ویژه نامه پلاس۸۱۳۸ - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس۸۱۳۸ - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۳

گشت و‌گذاری در جنوب ایران

هرمزگان، سرزمین جزایر و سواحل

مرجان قندی
روزنامه‌نگار

وجود جزایر در تمامی کشورها از امتیازات گردشگری به شمار می‌آید. استان هرمزگان در جنوب ایران با داشتن ۱۴جزیره زیبا (قشم، ابوموسی، کیش، لاوان، هندورابی، شیدور(ماران)، لارک، هرمز، هنگام، تنب بزرگ، تنب کوچک، سیری، فرور بزرگ، فرور کوچک) و وجود ۶۰۰ کیلومتر نوار ساحلی این جزایر از زمره با ظرفیت‌ترین استان‌های ایران در زمینه جذب گردشگر است.

هرمز یا همان جزیره رنگین‌کمانی ایران
 هرمز جزیره‌ای زیبا و گنبدی نمکی در خلیج فارس است که به دلیل وجود کوه‌های رنگی زیبا در آن به جزیره رنگین‌کمان معروف است. این جزیره را به علت موقعیت استراتژیک آن و مجاورت با تنگه هرمز کلید خلیج فارس می‌نامند. وجود قلعه پرتغالی‌ها در هرمز و حضور استعمارگران در طول تاریخ بیانگر اهمیت این جزیره و نقش کلیدی آن در معادلات بین‌المللی است. جاذبه‌های فراوانی مثل دره مجسمه‌ها، پرتگاه غروب، الهه نمک و ساحل بکر و زیبای هرمز چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. از این روست که جاذبه‌های این جزیره سالانه پذیرای حضور گردشگران بسیاری در جزیره هرمز می‌شود.

جنگل‌های اعجاب‌انگیز حرا
جنگل‌های مانگرو یا حرا از زیبا‌ترین و اعجاب‌انگیز‌ترین پدیده‌های طبیعی استان هرمزگان است. جنگل‌هایی که زیستگاه درختانی است که در آب ریشه دارند. این درختان نادر در دریا و آب شور قرار دارند و این سازش با آب شور و شرایط نامناسب از حرا گیاهی استثنایی ساخته است. سطح آب این جنگل در حالت عادی حدود یک و نیم متر و زیستگاه پرندگان دریایی است. هرمزگان با تالاب‌های بین‌المللی از مهم‌ترین رویشگاه‌های حرا روی کره زمین است. قایق‌سواری، عکاسی و پرنده‌نگری از جمله تفریحات گردشگران در جنگل حرا است.

ابوموسی استراتژیک‌ترین جزیره ایران
ابوموسی، جزیره‌ای مهم و استراتژیک، در خط زنجیره دفاعی نخست ایران در تنگه هرمز و در جنوبی‌ترین نقطه ایران قرار دارد. در سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت ابوموسی 4هزار و 200 نفر و شامل ۸۵۷ خانوار بوده‌است. سال ۱۳۷۳ فرودگاه این جزیره افتتاح شد که هر هفته حداقل دو پرواز مسافری از بندرعباس، مرکز استان هرمزگان به این فرودگاه انجام می‌شود. پروازها برای ساکنان جزیره رایگان است اما هر شخص در ماه سهمیه مشخصی دارد. این جزیره به دلیل استراتژیک بودن دارای محدودیت برای ورود است. ابوموسی هتل ندارد و اسکان گردشگران در مجتمع‌های بومگردی و همچنین مهمانسراهای متعلق به ارگان‌های دولتی صورت می‌گیرد.

دره ستارگان جاذبه‌ اسرارآمیز قشم
جزیره قشم جزو مقاصد گردشگری محبوب ایرانی‌هاست. این جزیره بخصوص در ماه‌های سرد سال طرفداران بیشتری دارد. این جزیره جاذبه‌های گردشگری زیاد دارد. دره ستارگان از جاذبه‌های اسرارآمیز قشم به شمار می‌آید که با قدمتی بیش از 2 میلیون سال، هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. دره تندیس‌ها دیگر دیدنی این جزیره است. این دره از سایت‌های ژئوپارک قشم محسوب می‌شود. ژئوپارک جزیره‌ قشم اولین و تنها ژئوپارک خاور‌میانه است که در سال ۲۰۰۶ میلادی در شبکه‌ جهانی ژئوپارک‌ها (GGN) به ثبت یونسکو رسیده است. بازارگردی و خرید هم به دلیل تنوع اجناس و قیمت مناسب از مهم‌ترین بخش‌های سفر گردشگران به قشم است. در میان مراکز خرید این جزیره، بازار درگهان مقصد بیشتر گردشگران است.
هندورابی، کوچک اما دیدنی
هندورابی جزیره‌ای بکر و دیدنی در هرمزگان است که در مقایسه با دیگر جزایر در خلیج‌فارس، کوچک‌تر است تا جایی‌که می‌توانید دور این جزیره را در کمتر از ۲۰ دقیقه طی کنید. مساحت آن ۲۲ کیلومتر است و بین جزیره لاوان و کیش قرار دارد. برای رفتن به این جزیره ابتدا باید به جزیره کیش یا بندرلنگه بروید و از آنجا به جزیره هندورابی سفر کنید. در جزیره هندورابی می‌توانید لذت ماهیگیری را تجربه کنید. در مناطقی از این جزیره سکوهایی ساخته‌شده است تا گردشگران بتوانند براحتی ماهیگیری کنند. پس اگر اهل ماهیگیری هستید، حتماً در سفر به جزیره هندورابی قلاب ماهیگیری‌تان را به همراه ببرید.

جستجو
آرشیو تاریخی