ویژه نامه پلاس۸۱۳۷ - ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس۸۱۳۷ - ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۸

طراحی سازگار با محیط زیست

خانه باید‌سبز باشد...

حالا دیگر همه می‌دانند ادامه حیات ما ارتباط مستقیمی به حفظ محیط زیست و کره خاکی‌مان دارد. از این‌رو طراحان داخلی در تلاشند به روش‌های گوناگون چیدمان محیط زیستی بیشتری را در برنامه کاری خود قرار دهند. بهتر است که در طراحی داخلی خانه‌هایمان به حذف ضایعات و صرفه‌جویی در آب نگرشی نو داشته باشیم. برای داشتن خانه‌ای سازگار با محیط زیست این دو اصل بسیار حیاتی است. جالب است بدانید طراحی سازگار با محیط زیست از انتشار گازهای مضر، کنترل دما در خانه برای صرفه‌جویی در مصرف گاز، صرفه‌جویی در آب، حفاظت از اکوسیستم و کیفیت آب و هوا و بازیافت زباله تأثیر‌گذار است. از سوی دیگر طول عمر ساختمان را افزایش می‌دهد، هزینه‌های مازاد ساختمان‌سازی یا بهسازی سازه را برطرف می‌کند و ارزش ملک را بالا می‌برد. به گفته طراحان، درخانه‌های سازگار با محیط زیست غالباً رعایت استانداردها از ابتدایی‌ترین سطوح انجام می‌شود. کاهش نیاز به گرمایش، روشنایی و اتلاف انرژی اضافی از ارکان اصلی است. در نخستین قدم، بهتر است با طراحان داخلی که به روش‌های سازگاری با محیط زیست آشنا هستند، درباره داشتن خانه‌ای سبز گفت‌و‌گو کنید.

از محصولات طبیعی
استفاده کنید
از محصولاتی در طراحی داخلی استفاده کنید که در محیط زیست قابل بازیافت باشند. موادی طبیعی، تجدید پذیر و غیر سمی. اگر می‌خواهید انتخابی مسئولانه داشته باشید، چوب، چوب پنبه، بامبو یا فلزات بازیافتی را در اولویت قراردهید. در مورد منسوجات، پنبه، کتان، پشم و کنف ارگانیک یا بازیافتی را برای طراحی مبلمان و دیگر نقاط منزلتان در نظر داشته باشید.
طراحی داخلی سازگار با محیط زیست را می‌توان به آسانی به روز و وارد چرخه مصرف کرد. به‌عنوان مثال، مبلمان قدیمی را می‌توان دوباره روکش کرد و نیمکت‌ها یا کمدها را می‌توان اصلاح و بازسازی کرد. گاهی یک لایه رنگ تمام چیزی است که برای به روز کردن مبلمان خود نیاز دارید.

نورپردازی
نورپردازی تفاوت زیادی را در فضای داخلی ایجاد می‌کند. خوشبختانه، طراحی نور یکی از مقرون به صرفه‌ترین زمینه‌هایی است که می‌توان در آن تفاوت سبز ایجاد کرد. بنابراین، وسایل کم مصرف را انتخاب کنید و همچنین از نور طبیعی حداکثر استفاده را ببرید. در طراحی داخلی خانه در صورت امکان از شیشه‌های هوشمند، پنجره‌های بزرگتر با نورگیر استفاده کنید. همچنین از طرح‌های رنگی روشن که نیاز به نور مصنوعی را کاهش می‌دهد بهره ببرید.

مصرف آب
تغییرات کوچک مطمئناً می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد. در واقع با نصب سر دوش و شیرهای آب کم مصرف می‌توانید مصرف آب را تا 70 درصد به حداقل برسانید. این یک مبادله زیست محیطی ارزان است که مطمئناً می‌تواند رقم قبض آب شما را کاهش دهد. اگر اقتصادی فکر کنید، واضح است که به‌روزآوری طراحی داخلی پایدار، نیازی به هزینه بالا ندارد.

در مورد دکور متفاوت
فکر کنید
محصولات زنده یا ارگانیک، مانند گیاهان، همیشه سازگار با محیط زیست هستند و برای هر فصلی ایده‌آل است. همچنین، با جابه‌جایی یا تغییر کاربری برخی لوازم، می‌توانید از چیزهایی که دارید دوباره استفاده کنید تا با هزینه کمتر، به دیزاین وطراحی خود تازگی بدهید. به‌عنوان مثال، یک آیینه کوچک نه تنها برای دیوار مناسب است، بلکه می‌تواند به‌عنوان یک سینی لوکس نیز عمل کند.

گرمایش داخلی
گرمایش و روشنایی دو عامل مهم مورد توجه طراحان داخلی است. از آنجا که بیشتر گرمای ساختمان از طریق پنجره‌ها خارج می‌شود، پنجره‌های نصب شده باید از کیفیت بالایی برخوردار و عایق خوبی داشته باشند. پرده‌ها باید طوری باشند که هم هوای سرد و هم گرمای خورشید را در بیرون نگه دارند. با باز کردن و بستن پوشش‌ها، پرده‌ها یا سایه‌بان‌های پنجره‌ها، می‌توان دمای ساختمان را به روشی کم ‌مصرف درانرژی کنترل کرد. فرش‌ها عایق‌های حرارتی عالی هستند و می‌توانند تا 10 درصد گرمای اتاق را حفظ کنند.
انتخاب رنگ‌های مناسب می‌تواند به شما کمک کند در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی کنید، برای مثال، رنگ‌های روشن‌تر نور بیشتری را منعکس می‌کنند، در حالی که اتاق‌هایی با دیوارها و مبلمان تیره‌‌تر، به نور مصنوعی بیشتری نیاز دارند. می‌توانید از سطوح بازتابنده برای افزایش میزان نور در یک اتاق استفاده کنید و وابستگی به نور مصنوعی را کاهش دهید.

نوآوری کنید
نوآوری گزینه‌های زیادی را به طراحی انعطاف‌پذیر اضافه می‌کند. دیوارهایی که می‌توان آنها را تغییر داد، رویه مبلمان‌ها نیز قابل تغییرند. از کف‌پوش مدولار استفاده کنید.

مدولار چیست؟
مدولار یا ساختمان‌های مدولار نوعی ساخت و ساز خارج از محل است که در آن اجزای ساحتمان یا ماژول‌ها در محیط کارخانه ساخته شده و برای مونتاژ به محل مورد نظر انتقال می‌یابد. می‌توان در زمان کوتاه‌تری به آنها دسترسی داشت.روی عناصری که محکم، بادوام و براحتی تمیز یا تعویض می‌شوند سرمایه‌گذاری کنید که به معنای صرفه‌جویی در هزینه است و بازسازی بسیار کمتری همراه با نگهداری آسان به‌عنوان مزیت اضافی دارد.
مواد و محصولات با کمترین تأثیر زیست محیطی مهم‌ترین انتخاب از نظر پایداری است. وقتی صحبت از مواد آلی (مانند چوب، پشم، سنگ طبیعی) می‌شود، که به نظر می‌رسد یک انتخاب بدیهی است، برخورد مسئولانه با منابع طبیعی را نباید فراموش کرد. برای زندگی آگاهانه، مواد تجدیدپذیر مانند بامبو را انتخاب کنید که به طور مسئولانه نیز استخراج می‌شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی