بازار داغ خرید شب عید در آستانه نوروز

بازار نوروزی رونق گرفته است

زهره افشار - این روزها بازار و مراکز خرید گویا جان دوباره‌ای گرفته‌اند. امسال با کنترل نسبی کرونا و همزمانی نوروز با ایام ماه مبارک رمضان، بازار رونق بیشتری گرفته است. البته رشد قیمت‌ها سبب شده خانواده‌ها برای خرید مایحتاج نوروزی خود وسواس بیشتری به خرج دهند و برای خرید هر کالایی از چندین مغازه قیمت بگیرند.
قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف ایران در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: خریدهای نوروزی چند روزی است که شروع شده و با توجه به رشد قیمت برخی اقلام از همه اصناف خواسته شده تا جایی که می‌توانند به مردم تخفیف بدهند تا این رونق بازار ادامه داشته باشد. فروش منصفانه کالاها هم به نفع مصرف‌کننده و هم اصناف است.
وی افزود: همزمانی نوروز امسال با ایام ماه مبارک رمضان هم سبب شده خریدهای معمول برای ماه مبارک رمضان به خریدهای نوروزی اضافه شود و سبب شلوغی مضاعف بازار شود. به گفته وی بررسی اتاق اصناف ایران نشان می‌دهد بازار نوروزی امسال با توجه به کم شدن محدودیت‌های کرونایی نسبت به یک سال قبل که کرونا رفت و آمد خانواده‌ها و بازار را متأثر کرده بود پر رونق‌تر است.

برپایی نمایشگاه‌های «فروش فوق‌العاده» و «بهاره»
نوده فراهانی گفت: در ابتدا بنا بود فقط یک نمایشگاه سراسری در کل کشور همانند سال‌های گذشته با عنوان «فروش فوق‌العاده» برگزار کنیم که برای همه اصناف فراخوان داده شد که باید همه در این طرح مشارکت و کالاها را حداقل با 5 تا 15 درصد تخفیف نسبت به بازار عرضه کنند. بنابراین طرح فروش فوق‌العاده از اول اسفندماه در سراسر کشور اجرا شد و تا پایان فروردین ماه 1402 هم ادامه خواهد داشت. اما برخی استانداران گفتند که با توجه به افزایش قیمت‌ها، برگزار کردن تنها یک نمایشگاه، انتقاد مردم و نارضایتی اصناف را به دنبال خواهد داشت. لذا در نهایت تصمیم گرفته شد در کنار برگزاری نمایشگاه سراسری، فروش فوق‌العاده در هر استان با تصمیم اتاق اصناف نمایشگاه بهاره هم برگزار شود. در استان تهران نمایشگاه فروش بهاره در سه نقطه پایتخت شامل «پارک ارم»، «بوستان گفت‌و‌گو» و«پارک حکیمیه» با حضور همه اصناف از 17 تا 26 اسفندماه برگزار خواهد شد که امیدواریم رضایت مردم را به دنبال داشته باشد. در استان‌های دیگر نیز این نمایشگاه برگزار خواهد شد که تاریخ برگزاری آن بر عهده اصناف هر استان گذاشته شده است.

شماره تلفن 124 برای گزارش تخلف‌ها
وی همچنین از تشدید بازرسی اصناف از اول اسنفند ماه جاری خبرداد و افزود: طرح تشدید بازرسی تا بیستم فروردین ماه 1402 ادامه خواهد داشت. این طرح با کمک بازرسان اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی و سازمان بازرسی و نظارت اجرایی خواهد شد. نوده فراهانی از اصناف خواست در شرایط کنونی اقتصاد کشور، رعایت انصاف در فروش کالاها را داشته باشند و به مردم هم توصیه کرد در صورت مشاهده هرگونه تخلف با شماره 124 تماس گرفته و اطلاع دهند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی