ویژه نامه پلاس۸۱۳۶ - ۰۶ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس۸۱۳۶ - ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۹

بازگـشت مـه‌آلـود‌گل‌ها بــه عرصـــه مــد

لمسی‌از طبیعت بر تار و پود

شاینا شجری مد چرخه‌ای ابدی است که در آن مدل‌ها می‌آیند، می‌روند و مهمتر از همه بازمی‌گردند. برخی تازگی داشته و برخی دیگر سال به سال با نوآوری‌هایی کوچک بازیابی می‌شوند. از سال 2020 به بعد، شاهد بازگشت به روندهای مد دهه هفتاد هستیم. حتی شلوارهای قدیمی‌تر به فروشگاه‌ها بازگشته‌اند، مانند جین و شلوارهای پارچه‌ای فاق بلند. با نگاهی به فروشگاه‌های لباس و طرح‌های جدید برندهای مختلف، راحت می‌توان حدس زد که برخی از روندهای مد برای سال آینده چیست. در میان بزرگترین ترندها، کاپشن‌هایی مانند لحاف ظریف، پالتوهایی با پارچه توئیت متالیک و حتی جنس‌های براق به چشم می‌آیند. برای روی مد بودن فقط باید ببینیم که کدام رنگ و کدام جنس‌ پارچه با چه برش‌ها و دوخت‌هایی در لباس‌ها می‌تواند هماهنگ شود تا ظاهری باوقارتر به ما ببخشد.

تکرار‌موزون‌
نگاره‌هایی‌از‌طبیعت
طراحان پارچه و لباس، به تازگی با درآمیختن لمس‌هایی از طبیعت و تصاویری گیاهی به‌دنبال ارائه مدل‌ها و بافت‌هایی پیشرفته با استفاده از فناوری‌های مدرن هستند. طرح‌های سال 2023، تجسم طبیعتی ناب در آینده‌ای بدون کربن را بر تار و پود پارچه‌ها محقق کرده‌‌ است؛ آنقدر تصاویر مجازی و واقعی در هم تنیده می‌شوند تا محو و مه‎‌آلود جلوه کنند. در روند جدید مد، گرایش به طرح‌های نوظهور با نقش‌های اصیل و پر رنگ و لعاب افزایش یافته است و مدپردازان از طریق فناوری‌‌های دیجیتال به تصاویر ترکیبی مبهم از واقعیت و خیال دست یافته‌اند. رنگ‌های ملایم طبیعی در ترکیب با رنگ‌های براق فنی آماده‌اند تا با ارائه یک تجربه‌ بصری تازه، القا کننده همزیستی طبیعت و فناوری باشند. می‌توان گفت که تلفیق طبیعت با فناوری دیجیتال و هنرهای مدرن در میان تار و پودها ظاهر شده‌ تا تصاویری مه‌آلود از گل‌ها را در میان بافت‌های هندسی به نمایش بگذارد. طرح‌ها اغلب از گل و گیاهان فازی انتخاب شده‌اند که مانند مخمل دارای پرز و مسحور کننده‌اند. گویا تضاد میان مدرنیته و طبیعت تفسیر تازه‌ای پیدا کرده و طرح‌هایی مدرن پا به عرصه ظهور گذاشته‌اند. این روزها کدهای نرم افزاری و برنامه‌های فنی، قدرت و امکان بیشتری برای انواع طراحی و ایجاد ترکیبات دلخواه فراتر از آنچه تصور می‌شد به ما داده‌اند. با استفاده از جلوه‌های طبیعت، گل‌ها، حیوانات و دنیای ارگانیک در طراحی‌ها، چنین به نظر می‌آید که سنت و اصالت در روند مد به چالش کشیده‌ شده است. آمیختگی نقش‌های فراطبیعی با رنگ‌های اسیدی دیجیتالی از گیاهان، طراحی را به مسیر تازه‌ای کشانده تا جلوه‌ای درخشان و لمسی آینده‌‍نگر و قدرتمند ایجاد کند. انواع مختلف گل‌ در بازی با نورها و سایه‌های متنوع با هم آمیخته‌اند تا به تقویت هرچه بیشتر این سبک کمک کنند.

لباس‌های پشمی

پارچه‌های پشمی اغلب از پشم خالص یا ترکیب پشم با الیاف دیگر تولید می‌شود و در زمستان بازیگر نقش اول مد است؛ پارچه‌هایی با تار و پود ظریف و نرم ولی از جنس پشم که دارای رنگ‌هایی زنده و پرانرژی‌ است. همچنین رنگ‌های خاکی ثابت، کلاسیک و همه منظوره به شمار می‌‌آید. قرمز مایل به قهوه‌ای و کهربایی هم جلوه بصری گرمی را ایجاد می‌کند. بافت‌های منحصر بفرد و پارچه‌های پشمی، با رنگ‌های غلیظ مانند آبی پررنگ و سرخ مایل به زرشکی یا ارغوانی از محبوب‌های 1401 و 1402 هستند. پارچه‌های پشمی، بافت‌ها و مخلوطی از پنبه با نایلون از جنس‌های پیشنهادی مدپردازان به شمار می‌آید. پارچه‌های بافت کرکی با طرح‌های صاف، جناغی، شاه ماهی، مخمل خواب‌دار و پولیشی، برای امسال و سال آینده سرآمدند. این پارچه‌ها اغلب ضدچروک و قابل شست‌و‌شو هستند.

یک سرد گرمابخش

آبی سرد با الهام از عمق دریا در ترکیب با پارچه‌های پشمی بافت، جزو گزینه‌های گرمابخش در سال 2023 و 2024 است تا احساسی از آرامش توأم با فنی بودن را بیان کنند.

گوشواره‌هایی روی‌گردن

طراحان طلا و جواهرات برای دختران جوان امروزی، تزئینات درخشانی را طراحی کرده‌اند که شامل گوشواره‌های خورشیدی و کنده‌کاری شده در ابعاد حجیم با رنگ‌هایی متفاوت است. طلا و جواهراتی در حجم‌های جسورانه که گاهی مانند کلافی سردرگم  پیچ در پیچ هستند و گوشواره‌هایی غول‌آسا که جرأت تاب خوردن با ریتمی م وزون و رسیدن تا روی گردن خریداران خود را پیدا کرده‌اند.

پاستلی روشن بر سویشرت‌های بانوان
سویشرت‌های زمستانی امسال و سال 1402 به منظور القای حس راحتی و آرامش به رنگ‌های ملیح پاستلی روشن روی آورده‌اند. امسال مدپردازان سویشرت‌هایی با رنگ‌های روشن خیره‌کننده را ترجیح داده و رنگ‌های خنثی را برای اطمینان از کاربردی و باکیفیت بودن آنها برای 1402 انتخاب کرده‌اند.

جواهرات افراطی با پیچ و تابی موزون
جواهراتی که برای بهار و تابستان 2023 چشم‌ها را خیره خواهند کرد، شامل گوشواره‌های دخترانه، در حجم‌های بسیار بزرگ و ماکسی است. اینجا از ترندهای جواهرات و اکسسوری‌ که برای بهار و تابستان 1402 راهی بازار خواهند شد، رمزگشایی می‌کنیم.

بازگشت به دوران کودکی
زیبا و دارای سیری قهقرایی؛ این دسته، جواهراتی هستند در اشکال قلب یا اکسسوری‌های عروسکی، ساده و در رنگ‌های قرمز یا زرد خالص که ما را به دوران کودکی باز می‌گردانند. از دیگر مدل‌های پرزرق و برق گوشواره گیره‌ای طلایی همانند یک شاخه درخت است با 3 سنگ بیضی شکل به رنگ آبی پرتلألؤ.

پیراهن‌های گشاد
با کمربندهای متفاوت

پیراهن‌های زنانه اغلب به سمتی پیش می‌روند که کاربردی‌تر از همیشه و در عین حال شیک باشند. به همین منظور پیراهن‌های گشاد و بلند، با چین‌هایی نامنظم و تصادفی که حاصل بستن یک کمربند طرح‌دار یا کمربندهای پارچه‌ای پهن است، محبوبیت بسیاری پیدا کرده‌اند. طراحان علاوه بر ارائه این مدل لباس‌ها در طرح‌های ساده و تک رنگ، برای غنی‌سازی لایه‌های بصری، گل‌های ریز در رنگ‌های متنوع را انتخاب کرده‌اند. برای برخی پیراهن‌ها کمربندهای باریک بلند و منحنی شکل و برای برخی دیگر بند‌های قابل تنظیم و سجاف‌ در نظر گرفته شده است تا جلوه‌های بصری غنی را در لباس‌های چندلایه به ارمغان آورند. همچنین چاپ‌های هنری روی مخمل ژاکارد تکنیک‌های ظریف طراحان را به رخ می‌کشد.

سنگ‌های‌درشت‌رنگارنگ

به نظر می‌رسد که گردنبندهای موجی شکل که چند سالی است مانند امواج نرم دریا در روزهای آفتابی می‌درخشند، به پایان دوره حکمرانی خود در دنیای جواهرات نزدیک شده و در عوض زنجیرهای باریک طلایی بسیار بلند که گاهی چندلایه‌ای می‌شوند، همراه با گوشواره‌های رنگین ماکسی روی مد هستند. یک گردنبند خیلی بلند مزین به نگین و سنگ‌های درشت رنگارنگ، با گوشواره‌های ست خودش در اندازه دو ایکس لارج از مجلل‌ترین‌های گزینه‌های پشت ویترین طلا و جواهرفروشی‌ها به نظر می‌رسند.

گردنبند طلایی یک متری
مزین به زمرد
یکی از مدل‌های جدید، گردنبندی بلند مزین به سنگ‌های زمرد است که در میان زنجیره‌هایش منجوق‌های‌ ریزی کار شده است. زمرد سمبلی از وفاداری و سعادت خانوادگی است. این گردنبند زیبای یک متری، قابلیت تنظیم اندازه دارد و می‌توان آن را به طرق مختلف دور گردن انداخت.

مدل‌های ابدی‌طلا

روند طلا و جواهرات هم مانند مد بی‌انتهاست! پس روی گردنبند، گوشواره، دستبند یا دیگر زیورآلاتی سرمایه‌گذاری کنید که علاوه بر شیک بودن، دارای مدلی ساده و جاودانه و برای پوشیدن روزانه آسان باشند! زیرا ما موادی را انتخاب می‌کنیم که به مرور زمان خراب نمی‌شوند، پس ایده‌آل، مدل‌های ساده‌ای هستند که با سبک‌های مختلف لباس تطبیق داده می‌شوند و در گذر زمان از مد نمی‌افتند. مدل‌های ساده، ظریف و زیبا دارای تمام این گزینه‌ها هستند و شاید آنها را در تمام مراحل زندگی خود نگه داریم. از دیگر جواهرات مد روز زنانه برای امسال و سال 1402 می‌توان به مرواریدها اشاره کرد که به دنیای مد بازگشته‌اند، همچنین حلقه‌های ظریف ساده، گوشواره‌های آبشاری، اشکال مینی‌مالیستی، طلاهای بافت‌دار و رنگارنگ (مخلوطی از سنگ‌ها) در اشکالی که هرگز از مد نمی‌افتند.

جستجو
آرشیو تاریخی