مهم، داشتن ذوق وعلاقه برای مراقبت از آنهاست. سبزینه‌هایی که آرامش و اکسیژن را به فضای داخلی ما می‌بخشند. اما نحوه چیدمان آنها روی دیوارهای سفید ترفندهای خاصی دارد. گلدان‌هایی با شکل و رنگ متنوع داخل مکرومه بافی‌ها یا آویزهای کنفی قرار می‌گیرند، تا ترندهای دکوراسیون لحظه‌ای را پدید آورند. لازم نیست گلدان‌های گل در یک راستا قرار گیرند، برخی از آنها را می‌توان بالاتر از بقیه یا به صورت پلکانی قرار داد. از دیگر مدل‌های شاید تکراری‌تر قفسه‌های چوبی چسبیده‌ به دیوار است که گیاهان کوچک زیبا با افتخار روی آنها می‌نشینند.
بازگشت کاغذ دیواری
امروزه کاغذ دیواری‌ها بیش از پیش گرافیکی و استادانه به نظر می‌رسند؛ طرح‌هایی با موضوع یک جنگل انبوه یا تکرار منظم و ریتم‌دار از یک نقش. کاغذهای دیواری گویا لباس‌هایی رنگارنگ بر تن اتاق‌ها هستند و اگر درست انتخاب شوند، انرژی می‌بخشند. دو انتخاب وجود دارد: اگر بخواهیم اتاق بزرگتر جلوه کند، می‌توان کل دیوار را با کاغذ دیواری پوشاند؛ در غیر این صورت، می‌توان بخش‌هایی از دیوار را پوشاند تا نتیجه محتاطانه‌تری ایجاد کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی