ویژه نامه پلاس۸۱۳۷ - ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس۸۱۳۷ - ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۹

مبلمان های انتزاعی سازگار با محیط زیست بخریم

آرزو‌ کیهان
مترجم

چیدمان هر خانه نشانه سلیقه و بازتابی از روح و جوهره صاحبخانه است پس ضروری است برای انتخاب مبلمان دقت بیشتری داشته باشیم زیرا به شکلی واقعی شخصیت ما را نشان می‌دهد. امروزه مبلمان‌های انتزاعی بیشتر مورد علاقه مردم و محبوبتر از مبلمان کلاسیک است. این مبلمان‌ها گاه ظاهری عجیب و پیچیده دارند اما کاربردی‌اند. اگر آپارتمان تان بزرگ است، فضای کافی برای چیدمان بهتر خانه خواهید داشت. اما این روزها متراژ اغلب آپارتمان‌ها کم است که این، کار دیزاین را کمی دشوار می‌کند. محدودیت فضا می‌تواند قدرت مانور ما را برای چیدمان خانه پایین بیاورد ولی با برخی تغییرات در مبلمان‌های امروزی، راه‌حل‌های مبتکرانه‌ای ارائه شده تا با وجود محدودیت‌های فضا بتوانیم دیزاین خوبی داشته باشیم. برای مثال، تختخواب‌هایی با میز کار یا کنسولی در کنارش برای دکور فضاهای کوچک طراحی شده است. ممکن است بالا رفتن از تخت دو طبقه و خوابیدن روی آن کمی سخت به نظر برسد اما این تخت‌ها مکانیسم بالا و پایین بر دارند که پس از اتمام روز کاری با فشردن یک کلید پایین می‌آید.

مبلمان‌های چند منظوره
محصولی را تصور کنید که هم به‌عنوان قفسه لباس و هم تردمیل طراحی شده است! یا میز کناری که تبدیل به صندلی می‌شود! اهداف صرفه‌جویی در فضا زیاد است و این جادوی طراحی مبلمان چند منظوره است؛ در نخستین نگاه به نظر یک محصول واحد می‌رسد، اما به‌عنوان بیش از یک محصول عمل می‌کند! آنها یک گزینه هوشمند برای خانه‌های مدرن شهری ما هستند و جای مبلمان‌های حجیم و دست و پا گیر را خواهند گرفت.

مبلمان پایدار
در سال 2022 دیگر نمی‌توانیم نیازهای سیاره‌مان را نادیده بگیریم، باید محیط زیست را در نظر داشته باشیم و برای حفظ آن دست به انتخاب‌های درست بزنیم. امروزه مبلمان‌های پایدار صنعت طراحی را متحول کرده است. این نوع از مبلمان گامی رو به جلو برای سازگاری بیشتر با محیط زیست است. در طراحی اولیه این نوع از مبلمان، مواد مضر و سمی کنار گذاشته شده و از منابع طبیعی استفاده می‌شود. حصیر یک ماده طبیعی سازگار با محیط زیست است که معمولاً در ساخت سبد یا مبلمان پایدار، بویژه صندلی از آن استفاده می‌شود. این چوب، پایدار و ارتجاعی است و این خصوصیات آن را تبدیل به یک چوب استثنایی می‌کند که ظرف فقط 5 تا 7 سال تجدید پذیر خواهد بود. از سوی دیگر حصیر ماده‌ای است که براحتی می‌توان آن را از نظر فیزیکی به شکل خلاقانه قالب‌گیری کرد تا با ایده ما مطابقت داشته باشد.

تخت‌های شناور
مهم‌ترین و مقدس‌ترین فضای خانه ما اتاق خواب ماست! این مکان فضایی است که می‌توانیم به سادگی روی تخت غلت بزنیم و پس از یک روز طولانی استرس را از بین ببریم. این روزها تخت‌های شناور به نوعی در بسیاری از اتاق خواب‌ها رخنه کرده‌اند. این تخت‌ها به معنای واقعی کلمه در بالای کف اتاق شناور می‌شوند و جلوه‌ای باز و مطبوع ایجاد می‌کنند و باعث می‌شوند اتاق خواب بسیار جادارتر از آنچه هست به نظر برسد.

مبلمان‌های تخت
طرح‌های مسطح بسیار جذاب است! آنها قابل حمل بوده و براحتی کنار هم قرار می‌گیرند و حداقل فضا را اشغال می‌کنند. از صندلی‌های تاشو گرفته تا خانه‌های حیوانات خانگی، چیزی وجود ندارد که نتوان آنها را به‌صورت مسطح قرار داد. این طرح‌ها نه تنها از نظر کارایی فضا بالا هستند، بلکه استفاده از طرح‌های سنگین‌تر فضا را حذف می‌کنند. آنها قطعاً از نظر عملکردی مفیدند، این نوع از مبلمان هنگام جابه‌جایی نیز کار را راحت‌تر می‌کنند و جزو مزیت‌های بزرگ به شمار می‌روند. با داشتن چنین مبلمانی می‌توانیم تمام اثاثیه خود را از یک خانه به خانه دیگرمنتقل کنیم، بدون اینکه نیازی به انجام کارهای سنگین داشته باشیم.

مبلمان مینی مال
مبلمان مینی مال یک مبلمان ظریف و ساده است که می‌تواند فضای ما را کامل کند. با اینگونه مبل‌ها می‌توانیم محیطی سالم و ارگانیک داشته باشیم. در طراحی‌های جدید ترکیب فلز و چوب در کنار هم توانسته سازه‌های شگفت انگیزی را به وجود آورد. فلز یک ماده سرد است که با ترکیب با چوب، گرم‌تر و متعادل می‌شود. مبلمان‌های مینی مال دقیقاً این کار را انجام می‌دهند!

مبلمان با جزئیات پنهان
طراحی مبلمان با توجه شدید به جزئیات - نه تنها از نظر زیبایی، بلکه از نظر عملکردی - دلپذیر است. این گونه از مبلمان‌ها مانند یک قطعه هنری به نظر می‌رسند و با قرار دادن کتاب در نزدیکی شان، به سادگی شکلی جذاب به خانه خواهند داد. جذاب‌ترین جزئیات آن فضای قفسه‌بندی است که در ابعاد و اشکال متفاوتی طراحی شده است.

مبلمان‌های مقوایی
اکثر مبلمان‌ها با مصالح سنتی مانند فلز، چوب یا پلاستیک ساخته شده‌اند اما ماده‌ای که طراحان مبلمان اخیراً به آن پرداخته اند« مقوا » است. مقوا برای ساخت مبلمان پایدار عالی است، زیرا این طرح‌ها تمایل دارند کمترین ردپای کربن را به جا بگذارند و همچنین قابل بازیافت و بسیار محیط زیستی‌اند. ناگفته نماند که طرح‌های محصول ساخته شده از مقوا، سبک و قابل حمل‌اند و براحتی مونتاژ می‌شوند.
اینگونه مبلمان در نوع خود بی‌نظیر است؛ قالبی در کار نیست و کاملاً سلیقه‌ای ساخته می‌شود. با این مبلمان اکنون به سمت یک سبک زندگی پایدار حرکت می‌کنیم. استفاده از مصالح ساختمانی پایدار و تبدیل آن به مبلمانی شیک، مدرن و سازگار با محیط زیست، هدف آینده طراحی داخلی طولانی مدت است.

جستجو
آرشیو تاریخی